Avatar billede jhaser Novice
15. april 2020 - 14:28 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Valg af boot-harddisk

Hvordan fjerner jeg muligheden for at vælge mellem boot på 2 forskellige harddiske efter at have forsøgt flyttet systemet fra SSD til "normal" harddisk?
Jeg har fjernet systemet (åbenbart ikke helt) fra SSD-disken, så jeg har slet ikke mulighed for at boote fra SSD-disken. Er der en mulighed for at fjerne muligheden for boot fra SSD-disken? Jeg vil helst ikke formattere begge diske, da jeg har begge næsten fyldt op med vigtige data/programmer.
Avatar billede Poko1 Ekspert
15. april 2020 - 14:39 #1
Tryk Windowstastem + R = kør skriv msconfig tryk ok vælg boot
fjern den ikke aktive Partition.
https://ibb.co/f9c9PfQ
Avatar billede kurt54 Ekspert
15. april 2020 - 15:02 #2
Straks efter du har tændt computeren vælg bootmenu - Ofte F8 men også F11 eller F12 er brugt.

Det kan være en fordel at behold begge diske bootbare og kunne vælge mellem dem.
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. april 2020 - 15:02 #3
Der kommer en meddelelse om at siden ikke findes :-0
Avatar billede Poko1 Ekspert
15. april 2020 - 15:03 #4
Den aktive skal være den du vil bruge Den ikke aktive kan så markeres og fjernes
https://ibb.co/2n6wCn8
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2020 - 15:14 #5
Husk bare, at det er SSD som giver langt den hurtigste opstart.
Det er derfor man køber dem trods den højere pris. At bruge SSD som secundær disk, er spild af penge.
Avatar billede kurt54 Ekspert
15. april 2020 - 15:23 #6
SSD  er klart hurtigst både i opstart og under drift - især random 4K læsninger og skrivninger.
SSD skrivninger lider dog under næsten fyldte diske - hvilket også øger sliddet betragteligt.
Avatar billede jhaser Novice
15. april 2020 - 15:40 #7
1000 tak for hjælpen, poko1
Avatar billede Poko1 Ekspert
15. april 2020 - 15:42 #8
Hvis du har valgt HDD i stedet for SSD fordi SSD var for lille? så kan der være plads at spare ved at flytte Mammedestinationen til en anden Harddisk Jeg har alle mine mapper Dokumenter / Billeder / Musik / Videoer Placeret på mit D: Drev så kan jeg altid lave en ren ny Windows og stadig have mine fyldte mapper.
P.S. hvor stor er din SSD?
Avatar billede Poko1 Ekspert
15. april 2020 - 15:43 #9
Der skulle stå Mappedestinationen
Avatar billede Poko1 Ekspert
15. april 2020 - 15:54 #10
Velbekomme!
15. april 2020 - 16:03 #11
Blot en kommentar til #8:
Moderne spil fylder meget, og hvis man bare kører på med default installetion, får man hurtigt fyldt en disk op.
Vi har flyttet Fortnite på juniors PC her i påsken. Det fylder 73 GB. Det er pænt meget på en 250 GB disk.