Avatar billede stjans Guru
31. oktober 2020 - 09:29 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Valg af løsning

Hej herinde.

Jeg er i bestyrelsen i en sportshal, hvor vil tilbyder WiFi til hallens gæster og brugere.

Hallen har, udover selve halvgulv/tilskuerpladser - også et cafeteria samt selskabslokaler med plads til ca. 120 mennesker.
I underetagen er klublokaler samt omklædningsrum.

Der skal være WiFi i hele hallen.

P.t. har vi noget udrangeret D-Link udstyr, hvor forbindelsen mange stede rer ikke-eksisterende.

Der er behov for en stabil forbindelse, da der i selskabslokalerne ofte er foredrag med brug af projektor/internet m.v..

Da vi er selvejende, er midlerne ikke ubegrænsede.....

Selve forbindelsen ind i huset er fin: 1000/1000.

Jeg overvejer at opsætte noget MESH - så mange, at de har ordentligt "fat" i hinanden (måske Google), men ved ikke om dette er den gode løsning.

Nogle (der burde være kloge) taler om andre former for access-points; mere professionelle udgaver, men jeg er faktisk meget i tvivl om, hvorvidt de så er pengene værd i forhold til f.eks. Googles løsninger.

Hvad siger I ?

mvh/stjans
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. oktober 2020 - 10:59 #1
Google Mesh er rigtig godt til privatboligen - men jeg tror ikke det er den rigtige løsning til jer.

Hvad med netværk - skal I bare køre ét samlet netværk, eller skal I kunne splitte det op, så noget traffik kører på et selskabslokale netværk, noget på et gæstenetværk, og noget til internkommunikation (eller i den dur). - så skal punkterne jo også kunne understøtte dette.

Er der trukket kabler rundt, så AccessPoints kan sidde kablet? - det vil være den klart mest stabile løsning... - med ren mesh vil hele kæden dø, hvis et enkelt punkt bliver slukket eller går ned med fejl.

Der er i hvert fald ingen tvivl om at I skal have en "Controller-client" løsning, så netværket kan administreres centralt. Jeg kender desværre selv kun til de helt store løsninger fra Cisco - de vil formentlig være alt alt for dyre til jer.. - og være alt for besværlige at administrere.

Men jeg ved der findes mindre systemer, netop beregnet til store husstande og små foreninger - så lad os se om andre kommer på banen med specifikke navne - jeg mener TP-link har en del, men også et mærke, jeg ikke lige kan komme på...
Avatar billede ebea Ekspert
31. oktober 2020 - 11:17 #2
Alene størrelsen på dit areal, gør jo at det er et større projekt, som uanset hvad, vil ende med et større budget.
Ud fra mine erfaringer, så har du egentlig valgt et par gode udgangspunkter, nemlig MESH eller Access points. Så ud fra disse, bør du dykke grundigt ned i hvad de kan præstere, når det kommer til at sende WiFi signalet rundt.
Næste spørgsmål du skal stille, er så hvor mange samtidige brugere der skal kunne være på samtidig.

Jeg har selv brugt Googles MESH netværk i en del år, og lavet opstillinger rundt omkring for andre, og det kan altid opstilles til brugbare løsninger. Problemstillingen er altid, døde punkter i de lokaliteter der skal anvendes. Så her er det et spørgsmål om antal af MESH enheder. Men, der er dog en hvis begrænsning på antal enheder som kan bruges på Googles MESH system, og det nås omkring 7-8 enheder, hvor der begynder at komme problemer med at fastholde samme forbindelse.
Antal samtidige brugere, er ikke problemet, da det kan opsættes til flere tusinde.

Men så er der et andet MESH alternativ, som er Synology, som har en ganske stærk Router (RT2600AC), og som kan kombineres med deres MESH enheder (MR2200AC), (næsten samme pris som Googles enheder) som også er en Router med MESH funktion. Disse slår Googles MESH enheder i alle test jeg har set, og har en noget kraftigere dækning af signalet.
Jeg har dog ikke selv brugt disse enheder, så har ingen personlige erfaringer med disse.

Så der er mange spørgsmål at tage stilling til, og er i sidste ende nok et spørgsmål, om at tage springet, med det man tror mest på, ud fra tilgængelige test.

Men til jeres projekt, ville jeg gå med Synology løsningen.
Avatar billede stjans Guru
31. oktober 2020 - 11:44 #3
Takker til jer begge.

Der er ikke trukket kabler.

Ved foredrag/arrangementer i hallen kan der potentielt godt være 500 brugere på samtidigt.

Vi går efter eet netværk - altså ikke et "lukket" og et "åbent/gæstenetværk".

Jeg tror jeg vil kigge lidt nærmere på Synology´s løsning - er den lige sp nem at tilgå rent opsætningsmæssigt som Googles Mesh netværk ?
Avatar billede ebea Ekspert
31. oktober 2020 - 12:06 #4
#3 - Du er velkommen ;-)
ja, Synology er lige så nem at opsætte som Google. Det kræver blot (som med andet netværk), at man er nogenlunde inde i de tekniske termer. Men det burde ikke være problemet, da du kan få hjælp til det meste.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. oktober 2020 - 12:31 #5
Så husk lige lovgivningen - hvis en gæst bruger nettet til noget ulovligt, risikerer bestyrelsen at hænge på "regningen", hvis netværket er rent åben, uden nogen for for identifikation af brugeren. Det er derfor man mange steder er begyndt at udlevere en unik kode til de individuelle brugere - for at kunne identificere dem senere.

Jeg har så aldrig hørt om nogen sager hvor det har været brugt i praksis - men I skal lige overveje det i bestyrelsen... - læs evt. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2015/1567 (noget tungt at komme igennem)
Avatar billede stjans Guru
01. november 2020 - 08:16 #6
Tak, Ole

Det vil dog være helt umuligt at administrere - lidt ligesom hotspots i lufthavne, busser m.v..
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. november 2020 - 10:33 #7
Lufthavne, buser m.m. kræver at du registrerer dig med dit telefonnummer, mailadresse eller lignende - derfor har de deres ryg fri.

Den portal de logger på igennem, er som regel noget der er leveret af det WiFi system de har valgt, så det er ikke utænkeligt det i forvejen findes i Synology´s WiFi. Jeg har dog kun kunnet finde noget om en portal - en webside man tvinger folk hen på som første besøgsside. Om man så her kan afkræve mailadresse eller telefonnummer, ved jeg ikke - jeg har kun administreret systemer der allerede har været sat op.

Igen - det er noget hallens bestyrelse skal tage stilling til, da det i værste fald er noget bestyrelsen kan blive stillet til ansvar for - så for din egen skyld, lad være med at sige "det går nok"...
Avatar billede stjans Guru
02. november 2020 - 08:13 #8
Tak, Ole - jeg skal bringe det videre.