Avatar billede frankknudsen Nybegynder
28. august 2001 - 18:35 Der er 11 kommentarer

Netværk VPN og proacces TDC

Jeg har to lokationer
første er med 3 pc ere i alm MS netværk uden servere - kører win 98 SE

anden er en enkelt pc med win 98 SE

begge steder er der en speedstream router med proacces fra tdc med standart konfiguration.

Jeg vil gerne kunne forbinde de to lokationer i et netværk (VPN)

Hvad skal jeg gøre for at det virker, dvs hvad skal der sættes op de to steder og hvordan gør man det?

(jeg har installeret windowskomponenten MS VPN)

Mvh
Frank
Avatar billede hsgroup Nybegynder
28. august 2001 - 19:10 #1
Jeg vil ud fra et sikkerhedshensyn vælge en løsning med en VPN firewall f.eks. fra SonicWall (http://www.tempest.dk/) Cisco har også udmærkede løsninger, men prisen er meget højere.
Samtidig ville jeg overveje om ikke det var en god ide at koble de 3 pcere sammen med en server, en dedikeret server koster jo idag ikke mere end en \"arbejdspc\"
Avatar billede frankknudsen Nybegynder
28. august 2001 - 20:47 #2
Hvoffor er det altid sådan at tingene skal gøre mere besværlige end de er!!!!

Jeg vil ikke bruge tid på en server .... en firewall kunne derimod komme på tale...

MEN MEN MEN .... hvoffor kan man ikke bare bruge den VPN ting der nu engang er i win98????

Der må da være nogen der har prøvet det før ;-)

OG OG OG ..... igen hvodden gør man ....
Avatar billede hsgroup Nybegynder
28. august 2001 - 21:04 #3
gik måske fejlagtigt udfra at du med 3 pcere skulle bruge løsningen i et firma, derfor ville jeg lave en \"sikker\" løsning.
Microsoft er anerkendt for at lave gode brugervenlige programmer - hvor brugervenligheden er vigtigere end sikkerheden, jeg mener simpelthen ikke at jeg kan forsvare en sådan løsning til firmabrug.
Avatar billede frankknudsen Nybegynder
28. august 2001 - 21:07 #4
ok hs...den er jeg med på ... firewall er godt nok, men det bringer mig ikke videre i retning af at få forbundet de to lokationer ;-)
Avatar billede frankknudsen Nybegynder
28. august 2001 - 21:11 #5
hs...tempest taler om en VPN server (der godt nok kun kan køre NT og op .... SKAL der være en vpn server kørende på en ad de tre maskiner?
Avatar billede hsgroup Nybegynder
28. august 2001 - 21:26 #6
skal lige kigge lidt på det *S*
Normalt vil jeg bruge en VPN firewall/router, som netværket kobles på, kan ikke huske hvad den hedder (muligvis Tele 2). det alm netværk er formentligt et peer to peer?
Avatar billede hsgroup Nybegynder
28. august 2001 - 21:38 #7
den jeg tænker på hedder Tele2, kobles \"bare\" på nettet og konfigureres - så vidt jeg husker er diverse software med i prisen (klienter)
Avatar billede frankknudsen Nybegynder
28. august 2001 - 22:01 #8
de tre maskiner er bare sat sammen med en hub .. uden noget serversnask ;-)

Jeg har i mellemtiden læst lidt videre og det ser ud som om at man ikke kan få win98 til at optræde som vpn server og at man skal have sådan en kørende ;(((

det er dog ikke bekræftet fra officielt hold, så hvis der er en der har en løsning  ...... ;-)

Avatar billede lerfeldt Nybegynder
29. august 2001 - 00:14 #9
Har du til begge routere fået statiske adresser?
Avatar billede frankknudsen Nybegynder
29. august 2001 - 11:10 #10
yep
Avatar billede eagle-online Nybegynder
09. september 2001 - 23:34 #11
Nemmeste løsning er at bestille en ip adr. til hver maskine, og så dele nogle mapper. konfigurer routerne til at snakke mellem de to ip-net og wupti, så skulle det virke uden en masse dikkedarer....
Altså hvis du er ligeglad med sikkerheden :-)