Avatar billede grafik-anders Mester
28. februar 2021 - 12:26 Der er 27 kommentarer og
4 løsninger

Hjælp til at få win10 til at køre bedre på en gammel pc?

Hej

Jeg har fået win 10 på en lidt gammel maskine og i min iver efter at få den til at køre lidt hurtigere og at fjerne alt overflødige ting fra instalationen, så er jeg måske kommet til at fjerne lidt for meget.

Hvordan få jeg optimeret min maskine?

Mvh.
Anders
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. februar 2021 - 12:54 #1
En måde at få maskinen til at køre hurtigere er at skifte harddisken (der er formodentlig sådan en der sidder i maskinen) ud med en SDD, med samme eller gerne større kapacitet. Du skriver ikke om der er tale om en stationær eller en bærbar maskine. Er der tale om en stationær, kan det godt være at der skal monteres en konsol i maskinen, da SDD´er altid er 2,5" hvorimod harddiske er enten 2,5" eller 3,5".

Jeg har selv bygget min stationære med SDD og i min bærbare HP har jeg udskiftet harddisken med en SSD.

Jeg har installeret Samsung EVO SSD´er, og disse virker fint.

Jeg har indsat nogle link til forhandlere af disse. Jeg vil understrege at jeg ingen økonomist interesse har i hvilken forhandler ud evt. vælger.

https://www.proshop.dk/?pre=0&s=ssd&b=samsung

https://www.fcomputer.dk/samsung-870-qvo-mz-77q1t0bw-1tb-sata-6-gb-s-30?q=ssd&cat=Solid%20State%20Drev%20(SSD)&type=link&result=17826

Jeg har kun medtaget Samsung men udvalget af producenter er stort.

Hvad du har fjernet fra installationen nævner du ikke.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. februar 2021 - 13:05 #2
Enig i #1.
Jeg bruger selv Samsung SSD og de kører uden problemer.

Jeg optimerer også selv mine Wiindows 10 maskiner.
Jeg bruger Powershell og de kommandoer der fjerner at det skrammel jeg ikke har behov for.

Jeg bruger heller ikke Microsoft Konto og de tjenester der følger med Windows.
Har en simpel lokal konto uden adgangskoder.
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2021 - 13:34 #3
#2
Powershell der fjerner at det skrammel man ikke har behov for., hvordan gør man.
Avatar billede grafik-anders Mester
28. februar 2021 - 13:56 #4
Powershell? jeg har taget den på google og fandt denne her:
https://docs.microsoft.com/en-us/powershell/scripting/install/installing-powershell-core-on-windows?view=powershell-7.1
Det kræver vist en del viden at bruge det?

Jeg har brugt ccleaner, men har brugt den lidt uden at vide, hvad jeg har gang i. Jeg ved ikke, om jeg har lavet ged i min maskine for jeg synes nærmest, at den er blevet mere langsom.
Avatar billede grafik-anders Mester
28. februar 2021 - 13:58 #5
Det er en bærbar, og jeg har ikke planer om at købe nye dele til den, men tænkte bare, at jeg ville have styresystemet til køre lidt bedre på den, så min kone kunne bruge den. til emails, når hun har brug for det.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. februar 2021 - 14:26 #6
Dette link har jeg flere gange anvendt efter installation af Windows 10:

https://www.howtogeek.com/224798/how-to-uninstall-windows-10s-built-in-apps-and-how-to-reinstall-them/
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. februar 2021 - 14:30 #7
#2 Jeg optimerer også selv mine Wiindows 10 maskiner.
Jeg bruger Powershell og de kommandoer der fjerner at det skrammel jeg ikke har behov for.

Jeg giver dig helt ret. Der følger desværre en del funktioner med Win 10 der er totalt unødvendige.
Avatar billede Poko1 Ekspert
28. februar 2021 - 14:48 #8
Prøv at Køre denne Windows fejlfinding og Reparation:
Tryk på Windowstasten + X og vælg Windows PowerShell (Admin)
Her Markerer du alle højreklikker, kopierer dem og sætter dem ind

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-Image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /StartComponentCleanup
sfc /scannow
Det ser sådan ud.
https://ibb.co/vJvpWzy
Avatar billede Poko1 Ekspert
28. februar 2021 - 15:18 #9
Når du er færdig så til indstillinger Vælg System her fanen Lager følg trinene
Hvis der over 8 står Windows old så marker den og vælg Ryd op nu.
https://ibb.co/hC7pXHf
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2021 - 17:06 #10
Tak for indlæg om Powershell. Det vil jeg se på.
Og undskyld til grafik-anders for spam. 😊
Avatar billede 220661 Ekspert
28. februar 2021 - 17:25 #11
#3 i den stil her:
https://www.askvg.com/guide-how-to-remove-all-built-in-apps-in-windows-10/
Kan ikke huske om det lige var den side her jeg faldt over dengang. Jeg har fjernet apps så længe Windows 10 har været der.
Og jeg har brugt den kommando der fjerner det hele i et hug.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. februar 2021 - 17:31 #12
Og det betyder så det formodentligt at det har været denne kommando jeg har brugt:
Get-AppxPackage | Remove-AppxPackage

Men jeg gør jo ikke sådanne ting uden et sikkerhedsnet.
Har altid et image at rulle tilbage på inden jeg gør det.
Alle computere er ikke mærket af at jeg fjerner programmerne. Under en given ny installation der vælger jeg typisk også det modsatte som Microsoft anbefaler jeg skal. Og det gør jeg udelukkende fordi jeg ønsker en pc hvor man har begrænset så meget man kan, hvor meget Microsoft skal blande sig i hvordan jeg vil bruge min pc.
Avatar billede milter Ekspert
28. februar 2021 - 17:48 #13
@ grafik-anders.

Du skriver: " så er jeg måske kommet til at fjerne lidt for meget." Du kan have ret, og den eneste måde at komme over det er ved at geninstallere Windows eller ved at sætte maskinen tilbage til det gendannelsespunkt, der var på den, da du geninstallerede Windows 10.

https://support.microsoft.com/da-dk/windows/brug-systemgendannelse-a5ae3ed9-07c4-fd56-45ee-096777ecd14e

Nogle anbefaler at installere en SSD, men du skal være klar over, at det kun vil give dig en lidt hurtigere opstartstid. Når først Windows kører, vil du ikke kunne mærke nogen forskel til dit eller konens brug.

Du skriver også, at maskinen er af ældre dato. Hvor gammel er den? Måske du kan give os mærke og model på den?
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2021 - 18:10 #14
#11
Ok jeg misforstod " det skrammel" som noget udefra kommende. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. februar 2021 - 18:21 #15
#14 Vi talte om optimering af Windows 10 ikke ;-)
Det er det når men fjerner programmer man aldrig kommer til at bruge :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. februar 2021 - 18:22 #16
#14 Alt det skrammel er Microsoft så "gavmilde" at tilføje ved installationen.
Det som 220661 skriver i #12, at Microsoft ikke skal blande sig i, kan jeg fuldt ud tilslutte mig. De er kun ude på at snage i hvad brugerne foretager sig, og det er der mange brugere der forståeligt nok, bestemt ikke bryder sig om.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. februar 2021 - 18:25 #17
#13 Det passer ikke helt milter.
Ved hver aktivering af programmer der skal starte, og ved hver opgave der kræver læsning og skrivning til harddisken vil den yde betragteligt bedre en en hdd.
Og ja selvfølgelig også ved boot som du beskriver.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. februar 2021 - 18:50 #18
#16 Det er nemlig helt korrekt ErikHg :-)
Avatar billede milter Ekspert
28. februar 2021 - 18:54 #19
#17.

Ja, det er helt korrekt i de fleste tilfælde :-)

Og hvor stor reel forskel er der så? Medmindre det f.eks. drejer sig om tunge videoredigeringsprogrammer eller store spil, så tror jeg forskellen skal måles i ganske få sekunder, måske mindre.

Spørgeren ønsker blot en maskine,  hvor han, som han selv beskriver det: "...ville have styresystemet til køre lidt bedre på den, så min kone kunne bruge den til emails, når hun har brug for det." Og til den slags tror jeg ikke, en SSD vil gøre nogen forskel, når først Windows kører.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. februar 2021 - 19:02 #20
Man kan også sige at mange firmaer/webshops anvender de samme kedelige metoder. Er man inde på en eller anden side, så kommer der i nogle tilfælde vinduer op, hvori der står "Vi ønske at kede din placering". Lur mig, der er garanteret mange der klikker på "accepter" og ikke på "bloker".
I nogle tilfælde er knappen "accepterer" fremhævet med en farve, og "accepterer ikke" tonet ned således, at i hvert fald, nogle bare klikker på "accepterer". Det er ufine metoder, disse firmaer anvender.
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2021 - 19:32 #21
#15
Ja Ok. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. februar 2021 - 19:38 #22
#19 I det indledende spørgsmål er der ikke oplysninger om det du beskriver. Disse oplysninger kommer først efter jeg har budt ind.
Der spørges om hvordan man kan få Windows 10 til at fungere bedst i en ældre pc. Det gøres ved at optimere systemet så det kører hurtigst muligt med den hardware der er til stede, og samtidigt fjerne programmer der kører unødigt i baggrunden.
Når det så er sagt, vil jeg da give dig ret i, at er det man foretager sig blot at gå ind og lige kigge på en mail, så behøver man formodentligt ikke foretage sig noget med mindre maskinen er så ram fattig at den høvler på harddisken hele tiden.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. februar 2021 - 21:28 #23
Tilføjelse til #20
I nogle tilfælde er knappen "accepterer" fremhævet med en farve, og "accepterer ikke" tonet ned således, at i hvert fald, nogle bare klikker på "accepterer". Det er ufine metoder, disse firmaer anvender
Jeg vil lige have med, at og "nummeret" med, at man aktivt skal fravælge, det "godt" tilbud, i stedet for aktivt at skulle tilvælge et "godt" tilbud, også lugter at fup.
Dette brugte Microsoft, ved hvad man i realiteten kan kalde tvangsinstallationen af Windows 10 omkring dette styresystems fremkomst i 2015. Det skulle de have holdt sig for gode til.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
28. februar 2021 - 21:36 #24
#5
Hvis pc'en KUN skal bruges til mail og lignende, er en Linux installation meget mindre ressourcekrævende.
Især en letvægts version som Lubuntu starter hurtigt.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. marts 2021 - 11:17 #25
#24 Det er jeg enig i. Du kan køre en Linux Lubunto perfekt på 2 GB ram. Skal man bruge Windows 10 på en ram svag pc 4Gb eller derunder så vil jeg anbefale en 32 bit version. Har oplevet den i idle bruger ca 300 mb ram mindre end en 64 bit version.
Avatar billede grafik-anders Mester
01. marts 2021 - 21:01 #26
#8

Jeg har gennemført de fire trin. Resultatet var en genstart og:

"Windows Resource Protection found corrupt files and successfully repaired them.
For online repairs, details are included in the CBS log file located at
windir\Logs\CBS\CBS.log. For example C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log. For offline
repairs, details are included in the log file provided by the /OFFLOGFILE flag.
PS C:\WINDOWS\system32>"

#9
Der kunne ikke frigøres mere plads

Jeg kom til at tænke på, om det skyldes en ram-fejl, at den er så sløv?

det er forresten en:
Intel(R) Pentium(R) CPU B960 @ 2.20GHz  2.20 GHz med 6 GB ram.

Måske er den bare sløv?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. marts 2021 - 21:08 #27
#26 Det er en sløv cpu der er  i den pc ja. Ram mængden er ok til normalt brug.
Avatar billede milter Ekspert
01. marts 2021 - 21:48 #28
Kan du forklare os præcist, hvad du mener med "sløv"?  Hvor viser det sig? Er det i opstart, ved brug af mailprogrammet, eller ...? Begrebet "sløv" opfattes forskelligt fra person til person.

En computer med en  B960 @ 2.20GHz er ca. 10 år gammel, så du vil under alle omstændigheder få problemer med at finde gode drivere til Windows 10. Da du installerede Windows 10, installerede du så samtidig alle opdateringer til det?

Computeren er formentligt født med Windows 7, og selv om den er opdateret til Windows 10, kan du sagtens få problemer med at få den til at virke bare nogenlunde godt med nutidens programmer. Jeg har selv prøvet det :-)
Avatar billede grafik-anders Mester
01. marts 2021 - 21:58 #29
Den reagerer simpelthen langsomt, når jeg trykker på noget. Jeg fandt ikke ram-fejl, så jeg må nok bare leve med det.

Den er født med win 8.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. marts 2021 - 10:39 #30
Din CPU er flaske halsen. Den scorer ikke særlig godt i benchmark test.
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. marts 2021 - 17:09 #31
#30 Enig - det er ikke noget overvældende resultat i testen.