Avatar billede hellhamster Nybegynder
29. august 2001 - 14:02 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

hjælp til photoshop

Hvis man har et indscannet billede og der i dette billede er et objekt man vil have manipuleret mindre, hvordan klarer man så dette uden det omkringliggende bliver grimt at se på. Der vil jo pludselig mangle noget af billedet når man gør dette. Et tip hvordan dette bedst klares ville være lækkert!
Avatar billede hellhamster Nybegynder
29. august 2001 - 14:02 #1
jeg bruger iøvrigt photoshop 6
Avatar billede webmasterdk Praktikant
29. august 2001 - 14:03 #2
Avatar billede prodic Mester
29. august 2001 - 14:07 #3
hellhamster->Har du et eksempel på det billed. For hvad du kan/skal gøre afhænger meget af hvordan dit billed ser ud.
Avatar billede Himbear Nybegynder
29. august 2001 - 14:08 #4
Du udvælge området med lassoen og så bruge det værktøj du ønsker at ændre det med!

Du kan eventuelt ligge en lille feather på, så der bliver en blødere overgang!
Avatar billede prodic Mester
29. august 2001 - 14:11 #5
Tino->Det dur f.eks ikke hvis man vil klippe et æble ud af et træ med en masse blade på selve træet.
Men ellers så kan den løsning da give et nogenlunde resultat.
Avatar billede hellhamster Nybegynder
29. august 2001 - 14:12 #6
prodic->

Et eksempel kunne være et ganske alm. billede af en person, hvor jeg ønsker at halvere størrelsen på hans hoved. Når det er så stor ændring i størrelse ødelægger det jo det omkringliggende billede, så spørgsmålet er om det overhovedet kan lade sig gøre?
Avatar billede Himbear Nybegynder
29. august 2001 - 14:14 #7
Prodic ->

Jeg er ikke helt med i hvad du mener!

Egentlig heller ikke helt hvad der er hellhamster vil gøre!
Avatar billede prodic Mester
29. august 2001 - 14:16 #8
Hellhamster->Du kan ikke uden en tydelig effekt tage f.eks en persons hoved og halvere det.
Det vil altid kunne ses på et \"stort\" billed.
Du kan dog være heldig, at du kan kopiere f.eks baggrunden ind i det tomme felt hvor hovedet var før.
Men så store ændringer giver altid et underligt resultat.
Avatar billede hellhamster Nybegynder
29. august 2001 - 14:18 #9
ok, tak for det. Jeg troede heller ikke der var nogen sikker måde at gøre det på!
Avatar billede aeblenet Nybegynder
29. august 2001 - 17:01 #10
Sådan noget pjat.

Indkreds det du gerne vil manipulere.

Kopier det og indsæt i et nyt lag.

Din baggrund skal du nu (hvis det er nødvendigt) have gjort noget ved, så resultatet ikke bliver underligt at se på, bare fordi man kan se baggrunden.

Nu er det det lille stykke du har i det nye lag det gælder.

Du har naturligvis placeret det akkurat der hvor det skal ligge og kan arbejde med dette og hele tiden følge ændringerne, da 6éren har \"Preview\" i rigtigt mange funktioner.

hilsen: http://www.aeble.net
Avatar billede aeblenet Nybegynder
29. august 2001 - 17:02 #11
husk at din baggrund bare skal være uændret, når du har kopieret det område du skal bearbejde.

Slår det hele fejl, kan du slette \"History\" eller det nye lag og begynde forfra.
Avatar billede Himbear Nybegynder
29. august 2001 - 17:06 #12
Jeg gir aeblenet ret i at det sagtens kan lade sig gøre!

Men man kan da ikke få et fejlfrit resultat hvis det er første gang!
Avatar billede prodic Mester
29. august 2001 - 17:13 #13
aeblenet->Hvis jeg har forstået dig korrekt, så vil din fremgang måde resulterer i, at man stadigvæk ville kunne se det oprindelige felt man kopierede, hvilket ikke vil være særligt pænt da der oveni kommer endnu et layer hvor størrelsen er halvdelen af det kopierede.
Ikke ret heldigt!

Desuden så har jeg tidligere fortalt at det godt kan lade sig gøre såfremt at baggrunden er til det.
Og det er som oftest der at man får et mærkeligt resultat. Det kan dog lade sig gøre på ensartede flader - såsom tapet/ensfarvede vægge/mursten eller lignende hvor man kan genanvende en større flade ind hvor man \"fjerner\" baggrunden.

Men vi snakker om det samme, jeg har bare forudsagt at meget anhænger af billedet der arbejdes med. Hvilket du i princippet også siger.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
29. august 2001 - 20:10 #14
Det felt du kopierede skal udskiftes med \"hvad der nu er i baggrunden\"
-her skal du altså også lege lidt med nogle værktøjer. F.eks stempelpuden (kopier farverfelter> og sæt ind)

Var denne forklaring bedre ?