Avatar billede Slettet bruger
22. april 2020 - 18:00 Der er 36 kommentarer

Pc kan ikke gå på wifi, men alle andre enheder i huset kan

Hej kloge venner

Jeg står i det problem, at min pc pludselig hoppede af vores wifi for to dage siden. Jeg lavede ikke noget specielt, der skulle gøre, at der kunne være opstået et problem - jeg sad bare og så youtube...

Jeg har i længere tid haft standard gateway “problemer”, der har fået mit net til at gå. Dog har det aldrig været et problem, da det hele plejede at løse sig selv efter en 5 sekunders fejlfinding. Denne gang virkede en fejlfinding bare ikke. Skal også lige siges, at nettet virkede fint med kabel direkte i router, så det er noget med forbindelsen mellem min pc og routeren, er mit gæt.

Når jeg ser under netværksforbindelser, kan jeg se at wifi konstant står og kører mellem forsøger at godkende, identificerer, aktiverer, ikke tilsluttet og så en sjælden gang forbinder den til wifi i 2 sekunder, og så tilbage til ikke tilsluttet. Jeg kan også se, at der er noget der konstant står og kører, da der hvert 10. sekund hopper sådan en lille usynlig side op på min proceslinje og min mus “loader”.

Jeg har haft et lignende problem før, og sendte en besked til Komplett, hvorefter de bare erstattede mit netværkskort med et andet, og så kørte alt fint. Jeg fik netværkskortet i marts 2019. Måske også vigtigt at notere at vi har Huawei mobilt bredbåndsnet eller hvad man kalder det - jeg er super dårlig til computere, venner.

Jeg har prøvet:
Opdatere drivere til netværkskort
Nulstille netværkskortet
Tage netværkskortet ud af pc og ultra mega støve det af
Nulstille router
Glemme netværk, genstarte og forbinde igen
Windows opdatering

Og jeg er ærligt løbet tør for ideer, og Komplett er ikke til meget hjælp.

Undskyld at det var meget langt, men jeg håber at der sidder en derude som vil læse det hele alligevel, og måske komme med råd!! ((‘::
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2020 - 18:50 #1
Formoder Windows 10?
Højreklik på start og vælg enhedshåndtering.
Er dit wifi kort synligt her?
Hvis det er, højreklik på det og vælg "fjern enhed".
Genstart pc og se om den genfinder kortet.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. april 2020 - 19:32 #2
længere tid med problemer? prøv en systemgendannelse til før wifi gik ned, og når det så kører, så ret den oprindelige fejl i pc's opsætning.
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2020 - 19:43 #3
220661: Det har jeg allerede gjort - det var det jeg mente med at nulstille netværkskortet, sorry hvis det er forkert skrevet hahah

claes57: Det må jeg vel prøve, selvom jeg har ingen ide om hvordan. Nogen kendt god guide til det? Som sagt er jeg meget dårlig til computere
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2020 - 20:08 #4
gå i søg og skriv
rstrui.
Kør det som administrator.
Find et gendannelsespunkt hvor wifi virkede og kryds fingre for det virker :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2020 - 20:10 #5
Hvis det løser dit problem vælg #2 som "Marker som løsning"
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2020 - 20:41 #6
Der er kun ét punkt på listen og det er fra i går, hvor wifi heller ikke virkede //:
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2020 - 20:43 #7
Øv. Og du får ikke flere ved at markere "vis flere punkter"?
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
22. april 2020 - 22:18 #8
Prøv Windows Netværksfejlfinding.
Kan du kan højreklikke direkte på internetikonet ved uret nederst til højre, og vælge Netværksfejlfinding? Prøv lige,

Ellers...

Klik på start, vælg indstillinger/netværk og internet/status.
Vælg Netværksfejlfinding under Ret dine netværksindstillinger og følg guiden.

Dit trådløse netværkskort vil sandsynligvis blive nulstillet.
Så virker nettet igen.
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2020 - 22:20 #9
Jeg kan ikke se en “vis flere punkter”, kun en “søg efter påvirkede programmer” hvis jeg markerer punktet fra i går. Det er sgu ikke helt let det her hahhah
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2020 - 22:25 #10
#9 forstår jeg ikke. Min ser sådan ud https://ibb.co/fX5ZP2Y
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2020 - 22:26 #11
Blød trafikant: Har desværre allerede prøvet utallige fejlfindinger, som jeg også nævnte at jeg havde forsøgt, og ingen af dem har hjulpet. Hver gang er de kommet med “Et kabel kan være sat forkert i eller beskadiget”, problemer med netværkskortet, at jeg skulle sætte Ethernet kabel i og at der kunne være problemer med routeren osv. Har nærmest fået alle fejlmeddelelserne og hver gang jeg har kørt en fejlfinding har meddelelserne været forskellige.

Har også nulstillet netværkskortet en gang, og det har ikke hjulpet (‘:
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2020 - 22:26 #12
Forstår på dig at Wifi er synligt i enhedshåndteringen ikke?
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2020 - 22:27 #13
Ej hvor mystisk, jeg har ikke sådan en boks jeg kan markere...
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2020 - 22:29 #14
Hvis du mener netværkskortet, så jo, den tap kan jeg se i enhedshåndtering
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2020 - 22:34 #15
Kan du lige uploade et billede af den såkaldte "tap" som jeg ikke lige forstår hvad du mener??
Kan gøres her: https://da.imgbb.com/
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2020 - 22:38 #16
https://gyazo.com/a96f446fcfa23634d4a3e3b83ba83c5c

Her er min enhedshåndtering ('': Det var måske ikke det du mente?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2020 - 22:42 #17
Jo det var det. Hvis du højreklikker på det og vælger egenskaber står der så denne enhed virker korrekt?
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2020 - 22:47 #18
Yep! Men har fået at vide, at man aldrig helt skal regne med det, siden mit gamle netværkskort også sagde det, uden at vi kunne finde nogle software problemer. Men det kan også altid være at Komplett og mine venner tager fejl hahah
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
22. april 2020 - 22:51 #19
Årsagen til mit indlæg...

Jeg har haft lignende problem med Windows 8.1 for nyligt.
Prøvede at nulstille alt via diverse forslag fra nettet i kommandoprompten.
Intet virkede. Heller ikke gendannelse.

Til sidst lykkedes det at få Windows fejlfinding til at løse problemet.

Prøv at fjerne netkabel, så kun WiFi kan findes af Windows.
Kør Windows Netværksfejlfinding.

Hvis ikke nettet virker...
I enhedshåndtering, tilbagefør driveren til før hvis muligt.

Kør Windows Netværksfejlfinding.

Hvis ikke netværket virker.

Boot systemet fra et andet OS på en USB-stick, evt linux og se om WiFi virker for at udelukke hardwarefejl.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2020 - 22:51 #20
Hvis der ikke er noget der hjælper, og fejlen måske alligevel er på wifi kortet, er der et andet alternativ.
Det er en usb wifi dongle måske som denne:
https://www.av-cables.dk/usb-wifi-stik/wireless-usb-dongle-300-mbps.html
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2020 - 22:55 #21
#19 Ja det med en Linux er ikke en dårlig ide. :-)
Linux er rigtig god til at tilpasse sig hardware og finder let drivere til hardware. Godt som en test af hardwaren.
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2020 - 01:56 #22
Lige udmiddelbart fra dette billede, ser jeg kun ene problem.

https://ibb.co/fX5ZP2Y

Hvis det aldrig før har fejlet for din WiFi, og netop oplever dette fejl, stammer dette kun fra forfejlede Windows 10 udvikler opdateringer.

Så snart vi har overgået til Windows 10 fra Windows 7 og Windows 8.1, er desværre enheder som har arkitekt design lavet for Windows 7 og Windows 8.1 der oplever teknisk set fejler for opdateringer, ofte.

Dette er, at du har seneste Windows 10 build version, eller anden sidste 1803 version build version.
Den seneste skulle meget gerne være Windows 10 version 1909 build 18363.815.

Du kan trække Windows 10 version kontrollering ved at trykke på 'Windows logo' og indtaste 'winversion' og trykke på' Enter'.

Igen, ud fra billedet, er der mange der oplever fejler på deres enheder og meget forskelligt for hver med den seneste sikkerhedsopdatering fra Windows opdatering.

Dette er skubbet 20. april og 21. april til brugeren fra Windows opdatering.

Der skulle være sekundær haste-patch udrullet til brugerne, på grund af dette per 22. april og 23. april, hvis du oplever fejl med din WiFi.

Andre tekniske problemer der er ramt: såsom funktionssvigtende Bluetooth, WiFi, forbindelsesproblemer, BSOD, dårlig systemydelse og endda komplette systemnedbrud og endelig blå skærm (Windows har ellers lovet at dette var død for længst, men beviser meget tværtimod).

Hvis den seneste haste-patch ikke har nogen forbedringer, fjern opdatering som stammer fra 20. april eller 21. april indtil rettelser er offentliggjort.

Hvordan fjerner jeg Windows opdatering fra Windows 10?

Tryk på 'Windows logo', indtast 'Kontrolpanel'. Start den når det er fundet.
Tryk på 'Programmer og  funktioner' , hvis du har indstillet den som 'Forevis ikoner', hvis ikke, søg på 'Programmer' og start 'Programmer og  funktioner'.
På venstre side, tryk på 'Vis Installerede opdateringer', og kig efter opdatering der var installeret 20. eller 21. april, og fjern den. Genstart pc'en, og udfordringer skulle meget gerne være forsvundet.
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2020 - 02:08 #23
Sikkerhedspatch skulle meget gerne hedde KB4552152 som var ment for rette fejlerne fundet ved KB4541338. Lige udmiddelbart ser jeg det som uendelige fejler fra Windows 10 som aldrig stopper.

For dette hasterettelse skulle meget gerne hedde KB4550945.
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2020 - 02:12 #24
Igen, det er kun KB4552152 der skal fjernes, hvis seneste KB4550945 ikke har hjulpet.
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2020 - 12:30 #25
KB4552152 står til at skulle være installeret den 16/4. Er det stadig den, selvom jeg ikke havde problemer før den 20.?
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2020 - 12:33 #26
Hov, var det KB4550945 jeg skulle prøve at slette først, og så KB4552152 hvis den første ikke virkede? Forvirrede lige mig selv
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2020 - 12:34 #27
Ja, det er, KB4552152. - Fjern den, hvis den seneste opdatering ikke har hjulpet.

Men kan du se om seneste er installere eller har du kørt Windows opdatering? Installeret nu KB4550945, og virker efter hensigten?
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2020 - 12:39 #28
Seneste windows opdateringer er installeret ja - den siger i hvert fald at min enhed er opdateret. KB4550945 blev installeret den 21., så det har ikke hjulpet på mit netværk, hvis det er det du mener.
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2020 - 12:43 #29
Fjern opdatering KB4552152. Det vil nok hjælpe, indtil løsning er lagt ind senere.
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2020 - 12:50 #30
Der sker intet når jeg højreklikker på KB4552152, så jeg ved ikke hvordan jeg skal slette den. Det er kun med nogle af opdateringerne at den kommer op med "Fjern", når man højreklikker, men ikke på KB4552152
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2020 - 13:01 #31
Start cmd som administrator.
Indtast denne her nede og accepter afinstallering. Derefter genstart din pc, når det er færdig.

wusa /uninstall /kb:4552152
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2020 - 13:48 #32
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2020 - 15:03 #33
Ja, det ser ud til da dette er SSU kan dette ikke fjernes som du ser det på beskeden. Så det eneste er at kontakte Support og indgive at dette skaber problem for dig og er nød til at vente indtil rettelsen kommer. Desværre.

https://support.microsoft.com/da-dk/help/4552152/compatibility-update-for-installing-windows-10-version-1903-1909
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2020 - 18:31 #34
Det gør jeg så - mange tak for hjælpen ellers (':

Måske jeg kunne stille et andet spørgsmål, jeg også kort nævnte i min første besked?

Jeg har nemlig også, som netværket forsvandt, haft "problemer" med et lille usynligt vindue der popper op hver ca 10. sekund og får min mus til at klikke eller annullerer ting jeg markere osv. Jeg tror nu, at jeg har fundet ud af, at det kunne være Wireless LAN control manager, da den forsvinder, og lige så snart det usynlige vindue blinker, kommer den igen på min jobliste - som set i videoen herunder:

https://gyazo.com/4dca38db207be25d5b90fa0003432dd7

Det er begyndt at være rigtig irriterende, for når jeg tegner på min pc, og vinduet blinker mens jeg tegner en streg, bliver stregen slettet. Ikke det fedeste (---:

Det er første gang jeg har prøvet med et kabel direkte fra min computer til router, så måske jeg har gjort noget forkert ang. ethernet? Jeg har ikke meget forstand på det.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. april 2020 - 19:00 #35
jf Wireless LAN control manager
https://www.file.net/process/wlanmgr.exe.html
som de skriver "Description: WlanMgr.exe is not essential for Windows and will often cause problems. The file WlanMgr.exe is located in a subfolder of "C:\Program Files (x86)" (usually C:\Program Files (x86)\ASUS\PCE-AC68 WLAN Card Utilities\ or C:\Program Files (x86)\ASUS USB-N53 Utility\). Known file sizes on Windows 10/8/7/XP are 9,279,488 bytes (18% of all occurrences), 10,399,744 bytes and 8 more variants. https://www.file.net/process/wlanmgr.exe.html
WlanMgr.exe is not a Windows system file. The program has no visible window. WlanMgr.exe is able to record keyboard and mouse inputs, monitor applications and connect to the Internet. Therefore the technical security rating is 37% dangerous, however you should also read the user reviews."

via link er der på siden et billede, så den tekst, jeg har lagt ind her, og derefter uninstalling vejledning. Fjern programmet. Genstart og test.
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2020 - 19:56 #36
Du er en engel Claes, det var simpelthen bare det hahaha.

Mange mange tak - så må jeg bare håbe på at netværket fixer sig selv i fremtiden (-':