16. august 2020 - 15:53 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Windows på extra disk

jeg har købt en brugt PC, hvor Windows 10 fylder næsten hele disken.
er det muligt at have Windows helt eller delvist liggende på et lager på et indstikskort?
Hvordan flytter jeg det evt .....er jeg nødt til at købe ny Windows 10?
på forhånd tak.
hilsen Jesper
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. august 2020 - 16:02 #1
I Windows 10 er det sådan at blot du bruger samme Version Home eller Pro så kan du geninstallere uden at købe ny licens koden ligger på dit bundkort
Avatar billede kurt54 Ekspert
16. august 2020 - 16:23 #2
32 64 bit skal også passe.
Hvor stor er disken ?
prøv at højreklikke på c-drevet vælg diskoprydning og derefter rydop i system filer.
16. august 2020 - 16:34 #3
tak begge 2 👍
16. august 2020 - 17:00 #4
jeg bliver nødt til at spørge lidt mere. Diskoprydning gav kun 0.5 gb.
hvor finder jeg koden til Windows... bundkortet er så vidt jeg ved hardware.. jeg skal vel ikke skille pc'en ad ? og kan jeg bare slette Windows og så bruge den tomme pc til at indstallere påny? Er det så dos- kommandoer?. Jeg har ikke brugt det her i 20 år 🤗 og vil nødig ende med en tom bærbar, som hverken kan kravle eller gå.
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. august 2020 - 17:08 #5
Det registreres helt automatisk når du installerer Windows du har ikke brug for at
kende det
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. august 2020 - 17:14 #6
Under en ny installation kommer du til denne melding og så skal du blot trykke på jeg har ikke en produktnøgle  hvis du installerer en dansk version er meldingen på dansk!
https://ibb.co/z4945Kn
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2020 - 17:18 #7
Hmm. Skal du ikke have en større harddisk i før du installerer igen? Hvor stor er denne disk du har nu?
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. august 2020 - 17:31 #8
Du skal selvfølgelig skifte disken med den ekstra disk du har og som selvfølgelig er større!
Her er meldingen på Dansk.
https://ibb.co/RcGqktF
16. august 2020 - 17:33 #9
min disk er kun 30gb. Jeg tænkte at jeg kunne indstallere på et indstikskort.
Men måske skal jeg simpelthen få en større disk.
jeg vil bare ikke investere for meget, fordi jeg ved, at jo flere penge man bruger på teknik, des mere tendens har man til at bruge det i al for mange timer om dagen
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2020 - 17:36 #10
#9 Den er for lille efter min smag. Windows fylder ca 20 GB
Avatar billede Poko1 Ekspert
16. august 2020 - 17:47 #11
Du kan ikke installere på noget eksternt og køre det derfra.
Og hvis du vil bruge Windows 10 er den du har alt for lille.
blot du har noget andet software Office eller andre så kniber det alvorligt.
Avatar billede kurt54 Ekspert
16. august 2020 - 17:49 #12
denne tråd kommer ind på problemstillingen med en sådan lille disk til windows
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1027849
16. august 2020 - 17:52 #13
hmm. Så tror jeg bare, at jeg dropper hele lortet og bruger mit liv på noget andet 😊.
men tak fordi i ofrede lidt tid. Tusind tak 🤗👍
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2020 - 17:55 #14
#13 Windows er no go, men du kunne jo prøve med en Linux i stedet. :-)
16. august 2020 - 18:11 #15
nemlig, 220661. Jeg skulle egentlig bare bruge Excel og arbejde med pivot tabeller. Det kan min mobil Excel nemlig ikke. Windows er et kludetæppe. Jeg er chokeret over, at man stadig kan få folk til at sidde i timevis på café og glo på det.😊 fortsat god søndag
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2020 - 18:14 #16
#15 Tak for det.
Linux har jo Libre Office som kontorpakke.
Den fylder ikke så meget. Om den kan håndtere pivot tabeller ved jeg desværre ikke noget om. Jeg bruger selv Linux på en lille bærbar. Kører Xubunto på den, som jeg synes et et lille sødt system der ca fylder 6GB :-)
16. august 2020 - 18:18 #17
...tak for linket kurt. .der er meget at lære 🤗👍
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2020 - 18:19 #18
Libre Office er langt hen ad vejen kompatibel med Microsoft Office. Der er dog ting der ikke virker sammen