Offentlig IT og mangel på kompetencer i samme...
Så er den der igen igen igen (starter en ny tråd da den anden endte i snak om stavefejl)https://www.dr.dk/nyheder/penge/millionregning-nye-ejendomsvurderinger-stiger-igen-ministerium-faar-haard-kritik
Er det kun mig, der stiller spørgsmål ved hvordan IT projekter kan løbe fuldstændigt løs, i det offentlige?
Relativt små projekter til måske 10 mio. kommer til at koste 18 mio. og ingen løfter et øjenbryn.
Når vi som privat leverandør leverer fastprisprojekter, til det private så får vi et tab på 8 mio ud af det og har muligvis tabt kunden for eftertiden.
Jeg er klar over at det primært pga. at det er ”andre folks penge” man bruger.
Det er altid nemmere end når pengene skal op af egne lommer. Men jeg har mange gange oplevet nogle fuldstændigt hovedrystende oplevelser, når jeg har set projekter i det offentlige.
Et par eksempler: Tilbage i 2012 lavede jeg for en udbyder af offentlig trafik en løsning, der skulle kommunikere med skats EFI (En Fælles Inddrivelse). Det skulle foregå ved at jeg skulle uploade et xml dokument, der lignede forbløffende meget et webservice kald, dog ikke helt, til en FTP som EFI udbød.
Det dokument ville de så processere og efterfølgende ville der så i samme mappe jeg havde uploaded til – opstå en ”response” fil med svaret.
Så her skulle jeg altså lave en service der kunne ”polle” FTP’en hver 30 sekund.
Havde jeg ”formet” mit dokument forkert fik jeg en generel ”fejl” xml, som gav ingen information om hvad der var gået galt. Havde jeg lavet mit dokument korrekt kunne det opstå at jeg ikke fik noget svar retur. Så var den somme tider modtaget korrekt og andre gange ikke.
Jeg tog over til skat og talte med deres IT leverandør og her fortalte de mig at en webservice ”var på trapperne”. De forventede at den ville blive implementeret i deres udviklingsmiljø, indenfor det næste års tid!!
Jeg vil ikke skrive mere om det, men jeg tog mig til hovedet mange gange.
Jeg har også lavet en del arbejde for et projekt, der pt. er i gang med at bygge en meget stor bro. Det projekt kører pt. på mindst 8. år. Jeg ved ikke om man opgør prisen for IT til sådan et projekt. Men forestil dig ihvertfald 3 faste eksterne mand til 1500 kr/timen, i 8 år (21+ mio).
En sidste historie kommer fra en lægesekretær jeg kender. I forbindelse med GDPR blev alle bedt om at gå deres emails igennem og slette det der var mere end 1 måned gammelt, der indeholdte CPR numre.
Det lyder som en let opgave, men hvis man har 4000+ mails om året og har været ansat i 10 år, så tager det lidt tid at få det tjekket.
Jeg foreslog først at de bare kunne slette alt der var ældre end 6 mdr. Så var opgaven mere overskuelig. Men da de benytter deres mails til at undersøge korrespondance i forbindelse med sager, var det ikke en farbar vej.
Så bad jeg hende spørge deres interne IT om ikke de kunne lave et filter, der kunne sortere mails ud i en ”tjek lige dem her” folder. Det skulle nok ret let kunne laves på Exchange serveren gætter jeg (er ikke ekspert)
Det fik hun aldrig svar på. Det endte med at jeg brugte to timer på at kode en makro, samt lave en beskrivelse af hvordan de afvikler den. De afvikler den nu i deres afdeling, hvor 3 lægesekretærer benytter den. De resterende lægesekretærer i regionen er fortsat overbebyrdede af dumme opgaver (inkl denne).
Måske skulle man i det offentlig lave en ”IT task force” hvor man ansætter folk til en løn, der matcher det private. Det skal så bruges til at gennemgå offentlige IT projekter inden, under og efter implementationen.
Alternativ ansætte nogen flere og lave projekter selv – og i samme ombæring sørger for at holde tingene simple.
At ansætte 15 skarpe hoveder til 70.000/mdr (1.050.000 kr) er bedre end at hyre 5 eksterne til 1800 kr/timen (1.440.000 mio/mdr). De skulle hurtigt kunne finde noget at lave og tjene deres løn hjem.
De kan starte med at bruge 2 timer på at lave et filter på Exchange serveren og dermed spare 1600 lægesekretærer 1 times arbejde per mdr...
Det giver det en meget god time-værdi for ham/hende, der får lov at lave den.