Avatar billede kaffepause Praktikant
14. december 2020 - 01:35 Der er 7 kommentarer

Computer til redigering af foto og video?

Hej alle

Som så mange andre før mig har jeg det samme spørgsmål, jeg kan dog ikke finde nogle up to date svar, så hvis jeg gentager et alt for ofte stillede spørgsmål må I meget gerne linke, på forhånd tak :)

Tingen er at jeg har købt et kamera og gerne vil tage nogle billeder og videoer jeg kan redigere, jeg vidste godt at det krævede en computer der var større end det jeg havde men hold da op, de computere der anbefales koster 3 til 4 x mere end kameraet. Eftersom jeg har et lidt mindre budget på omkring 4-7.000, - (total med skærm osv.) vil jeg høre om der skulle være en venlig sjæl der kunne hjælpe mig med dette. Jeg har kigget lidt på alt det med at bygge en stationær selv og der er priserne mere realistiske og jeg kan godt lide at man har mulighed for at opgradere. Vil helt sikkert helst have en stationær.

Jeg har prøvet pcpartpicker men det er lidt lige meget når jeg ikke ved hvad jeg kigger efter, haha. Har også set et hav af videoer på youtube og selvfølgelig læst, alle siger noget forskelligt.

Jeg har så også kigget på en bærbar og der er der lidt at vælge imellem synes jeg, men her sidder jeg så fast i hvad der er i computeren der ikke kan opgraderes. Smider lige et par stykker her:

https://www.komplett.dk/product/1166277/pc-tablets/pc-baerbar-laptop/ultraportable/asus-vivobook-14-d413da-14-fhd

https://www.komplett.dk/product/1170391/pc-tablets/pc-baerbar-laptop/alle-baerbare/acer-aspire-5-a515-56-156-fhd#

Det er i hvert fald hvad jeg har kunne foratå at der skulle være, min. 16gb ram og ca 500 gb ssd og IPS skærm. Hvad med Intel Iris Xe Graphics, er det ok?

Det skal siges at jeg har prøvet mac og det er fuldstændig umuligt for mig, det kommer nok aldrig til at ske :)

Jeg håber at høre fra en eller flere, tak :)
Avatar billede Jan Seniormester
14. december 2020 - 02:17 #1
at redigere video på en lille SSD er ikke fedt
ej heller med 14-15" skærm, ærligt talt.

du mangler lidt penge.
jeg vil gå efter 8GB ram minimum, og 2 TB hdd

jeg synes du skal vente, og spare de 3000 sammen du mangler, og så købe noget meget større om 3-4 mdr ?

problemet med ded bærbare er at de hele tiden kommer med en meget lille SSD.

så køb hellere en gamer computer til 8-10000
hvis du har 7000, så vent til du har 10 og se hvad du kan få
Avatar billede mort1 Ekspert
14. december 2020 - 06:57 #2
Det bliver nok vanskeligt for dig at holde budgettet, men hvis du kan "stramme den lidt" er her et bud på noget der bestemt  kan bruges: https://www.mm-vision.dk/vision-familie-pc
Den er ok i standardudgaven, blot bør du udvide med en 2 TB HDD - Så får du en computer, som glimrende kan bruges til de nævnte opgaver, med mindre du er professional, i så fald skal du nok  øge budgettet en del.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. december 2020 - 18:15 #3
Jeg redigerer lidt billeder og video på en gammel gammel PC (8 år gammel, i5-4570 med 12GB RAM).

Jeg undrer mig over at du skal bruge så kraftig en PC.

Det er selvfølgelig fedt at have fuld fart på, men med mindre du skal til at lave en større mængde arbejder, eller påtænker at blive professionel, vil jeg tro du kan klare dig med noget mindre. Det koster bare lidt i tid - har du prøvet den PC du har i forvejen?

Hvilke programmer skal du køre?
Avatar billede kurt54 Ekspert
14. december 2020 - 18:27 #4
Jeg ville også mene en pc som Ole nævner  #3 skulle være kapabel - men hvilket kamera har du anskaffet. Video fuld HD - eller 4K - 8K ? DR og TV2 klarer sig med HD og ofte ikke engang bedste kvalitet.
Avatar billede eurositi Ekspert
15. december 2020 - 10:55 #5
Denne fra Topdata med samme ydelser er lige en tand billigere end MM-Visions:
https://topdata.dk/shop/422-topgaming/13149-top-proi5-10400f16g-ramgtx1660super-6g500-ssd-nvme/

... Windowslicensen er også billigere hos Topdata (599). En 3 Tb harddisk koster 549. Til gengæld kan du vælge at købe skærmen hos MM-Vision, som er lidt billigere (dog ikke samme model). Dermed vil den samlede udgift for en ganske kapabel løsning lande på små 8300 kr.
Avatar billede kaffepause Praktikant
16. december 2020 - 22:01 #6
Hej alle, undskyld den sene tilbagemelding, der var lige en corona forskrækkelse med min datter, dog er alt i orden.

Tusind tak for jeres svar, dejligt med så hjælpsomme folk :)

Det lyder som en god idé Jan, havde godt tænkt at jeg skulle nærmere de 10.000, - hvis det er en gamer computer i den prisklasse fungere det hele vel som det skal?

mort1 det ser også ud som et rigtig godt bud, den minder lidt om budgettet som Jan nævner når der er de ekstra 2 tb hdd. Kan man selv opgradere den senere hvis der er behov for det?

ole_madsen super dejligt at høre at du bruger en gammel pc, den computer jeg har nu er desværre brændt sammen, men den har også kørt i snart 15 år så den har gjort sit, bare rigtig ærgerligt. Jeg kunne måske godt tænke mig i fremtiden at tage kamera og computer til næste niveau, har en ven der tager billeder til rejsebøger og det lyder så fantastisk, men tænker at hvis det tager fat og jeg virkelig får blod på tanden skal der investeres i noget professionelt. Indtil da er det bare til daglige billeder og små sketch videoer der skal redigeres til youtube osv. Har ikke tænkt mig at bruge de helt store og dyre redigerings programmer, noget mere amatør venligt og måske helst gratis, så i sidste ende er det hele absolut starter hobby, jeg har heller ikke travlt :) Hvad vil du mene er noget minimum man kan bruge?

kurt54 wauw det vidste jeg slet ikke med dr og tv2, man går altid ud fra at de har det bedste af det bedste. Jeg har købt et Canon m50, så det er ikke det vilde men godt at starte med tænkte jeg, det kan filme i 4k men skal kun filme i HD.

eurosi ti det er da absolut også en mulighed, suoer fedt den kigger jeg på. Ja det kan godt betale sig at shoppe lidt rundt, man kan åbenbart spare meget på pc og dele dertil.

Endnu engang tusind tak til jer alle, I har virkelig hjulpet en masse masse kan I tro. Som I nok kan læse er jeg helt grøn og ønsker at det hele skal koste ingenting, det ved jeg selvfølgelig godt ikke kan lade sig gøre, men man håber :)

Det er absolut helt amatør starter plan jeg er på og har derfor tænkt mig at bruge hvad der er af gratis redigeringsprogrammer eller meget billige, så det er ikke flere fotos i lag og store 4k film osv.

Jeg har fået lidt at kigge på, så det vil jeg gøre.

Mange tak alle sammen, I er fantastiske :)
Avatar billede kurt54 Ekspert
16. december 2020 - 22:53 #7
Det med DR og TV2 går på den kvalitet de sender ud til os - forhåbentligt optager de deres nye storsatsninger i bedre kvalitet af hensyn til fremtiden. ( De har brugt millioner på at lappe på Matador optagelserne.)

Du har også muligheden for at optage 4k konvertere dem til HD - gemme originalerne -og arbejde videre i HD format. Konverteringen er tung men den passer sig selv.

Stilbilleder ville jeg optage i max kvalitet.

Optagelser du vil vise i slowmotion (video) får du måske det bedste resultat med H.264 - 1280 x 720 p - 120 fps