Avatar billede Lykkemand Novice
28. januar 2021 - 18:47 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

hvad server software

jeg vil gerne have en hjemme server. den skal kunne køre ARK server til at vi her i huset kan spille på den, det vil ikke blive aktuelt at dele den med fremmede.
derudover vil den rumme backup, billeder, dokumenter og lign.
den skal kunne køre på en Intel i3 desktop jeg har stående.
har leget lidt med Ubuntu desktop/server(det kræver Wine at kører ark server manager) og kører lige nu windows 10 pro på den der skal være server. (pro fordi der er fjernskrivebord i)
den skal kunne - som en rigtig server - bare stå i hjørnet og virke, bruges via LAN.
kan man kører windows server 2016/2019 standard/essentiel udgaver, uden at skulle ud i at betale for kerner, have CAL til alle og lign.? altså at man bare kan købe en serverlicens og kører der ud af...
mvh Klaus
Avatar billede SommerFyr Seniormester
28. januar 2021 - 19:09 #1
pt kan windows10 næste det sammen som windows server 2019 standard, og til det du pt har brug for kan jeg ikke se det skulle være nødvendig at køre med anden en windows10
31. januar 2021 - 21:13 #2
hej

Der er en prøve version af windows server 2016 og 2019, som du har i 3 år uden at skulle køb en licens

Mvh Christian Josiassen
Avatar billede Lykkemand Novice
10. februar 2021 - 16:28 #3
takker - lidt sent - for svarene.
jeg har valgt at køre en Windows 10 pro på serveren, og bruge det som løsning.
det virker fint, så jeg slap for at kaste mig ud i windows server løsninger, lige nu i hvert fald.

jeg var tvivlsom angående windows server 2016/2019 da man tilsyneladende skal indtaste en masse oplysninger om firma navn og adresse med mere... jeg skal bruge det privat...

tak for hjælpen, skønt man kan trække på eksperter