Avatar billede overgreat Forsker
15. juni 2020 - 22:11 Der er 1 løsning

hjælp til at opdatere alle "records" - bare ikke den nyeste

Hej

Jeg har behov for lidt inspiration til at løse følgende....

Kolonner: ændringsdato, type, varenr, deleted
Tabelnavn: tabellen

Jeg ønsker at bygge en funktion op, som gør følgende....

Hvis antallet af rækker med type 1 er større end 1, så skal alle undtagen den med nyeste ændringsdata sættes med værdien 1 i deleted.

Håber I kan hjælpe.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. juni 2020 - 03:46 #1
Maaske noget a la:

UPDATE tabellen t1 SET deleted=1 WHERE EXISTS(SELECT * FROM tabellen t2 WHERE t2.type=t1.type AND t2.varenr=t1.varenr AND t2.aendringsdato > t1.aendringsdato)

Husk at teste paa test data inden du fyrer den af paa dine rigtige data.