Avatar billede omn Mester
22. august 2020 - 13:32 Der er 8 kommentarer

VBA/SQL import af enkelt kolonner i EXCEL til Access database

Jeg har godt erfaring med importerer EXCEL via denne streng når blot EXCEL arket er "stabil". Samme antal kolonner og samme feltnavne.
DoCmd.TransferSpreadsheet acImport, acSpreadsheetTypeExcel9
Jeg har nu en situation hvor de ECXEL jeg modtager indeholder varierende antal kolonner og varierende datatyper og ofte andre fejl. Dog er de enkelte få kolonner som jeg skal have indlæst altid OK.
Hvilken kode (VBA SQL)  kan indlæse specifikke navngivne kolonner fra en EXCEL fil og lade alle andre kolonner ude af betragtning.
Vh. OMO
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
22. august 2020 - 13:47 #1
Kunne det være en idé at importere hele gøjemøjet og så via en Query at pille de kolonner ud, du skal bruge?
Avatar billede terry Ekspert
23. august 2020 - 10:35 #2
Avatar billede omn Mester
23. august 2020 - 10:58 #3
Tak for svar, men umiddelbart rækker det ikke og måske er der ikke nogen løsning udover at bruge en af de to løsninger i anviser.
Situationen er den, at jeg kun kender kolonnens header-name (DocNumber). Jeg ved end ikke hvor i EXCEL arket den ligger - om det er i column A elle X. Endvidere kan de andre colum-names meget vel ændre sig fra gang til gang elle måske helt være udeladt.
Avatar billede omn Mester
23. august 2020 - 10:59 #4
NB: Er det den rigtige måde jeg svarer på her. Hvordan svarer jeg den enkelte person?
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
23. august 2020 - 11:10 #5
omn: Det er ikke nødvendigt at svare hver enkelt, men du kan jo referere, som jeg gør her.
Hvordan i alverden ville du gøre manuelt, hvis du ikke ved, hvad sheetet hedder? Det kunne være et clue til en løsning.
Avatar billede terry Ekspert
23. august 2020 - 11:29 #6
you can automate (start) Excel from Access then using code find the columns you want to import. Not an easy solution but I think its possible.
Avatar billede omn Mester
04. september 2020 - 17:07 #7
Hej Kirkegaard. and Terry
Jeg ved godt hvad sheetet hedder og jeg ved også hvad alle kolonner hedder, men jeg kan ikke importere alle kolonnerne da de har dels punktum(.) i field-name eller også er indholdet skiftevis numerisk, alfanumerisk eller alfabetisk. Det giver konstant fejl under import. Kun 3 kolonner er altid konsistente og det er kun de 3 kolonner som jeg vil have fat i.
Men det er nu nok ikke så ligetil. Jeg ser lidt på Terrys forslag.
Men tak for deltagelse.
Avatar billede terry Ekspert
04. september 2020 - 17:53 #8
If you can send me an example of your Excel file and also the Access dB with the table you want to import into, then I will try and find a bit of time to find a solution using automation.
ekspertenATsanthell.dk
AT = @