Avatar billede Peter Guru
20. oktober 2020 - 17:08 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Sagemcom Fast 5353?

Hvordan forstås vland tag 101? Min Sagemcom skal helst understøtte det hos Hiper.
Avatar billede Peter Guru
20. oktober 2020 - 20:42 #1
Der skal naturligvis stå vlan
Avatar billede claes57 Ekspert
21. oktober 2020 - 08:47 #2
se https://forum.recordere.dk/hiper-udstyr-og-hastighed_topic144008_page6.html
et stykke nede er opskriften  til en asus dette (under 2: de fleste routere er nok 192.168.0.1)

1: Tilslut din router direkte i konverterboksen ind i WAN-porten (den eneste blå, ikke en af de 4 gule)
2: Gå ind på routerens interface på 192.168.1.1
3: I venstre bjælke vælger du så "lokalnetværk"
4: I toppen vælger du "IPTV" (ja, netop)
5: Under "vælg ISP" vælger du "manuel indstil."
6: Herefter dukker der nye punkter op, hvor du under porten "internet" skriver 101 i VID punktet.
7: Tryk herefter på "Anvend", så genstarter routeren selv og derefter er den koblet på nettet udenom Hipers egen router.
Avatar billede Peter Guru
21. oktober 2020 - 14:11 #3
Det du mener stor set er det billede JBoysen har sat ind? Det vil sige at jeg må bruge Zyxel routeren alene?

Nogle erfaringer med Hiper?
Avatar billede claes57 Ekspert
21. oktober 2020 - 14:43 #4
Jeg er på fastspeed coax - så har ikke samme mulighed.
Går ud fra, at du har fiber, siden du spørger efter vlan 101.
Men prøv at sætte din router til (1: og 2:) og log på router, og se, om du i dens opsætning kan finde ISP og manuel indstilling. Det ødelægger jo ikke noget, da du altid bare kan koble sagemcom til igen.

Hiper er jo noget, tdc kun har lavet for at undgå at skulle opkøbe fastspeed når de bliver for store til at ignorere.
Avatar billede Peter Guru
21. oktober 2020 - 16:46 #5
Det er tdc der efterhånden sidder på det hele og Fullrate tog de også. Men de må kompensere for de næsten 50.000 kunder de har mistet. Jeg ringede til Yousee's "kundecenter" i går og ville vide om der var problemer i at flytte mit xdsl abonnement til fiber. Det viste sig at være en dårlig idé da jeg skulle gøre rede for hvorfor jeg havde mobilabonnement hos dem og hvorfor jeg ikke ville ha' en TV pakke. Det viste sig at han overhovedet ikke kunne svare på mit spørgsmål. Så lagde jeg telefonen på bordet (det var ham der havde ringet op) og gik til spisning. En lille time efter snakkede han stadig med sig selv - så lagde jeg røret på.

Tak for dine tips. Lad os slutte her.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. oktober 2020 - 17:16 #6
Hæ - mit mobil er fra det opkøbte Plenti (ham bag Fastspeed), nu Telmore (opkøbt af tdc). De giver stadig fri tale, fri data (1tb), flipp, pling og wipe ugeblade (der er alle danske og et hav udenlandske), e- og lydbøger via bookmate (saxo-brand), musik fra telmore til 210kr/md. Når jeg snakker med yousee om mit abonnement, så lukker de bare i når jeg nævner plenti.
Avatar billede Peter Guru
21. oktober 2020 - 17:20 #7
Der skal stå "hvorfor jeg IKKE havde mobil abonnement hos dem"
Avatar billede Peter Guru
22. oktober 2020 - 14:29 #8
Er det nødvendigt med dette:

2: Gå ind på routerens interface på 192.168.1.1
3: I venstre bjælke vælger du så "lokalnetværk"
4: I toppen vælger du "IPTV" (ja, netop)
5: Under "vælg ISP" vælger du "manuel indstil."
6: Herefter dukker der nye punkter op, hvor du under porten "internet" skriver 101 i VID punktet.
7: Tryk herefter på "Anvend", så genstarter routeren selv og derefter er den koblet på nettet udenom Hipers egen router.

når jeg ikke bruger routeren til TV?
Avatar billede claes57 Ekspert
22. oktober 2020 - 14:47 #9
der er kun der, du vælger vlan 101 på den router - hvor du vælger den på andre, ved jeg ikke. Det er bare et hint om, at det måske gemmer sig et uventet sted.
Avatar billede Peter Guru
22. oktober 2020 - 17:06 #10
Jeg kontaktede Sagemcom i Frakrig som svarede mig på engelsk/fransk at det var fuldstændig ligegyldigt hvis jeg ikke havde TV og ellers var det også ligegyldigt. Det var hvad jeg fik ud af det. Man skal ikke genere Frankrigs ære!