Avatar billede Slettet bruger
27. december 2020 - 14:06 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Nyt USB Lydkort

For kort tid siden købte jeg en ny computer. Jeg havde ikke set, at lydkortet skulle købes som ekstra udstyr, så jeg har købt et USB Bluetooth lydkort. Det har ikke noget navn hedder bare V5.0. Det så ud til at være det bedste og et af de dyreste.
Men det fungerer ekstremt dårligt, både på mine 2 hovedtelefoner (i 2-3 tusind kroners klassen) og på min Yamaha reciver.
Det ene sæt Hovedtelefoner (Sony) kan slet ikke bruges, det andet kan bruges efter genstart, men der sker ofte udfald af lyden.
Jeg har været i Enheder og printer, kontrolpanelet og Enhedshåndtering.
Motherboard:
ASUSTeK COMPUTER INC. PRIME H310M-K (LGA1151)
Audio:
Realtek High Definition Audio
Windows 10 Version 20H2.
Så jeg søger råd om køb af nyt lydkort, det må gerne være dyrt, når bare det også er godt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. december 2020 - 14:28 #1
Hvis et "USB Bluetooth lydkort" er et af de bedste og dyreste, hedder det ikke bare "V5.0". Så har det et navn.

Jeg antager at du slutter det til PC´en med USB, og at der er indbygget Bluetooth transmitter til det. Eller er det i virkeligheden slet ikke et lydkort, men blot en Bluetooth dongle (det kan du sagtens nøjes med). Du skal undersøge hvilken Bluetooth version den kører, og tjekke om dine headsets understøtter samme version - der er stor forskel på rækkevidden og kvaliteten... - men det er måske her du refererer til version 5,0, som ikke er helt nyeste version, men næsten. Men for at få fuld udbytte, kræver det at dine øvrige enheder også er version 5.

Du skal i hvert fald have styr på versionerne, for at lure hvor langt de rækker. Når det er sagt, findes der et utal af chipsets, som hævder at være én version, men i virkeligheden ikke lever helt op til standardkrav. Eller også er den medfølgende driver mangelfuld.

Du må vide hvor du har købt dimsen, og så her kunne undersøge hvilken producent det er - og den vej igennem se om der findes en opdateret driver.
Husk også på at stråling fra PC og ledninger kan påvirke signalet - så en USB-forlænger, så den kan komme op i det fri, er måske alt der skal til.

Og når alt ovenstående så er skrevet, undrer jeg mig over at du siger du ikke har noget lydkort, men samtidig lister "Realtek HD Audio" - det er da et lydkort. Men muligvis bundlet til en HDMI/DP port. I så fald ville du kunne fange signalet i din monitor (typisk via et Minijack stik)
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2020 - 16:35 #2
Mange tak for dit uddybende svar. Jeg mener, at have købt den hos A.V. Cable, men jeg kan ikke finde den på nettet. Det er måske en dongle? den er meget lille, og ja, den sidder i en USB port, og der er indbygget Bluetooth. Jeg har prøvet, at sætte den i en anden port, uden at der er en forskel. Der er ikke andre Bluetooth enheder tilsluttet.
Det er en Vision PC, hvor netkort og lydkort skal købes separat.
Jeg vil nærlæse dit indlæg, og prøve at finde ud af det med version.
Windows påstår, at jeg har den bedste driver.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2020 - 16:54 #3
Bundkortet burde vel indeholde Realtek ALC887 (8-Channel) audio??
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. december 2020 - 17:29 #4
Hvis du har købt det hos AV-Cables og har et log in, så kan du se i "købshistorik" om varen er med der.
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2020 - 18:00 #5
#3 I følge Speccy pro, ser det sådan ud, uden USB lydkort:
Sound Cards
    NVIDIA High Definition Audio
    Realtek High Definition Audio
    NVIDIA Virtual Audio Device (Wave Extensible) (WDM)
Playback Device
    Realtek Digital Output (Realtek Audio)
Recording Device
    Stereomix (Realtek Audio)
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2020 - 18:02 #6
# Det er en god ide, desværre har jeg vist ikke log in hos SV Cable.
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2020 - 18:04 #7
Jeg kan især ikke forstå, at  ofte  tilsluttes hovedtelefonerne, efter genstart, hvis de er åbne.
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2020 - 18:11 #8
I Kontrolpanelet under "Lyd" ser det sådan ud, men der kommer ingen lyd ved test.
https://ibb.co/tbGqfCn
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2020 - 18:21 #9
Der findes også denne fra Realtek, så ja, man skulle tro, at der var noget lyd.
https://ibb.co/chYXnqV
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. december 2020 - 11:45 #10
Jeg tror de "lydkort" du kan se, hænger sammen med dine HDMI/DisplayPort udgange. Disse har en audiokanal, typisk baseret på de nævnte chipset.

Som jeg efterhånden har luret det, er dit "lydkort" bare en bluetooth dongle. Den er som sådan ikke noget lydkort, men kan transportere lyd via bluetooth.

Du skal altså koncentrere dig om at få den "løftet op" i fri luft, så signalerne ikke blokeres af noget. Og så skal du som sagt prøve at finde en opdateret driver - evt via. bluetooth-enhedens hardware-ID (findes i enhedshåndteringen).
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2020 - 15:17 #11
#10 Tak :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. december 2020 - 18:40 #12
Jeg havde et Creative Soundblaster ZXR lydkort. Dette bestod/består af to lydkort: et såkaldt mother- og et daugther board. I min hjemmebyggede pc med Windows 7 fungerede dette lydkort fint, i det det var muligt at overføre lyd fra stereoanlægget til pc´en. Det var især gamle vinylplader jeg ønskede at overføre og dette fungere perfekt. Da opdateringerne til Windows 7 ophørte i 2020 installerede jeg i stedet Windows 10 i stedet. Nu regnede jeg med at når alle programmer og drivere til hardwaren i pc´en var installeret, så kørte de bare, men nej, det var ikke tilfældet. Alle programmer kørte perfekt, og ligeså hardwaren, da Windows 10 driverne til denne var installeret. Der var desværre bare et problem: lydkortet gav ingen lyd. Der er både analoge- og digitale ind- og udgange på Soundblaster  ZXR. Jeg prøvede og prøvede men uden held - derfor opgav jeg til sidst og solgte kortet. Det tyder på at kortet ikke er kompatibelt med Windows 10. Det er for dårligt, at så dyrt et lydkort ikke kan fungere med et "nyt" styresystem, der endda ikke er så nyt mere idet, Windows 10 fremkom for over fem år tilbage.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2020 - 21:27 #13
#12 Det lyder noget mystisk synes jeg når man kan få 15 år gamle stationære til at virke med lyd på Windows 10. Kunne du ikke intallwre en Windows 8 driver og så få det til at virke?
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. december 2020 - 22:02 #14
#12 Jeg prøvede alt, men det lykkedes ikke, så til sidst tænkte jeg at kunne være lige meget. Der fulgte en installations CD med, og denne prøvede jeg først, men uden held. Efter af-installation anvendte jeg IOBit Unlocker for at være sikker på at de gamle drivere var fjernet. Derefter downloadede jeg driverne til Windows 10, men også det mislykkedes. Så jeg var hele turen igennem med drivere til Vista, Windows 7 og Windows 8. Når der ligefrem findes Win 10 drivere til kortet, og skidtet alligevel ikke virker så er det som at få en lang næse.😖
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2020 - 07:56 #15
#14 Ja så har du sikkert gjort hvad du kunne :-(
Surt show.
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2020 - 12:21 #16
I skal have tak for at deltage i mit spørgsmål. Jeg har endnu ikke fundet ud af det, men jeg har fået noget at arbejde ud fra, så det gør jeg. Godt nytår!  😊
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2020 - 12:31 #17
Godt nytår herfra også :-)