Avatar billede 1Dorte Guru
02. marts 2020 - 16:43 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

TV4Ever

Hej
Er det lovligta at downloade program fra Viafree.dk via TV4Ever?

Mvh. Dorte
Avatar billede eurositi Ekspert
02. marts 2020 - 17:06 #1
Nej. Det er mig bekendt ulovligt at optage alle TV-udsendelser med uautoriserede værktøjer som TV4ever. Autoriserede optage-værktøjer er f.eks. YouSees boks og andre selskabers tilsvarende løsninger. Fælles for dem er, at optagelsen ikke kan afspilles på andre enheder end dén, som den er optaget på.

TV4ever gemmer derimod optagelser som en ukrypteret TransportStream (TS) fil på brugerens harddisk. Problemet er, at disse filer nemt kan kopieres og - endnu værre - deles med andre... uden at rettighedshaveren (TV-stationen) bliver kompenseret.

Så længe, du ikke deler dine optagelser med andre, er det formentlig ikke noget, der betragtes som en alvorlig sag. Men det er stadig ulovligt og potentielt strafbart.
Avatar billede 1Dorte Guru
02. marts 2020 - 17:14 #2
Jeg ved godt, at jeg ikke må dele optagelserne. Det er også kun til eget brug.
Avatar billede 1Dorte Guru
02. marts 2020 - 17:20 #3
Og det er programmer, som er lovlige at streame.
Avatar billede eurositi Ekspert
02. marts 2020 - 17:34 #4
Ja. Men selv om programmerne kan streames lovligt, f.eks. fra DR TVs website, ViaPlay eller DR Bonanza, så må man stadig ikke optage og gemme dem til eget brug ifølge gældende lovgivning. At folk så i praksis omgår det i stor stil er en anden sag.

Men hvis man lovliggjorde optagelse, ville rettighedshaverne formentlig lægge sag an - eller kræve ekstra betaling af TV-stationerne, hvis deres produktioner skal kunne streames. Derfor er det "nødt til" at være ulovligt.

Men teknisk set var det jo faktisk både muligt - og lovligt - at optage TV-udsendelser, dengang VHS-videooptageren stod i ethvert hjem. Men i den digitale tidsalder har man strammet reglerne til fordel for rettighedshaverne, fordi digitale optagelser i modsætning til analoge båndoptagelser jo er tabsfrie - dvs. at de taber ikke kvalitet, når de bliver kopieret - og de kan kopieres langt hurtigere.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. marts 2020 - 17:50 #5
Lige en bekræftelse herfra - nej, det må man ikke. Har leverandøren af materialet ikke indbygget en mulighed for at downloade direkte, er det nok fordi det ikke er tilladt.

Jeg har for en del tid siden haft fat på DR´s jurister om det samme, og iøvrigt spurgt hvorfor de ikke lade info ud på deres sider, om det var ulovligt eller ej. Deres svar var, at det klart var ulovligt jvf. den danske lov om ophavsret, og derfor så de ikke nødvendigheden af at oplyse folk om ulovligheden.

"Til eget forbrug" eksisterede ganske rigtigt engang - netop som eurositi beskriver, dengang man optog på en analog videomaskine. Men i det øjeblik materialet bliver digitalt, gælder der andre regler - læs evt. https://kum.dk/kulturpolitik/ophavsret/radio-og-tv-programmer/
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. marts 2020 - 17:53 #6
Og specifikt om kopiering af film: https://kum.dk/kulturpolitik/ophavsret/film/#c81839

Helt specifikt et bestemt afsnit, der siger: "Det er desuden kun tilladt at fremstille digitale eksemplarer på baggrund af eksemplarer, som du ejer, dvs. du må ikke fremstille digitale kopier af film, som du har lånt eller lejet. "

En videostream er jo ikke noget du ejer, så den må der ikke tages kopi af...