Avatar billede Hestelaebe Novice
01. oktober 2020 - 09:26 Der er 9 kommentarer

Jensen Omni Lite

Hej derude.
Jeg står i et lille problem, jeg ikke helt selv kan gennemskue.
Jeg er gået fra Internet via tlf stik til fibernet, men jeg kan simpelthen ikke få mine jensen til at fungere.
- Jeg har ingen router, da jeg har fået trukket LAN(tror jeg det hedder) udgang til alle værelser, det virker som det skal når jeg kobler pcen til med ledning, men når jeg sætter jensen til via stikket i væggen, siger den at den ikke kan finde nogle forbindelse :( Nogle som har oplevet dette, og har et råd til en løsning? Eller skal jeg have købt mig en router for at få jensen onmi lite til at virke?

I må alle have en god dag.
/Hestelæbe.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. oktober 2020 - 09:50 #1
Der kommer du til at forklare lidt nærmere i detaljer, hvilket udstyr (mærke og model) du har (også fra internet leverandøren), samt hvordan de er sluttet sammen.

Du SKAL have en router - det er den der giver dine enheder en IP adresse. Som jeg læser det, er én af dine Jensen Omni også en Router. Det er den du skal sætte til internettet.

Din internet leverandør giver dig typisk kun én IP adresse, så det er højst sandsynligt at den nu er reserveret til din PC (de læser netkortets MAC-adresse, og tildeler IP adressen til denne enhed). Der går alt fra nogle timer til nogle dage, fra din PC sidst har været aktiv, til IP adressen frigives til brug for andre enheder. Det kaldes "Lease time". og hvis ellers din "Jensen" er klar til at modtage den ene IP adresse og dele den videre ud, vil det formentlig virke når IP adressen er frigivet, og kan videre gives til din Jensen router. Den giver så ny IP adresser videre ud til de øvrige enheder der sluttes til nettet.
Avatar billede Hestelaebe Novice
01. oktober 2020 - 10:34 #2
Okay, jeg skal prøve så godt jeg kan, men den viden jeg nu besidder :D Min leverandør er Gigabit. De er tilslutte på følgende måde: Netværkstik fra Fiberboksen (Genexis) til (LAN?) stikket i væggen i det ene værelse. i det andet værelse (kontoret) er der ledning fra væggen til PC, fungere som det skal. i 3. værelse Jensen (nærmere bestemt Jensen Omni Lite mesh-sæt (3-pak) ledning fra væg til den, fungere slet ikke, da den slet ikke kan finde forbindelsen.

Altså nettet kom op at køre igår aftens, så læser jeg det rigtig, at det måske kan hjælpe at vente et par dage?
Avatar billede Rune1983 Ekspert
01. oktober 2020 - 10:46 #3
Så dit setup er følgende

Dit modem/router(fiber) er forbundet til Switch som igen er forbundet til en masse kabler som fordeler dit netværk ud i dine værelser.
Og du sætter så dit Jensens Omni til et af stikkene i værelserne?

Skal det forståes sådan?
Avatar billede Hestelaebe Novice
01. oktober 2020 - 10:55 #4
#3
Ja - Hvis altså stikket i væggen kaldes en switch? Det er virkelig ikke min stærke side dette :/ Vil gerne tage nogle billeder af det, hvis det er nemmere for jer at se det på den måde?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. oktober 2020 - 11:24 #5
Jeg kan ikke se nogen "Genexis" boks fra Gigabit - men den kan selvfølgelig være så ny at de ikke har lagt dokumentation ud på den endnu... - de har følgende: https://gigabit.dk/manual

Men som jeg ser det, skal en router/medieboks tilkøbes som ekstra tilbehør - så der er god chancen for at du simpelthen ikke har en router, og at det derfor kun er én enhed der fungerer ad gangen.

Vi forstår ikke helt dit setup med "stik i væg" - disse stik fører jo et eller andet sted hen, og måske står der en router eller en switch der?

Under alle omstændigheder bør dit setup være som følger:

Fra fiberboks, går netværkskablet til din første Jensen boks. Det er den du oprindeligt installerede som den første, og det er den der nu fungerer som router.
Fra denne første boks, er der en kabeludgang - den sætter du videre i væggen.

På den måde sidder din Jensen router som den allerførste enhed efter fiberboksen, og så vil den være i stand til at give IP-adresser til resten af dit netværk.
Avatar billede Hestelaebe Novice
01. oktober 2020 - 18:32 #6
Synes ikke de ligner nogle af dem, og så i deres mail, at de selv kalder dem Genexis (Der jeg har fået det fra)

Nej, det kan jeg godt forstå, det er også svært, når jeg er lidt af en tumpe til det, men er meget glad for i er så tålmodige og hjælpende (: Sådan som jeg kan se det, fører stikkene ikke nogle steder hen, andet end til de 3 værelser.

Okay, den vej vil jeg prøve at gå - Det har jeg bare ikke prøvet, da jeg har fået fortalt at jensen ikke kunne trække mere end 100, og eftersom jeg har 1000, ville der gå en del til spilde. Jeg putter knægten her om lidt, og så prøver jeg dit setup og gider besked om det er fikset.. Tusind tak for hjælpen begge to
Avatar billede Hestelaebe Novice
01. oktober 2020 - 20:25 #7
Så fik jeg prøvet det - Det fungere heller ikke - den kan ikke finde nogle internet forbindelse hvor den er koblet op direkte fra Fiberboks til Jensen omni mesh :/

Men det mærkelige er, at hvis jeg sætter fiberboksen direkte til en router fra Hiper og sætter jensen til routeren, kan det godt finde internet, men kan bare ikke få forbindelse :/ Ved ikke om det fordi routeren er et hiper produkt, og det vil hjælpe hvis jeg køber en ny router?
Avatar billede Hestelaebe Novice
02. oktober 2020 - 07:49 #8
Nå, jeg fik det hele til at fungere i morges :)

Setup synes jeg blev lidt mærkeligt, men hvis det fungere er det jo det vigtigste.

Fiberboks til Stik i væggen - Stik i væggen til Router, og Jensen i router, og så spillede det - Og de stik i væggen er vidst noget hjemmefix fra tidligere ejer, det er bare en serieforbindelse hvis man kan kalde det, det :D

Tusind tak for hjælpen alle sammen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. oktober 2020 - 08:24 #9
Det lyder til at din router nu har fået IP adressen fra Gigabit. På den har du nu sat routeren til Jensen, som et ekstra led.

Men du har ret i argumentet om at Jensen kun kører 100Mbps - så det kan være et fornuftigt setup, hvis du ellers bruger de andre udgange fra første router til noget - ellers er det hele jo ligegyldigt.

Det eneste problem du har med det setup er, at dit trådløse netværk kører på Jensen routerens netværk, mens de kablede forbindelser kører på Hiper routerens netværk. Det gør at du i princippet har to forskellige netværk, og de vil ikke kunne tilgå hinanden - men hvis du heller ikke har brug for det, kan det jo være ligemeget. Alle enheder kan tilgå internettet, og det er nok formålet i de fleste hjem.