Avatar billede andershl Mester
25. april 2020 - 19:03 Der er 7 kommentarer

SSD sået (næsten) af. Et godt recovery-råd?

Jeg har en Lenovo x1 Carbon, der begyndte at få 'blue screen of death'. Så blev det værre. Den starter kun engang imellem, og fungerer så i måske 5 minutter inden den dør igen. Typisk med en pagingfejl ,der iflg. bogen ret entydigt peger på en defekt SSD. Jeg skal selvfølgelig have en ny isat.

Men er der nogen, der har en recovery-ide? Jeg ville jo foretrække at få mest muligt af mine 500GB trukket ud / klonet til eksternt drev, inden jeg udskifter.

Der ligger Win10 og masser af filer på den, og de er kun delvist backet op. Specielt er jeg interesseret i mit mailarkiv.

Er der nogen, der har prøvet tilsvarende, og evt. har et råd? Kunne man f.eks. forestille sig at starte Win i fejlsikret tilstand med et eksternt drev tilsluttet?

Men keeFEjlene kunne svyngyj
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. april 2020 - 20:12 #1
Brug AOMEI backupper!
Programmet er gratis (free version)

https://www.ubackup.com/disk-clone-software.html

Skal du have en ny SSD, hvad du formentlig skal så se linket:

https://www.proshop.dk/SSD?b=samsung&pre=0

PS. Det er kun et eksempel og jeg vil understreg at jeg intet økonomisk vinder ved at anbefale netop denne forhandler eller dette mærke. Det er kun fordi jeg selv har sådanne 2,5 " SSD´er i både min stationære og min bærbare.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. april 2020 - 20:15 #2
hvis den er ved at stå af, så er der fysisk læsefejl - dårlig forbindelse til områder. Det kan ikke reetableres, der er jo ikke er forbindelse.
Mail - tjek lige med din tilsvarende web-mail (dvs tilgå din konto via internet til din udbyder) - de har ofte en 1:1 kopi hvis du har brugt imap protokollen.
hotmail, gmail og mange andre ligger på nettet (så du også kan se dem fra fx telefon)

Når du nu har valgt, at det ikke er vigtige data, så bare sæt nyt drev i og start forfra - vi andre, der synes, at vi vil bevare data, tager backup. Så er det på plads (som min hardware pusher sagde til en kunde mens jeg var i butikken)
Avatar billede INK Ekspert
25. april 2020 - 21:12 #3
Jeg formoder det en en SSD M.2, der sidder i din PC?

Du kan købe en løs holder til den, eksempelvis denne
https://mackabler.dk/m2-ssd-hard-disk-holder-med-usb-30-1211.html?gclid=CjwKCAjwv4_1BRAhEiwAtMDLspolimHz_rU_O8iHrh0dYSe631hnOGGHfjRrXDLWuHk0sJJPV4ryDxoCtRwQAvD_BwE

Med en anden PC eller med en ny SSD i din PC kan du så forsøge at overføre data eller recover med et program. Den gamle SSD skal så ikke samtidig køre dit styresystem, så måske er du heldig at redde dine data.
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. april 2020 - 23:05 #4
Start op på et eksternt medie - Linux live - Hirens boot cd/dvd som kan være et usbstik. Eller  windowstogo - wintogo.  Så slipper du fro skrivninge på den gamle SSD er den næsten fuld performer skrivninger dårligt men læsninger nok godt Du kan så kopiere/synkronisere data til andet medie - lidt 'salami' metode og til sidst er det hele måske ude.
Avatar billede andershl Mester
26. april 2020 - 09:56 #5
Kurt54: Det med ekstern Linux lyder fremkommeligt. Det var netop sådant, jeg havde i tankerne: Ikke skrive på den, og slet ikke paging, men ren read-only, blot læse de dele, der måtte fungere.

Jeg har ca 280Gb backup i skyen, men min T-bird sorterer automatisk og straks alt i arkivet på Lokale Mapper og  er der mon så mere, der i denne situation er smuttet mellem fingrene. Tjaaa....

I øvrigt: USB-holder tl landen computer ER testet. Dur ikke. Beder om formattering.

Det er en Crucial M2 købt hos Proshop, men jeg vil godt lige forsøge at hente mest muligt før jeg indsender den til reklamation og ombytning. Tror de skal sende et andet fabrikat denne gang. Vil tjekke link :-)
Avatar billede INK Ekspert
26. april 2020 - 10:10 #6
#5 hvis du bruger et recovery program omgår du dette problem med tilslutning til anden pc.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. april 2020 - 10:12 #7
prøv også at have maks køling (ekstern blæser direkte på) på en kold/nystartet lenovo når du henter data ud - det kan være varme, der får elektronikken til at slå fra.