Avatar billede Uvanga Ekspert
01. februar 2021 - 10:46 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Nulstille PC versus ny installation

Er der væsentlige forskelle og eller fordele på at total Nulstille PC (Fjerne alt) versus en nyinstallation af windows10?
Der er begge tilfælde tale om win10 ver. 20H2.
Avatar billede INK Ekspert
01. februar 2021 - 10:52 #1
Et hurtigt gæt: Ved en ren nyinstallation fra usb stick vil din harddisk blive reformateret og partioneret af installationen. Det er måske ikke tilfældet ved nulstilling?
Avatar billede INK Ekspert
01. februar 2021 - 10:53 #2
Rettelse, du bliver foreslået at slette gamle partitioner ved nyinstallation.
01. februar 2021 - 16:56 #3
Jeg har fundet dette til dig mht. Nulstilling.

Man kan godt re-installere (Ny installation) Windows uden at formatere.
Men det er noget skidt, for så får man installeret oveni, og er der noget "skidt" er det der måske stadig.
Så skal du lave en Re-Installation, vil jeg anbefale en formatering.
Avatar billede Uvanga Ekspert
01. februar 2021 - 18:08 #4
ad #1
Nu har jeg nulstillet PC, og kan se at Ubuntu og Zorin stadig ligger på PC. Så disse partitioner er ikke slettet. Det generer nu ikke, da jeg har sat windows til 1. boot 👌
ad #3
Hvis jeg på et tidspunkt skal re-installere windows, bliver det med formattering 👍

Indtil videre beholder jeg nuværende setup, da det er en test PC. Og at jeg her kan præsentere de alternative styresystemer der findes.
01. februar 2021 - 18:27 #5
Ja, hverken en nulstilling, eller en re-installation ødelægger dine øvrige partitioner, med mindre du vælger at slette dem, manuelt.
Din Windows Boot Manager, vil miste sin opsætning. men hvis du kører UEFI, er Windows Boot Manager overflødig (Hvis det er en ordenlig UEFI).

Når det er sagt, hvis din windows kører på en SSD (evt. NVMe), er et spild af tid at nulstille eller re-installerer, med mindre du hat et problem.