Avatar billede Pletz123 Mester
17. juni 2020 - 15:55 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Automatisk ugenummer

I celle C1 indtaster jeg dato.
I celle B1 indsættes automatisk ugedag med denne formel: =TEKST(C1;”dddd”)

Nu vil jeg gerne have (dansk) ugenummer i celle A1. Hvilken formel skal jeg indsætte i A1?
Avatar billede ebea Ekspert
17. juni 2020 - 16:07 #1
I forlængelse af dit første spørgsmål ;-)
=UGE.NR(C1)
Avatar billede Pletz123 Mester
17. juni 2020 - 16:14 #2
Det virker ikke umiddelbart. Jeg får denne tekst i A1:
Avatar billede ebea Ekspert
17. juni 2020 - 16:25 #3
Har du sat formateringen i cellen som "standard" ? Du skal ikke formatere den som dato.
Avatar billede Pletz123 Mester
17. juni 2020 - 16:29 #4
Det hjalp! Altså at ændre til Tal, og 0 decimaler 😀
Tak!
Avatar billede ebea Ekspert
17. juni 2020 - 16:37 #5
#4 - Du er velkommen ;-)
Avatar billede Daffodil Professor
18. juni 2020 - 06:23 #6
Bemærk at den formel som ebea angiver ikke nødvendigvis regner rigtigt omkring nytår. Reglen er her at den første januar skal være onsdag eller før førend det er uge 1. Hvis den første januar er en torsdag vil uge 1 først være fra den femte januar.

Spg. har været løftet tidligere og der er givet svar herpå. Søg i eksperten og find den formel du har brug.
Avatar billede ebea Ekspert
18. juni 2020 - 07:42 #7
Hvis du skulle få problemer med UGE.NR funktionen (sker i 2021), kan du blot tilføje en lille del (tallet 21) til formlen, som vist herunder.
=UGE.NR(C1;21)

Så er du fri for at lede efter forskellige svar på Eksperten, som refereret til i #6.

Afhængig af hvilken version af Office du bruger, så er der en anden mulighed. Fra 2013 versionen, kan du bruge ISOUGE.NR i stedet for blot UGE.NR og uden tilføjelsen af 21 til formlen.