Avatar billede eurodont Juniormester
29. februar 2020 - 19:25 Der er 47 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke vælge ønsket skærmindstilling

Hej,

Efter at jeg idag valgte seneste opdateringspakke (februar 2020) er min skærmindstilling blevet helt ødelagte

Jeg kan kun vælge mellem 1024x768 eller 800x600 og den fortæller mig, at det ikke var muligt at installere opdateringspakken

Jeg har ligeledes prøvet at opdatere min grafikdriver uden held og et forsøg på at genoprette til 23 februar blev heller ikke tilladt

Jeg kører Win10 og håber nu at en af Jer kan hjælpe mig

Mvh Sirus
Avatar billede milter Ekspert
29. februar 2020 - 19:55 #1
Hvilken computer drejer det sig om?
Avatar billede kurtba Ekspert
29. februar 2020 - 22:12 #2
Måske kan du bruge denne guide
Åbn startmenuen og klik på tandhjulet for at komme til Indstillinger
Klik på Opdatering og sikkerhed og vælg Genoprettelse i venstre side
Under Avanceret start klikker du på Genstart nu
Vælg Fejlfinding og så Avancerede indstillinger
Vælg Gå tilbage til den tidligere version og følg så instruktionerne på skærmen.
Nu er dit Windows 10 præcis som det var før du opdaterede.
Hvis det virker. Opdatering må max være 10 dage gammel.
Avatar billede eurodont Juniormester
29. februar 2020 - 22:54 #3
Mange tak for Jeres svar.
Jeg prøver modellen som Kurtba foreslår når jeg kommer hjem og vender tilbage med et svar efterfølgende
Avatar billede eurodont Juniormester
29. februar 2020 - 23:07 #4
Hej Kurtba

Under Avancerede Indstillinger har jeg følgende muæigheder:

Startreparation
Startindstillinger
Kommandoprompt
Fjern opdateringer
Systemgendannelse
Genoprettelse af systemafbildning

Hvad skal jeg vælge for "at gå tilbage til den tidligere version"?

Mvh Sirus
Avatar billede eurodont Juniormester
01. marts 2020 - 12:30 #5
Hej igen,

Det lader til at det er mit grafikkort Geforce GT420 som er blevet beskadiget

Jeg kan ikke opdatere driveren til det, og nedenstående beskeder får jeg ved forsøg på dette

Er der nogle der kan hjælpe mig videre?

https://ibb.co/X3B7ctq

https://ibb.co/nMtRqk7
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. marts 2020 - 13:01 #6
Prøv at gå i enhedshåndteringen fjern enhed og genstart.
https://ibb.co/sqp0xVs
genstart
Avatar billede eurodont Juniormester
01. marts 2020 - 13:28 #7
Hej Poko1

Er der en videre proces?

Skal jeg prøve at opdatere driveren igen?

Opløsningen er stadigvæk den samme ...

Altså dårlig opløsning

Mvh Sirus
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. marts 2020 - 13:32 #8
den burde finde den selv og hvis ikke så download den inden så den er klar
https://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us
Avatar billede eurodont Juniormester
01. marts 2020 - 13:54 #9
Jeg prøver igen

Selvom at jeg markerer "Fjern enhed" bliver grafikkortet ved med at figurere

Skal det være sådan?

Jeg gør følgende: https://ibb.co/8YPPs58

Efterfølgende ser det sådan ud: https://ibb.co/JK9Bm9L
01. marts 2020 - 14:01 #10
Er både dit grafik kort og din skærm genkendt korrekt?

Windows skal kende bedste opløsning på både grafik kort og skærm, for at få bedste opløsning.
Så driver til både grafik kort og skærm skal passe.
Avatar billede eurodont Juniormester
01. marts 2020 - 14:11 #11
Hej RogerRabbit

Det er det rigtige grafikkort der er registreret

Under skærm står der blot Standard PnP skærm

Jeg ved ikke hvad det vil sige, men min skærm er en Packard Bell

Mvh Sirus
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. marts 2020 - 14:15 #12
Ja og hvis du ikke kan fjerne det så gør det fra Kontrolpanelet Programmer og funktioner
#10 er stort set noget sludder i indstillinger System Skærm stiller du til den Anbefalede indstillinger.
https://ibb.co/KG4kQKT
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. marts 2020 - 14:23 #13
I kontrolpanelet
https://ibb.co/6Zxvrrp
Avatar billede eurodont Juniormester
01. marts 2020 - 15:50 #14
Ok ... Det var ihvertfald muligt at afinstallere via
Kontrol Panelet

Jeg genstarter og kommer med en tilbagemelding

Opløsningen er stadigvæk den samme dårlige og enhedshåndteringen
Melder stadig fejl under grafikkortet

Jeg prøver at opdatere drivere men syntes at det ser ud som det har
gjort de sidste par gange hvor det ender med en fejl meddelelse

Det er syg underligt at alt kørte fint indtil installationen af
Februar-opdateringen og så har intet kørt efterfølgende?

Mvh Sirus
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. marts 2020 - 15:53 #15
Har du kørt i over 10 dage efter der kom denne fejl hvis ikke så gå tilbage til før den opstod!
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. marts 2020 - 15:58 #16
For en sikkerheds skyld du kører vel ikke med opdateringen fra MAJ 2019 Version 1909?
gå til søg skriv Winver. ser sådan ud.
https://ibb.co/GFnC8Vx
Avatar billede eurodont Juniormester
01. marts 2020 - 16:27 #17
Jeg vender tilbage om 20 minutters tid

Er lige ude med hundene

Fedt med hjælpen tak :)
Avatar billede eurodont Juniormester
01. marts 2020 - 16:37 #18
Hej igen,

Jo ... det ser ud til at det er 1909 opdateringen jeg kører med https://ibb.co/8MqJYtr

Jeg har prøvet at fjerne seneste kvalitetsopdatering via genoprettelse -> avanceret indstilling men det kunne ikke lade sig gøre
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. marts 2020 - 16:53 #19
Gå i indstillinger Vælg system
Tryk på OM- kør ned til Windows Specifikationer
der skal stå installeret efter D10-11-2019 Hvis den er før så kører den gamle Syge version Blot for at være sikker.
https://ibb.co/z5Ls1gz
Og gå til bage gøres herfra.
https://ibb.co/rtTtpDz
01. marts 2020 - 17:37 #20
@12 øhhh ok.
Avatar billede eurodont Juniormester
01. marts 2020 - 17:43 #21
Nu har jeg været inde og tjekke installeringsdatoen, og den er efter november 2019

https://ibb.co/D95qzkS

Til gengæld kan jeg ikke gå tilbage til den gamle version af Win10 ... nok fordi, at det er forholdsvis nyt at jeg skiftede fra win7

https://ibb.co/8B2J3WX
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. marts 2020 - 17:53 #22
Når den er så ny er det jo et større problem
Prøv at Køre denne Windows fejlfinding og Reparation:
Tryk på Windowstasten + X og vælg Windows PowerShell (Admin)
Her Markerer du alle højreklikker, kopierer dem og sætter dem ind

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-Image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /StartComponentCleanup
sfc /scannow
https://ibb.co/f8ZQVdr
Avatar billede eurodont Juniormester
01. marts 2020 - 19:07 #23
Kan ikke finde ud af om den mangler det sidste led ... men der var ikke umiddelbart noget galt?

https://ibb.co/wKGkkwY
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. marts 2020 - 19:56 #24
Prøv lige at køre
sfc /scannow
igen vil gerne se resultat
Avatar billede eurodont Juniormester
01. marts 2020 - 21:22 #25
Hej igen,

Her er resultatet fra scannow:  https://ibb.co/c1TD601
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. marts 2020 - 21:33 #26
Forbered dig på at foretage en ren ny installation du får den aldrig repareret
Gem ting som du ikke vil miste
Avatar billede eurodont Juniormester
01. marts 2020 - 21:40 #27
Shit!!!

Kan du fortælle noget om hvad der er galt?
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. marts 2020 - 21:45 #28
Jeg kan fortælle at der er virus på den Jeg ved ikke hvilket antivirus program du kører men den kan ikke redes
Avatar billede eurodont Juniormester
01. marts 2020 - 21:51 #29
Hmm ... underligt?

Jeg kører Avast

Underligt fordi at jeg ikke bruger computeren til meget andet
end at tracke løbefiler, tjekke lidt fodboldresultater (Flashscore.dk)
Og så lidt løst Facebook, etc

Men jeg har selvfølgelig masser af billeder og musik
som jeg ikke ønsker at miste på den
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. marts 2020 - 21:55 #30
Avast dur ikke til Windows 10 Windows egen Defender overgår den
Gem dine filer og nulstil den
Avatar billede eurodont Juniormester
01. marts 2020 - 21:58 #31
Jeps ... nulstil?

Er det igennem Genoprettelse?
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. marts 2020 - 22:02 #32
Du skal ikke gemme noget du risikerer at det mislykkes
https://ibb.co/rtTtpDz
Avatar billede kurtba Ekspert
01. marts 2020 - 22:27 #33
Hvordan kan det konkluderes, at der er virus på den? Den sidste scannow viste jo ingenting?
eurodont - du må ikke køre nogen form for genoprettelse helt forfra, før du har fået taget en kopi/backup af de filer, som du skal have reddet først.
Avatar billede Poko1 Ekspert
01. marts 2020 - 22:49 #34
havde først ikke analyseret den det lignede som når den er korrupt den har overhovedet ikke kørt korrekt
Grundet sfc /scannow sfc /scannow

https://ibb.co/BK9LD4r
Avatar billede eurodont Juniormester
01. marts 2020 - 23:03 #35
Tak for Jeres svar

Skal jeg konkludere det sådan, at computeren som
udgangspunkt ikke er til at redde?

Den fungerer jo. Der hvor jeg oplever at den ikke virker
er i opløsningen og så kan jeg se at der er fejl-ikon
ud for skærmkortet og at jeg ikke kan geninstallere
driver dertil?

Mvh Sirus
Avatar billede kurtba Ekspert
01. marts 2020 - 23:15 #36
Du er velkommen til at smide en privat mail til mig med din mailadresse og tlfnr.
Så vil jeg prøve, om jeg i morgen kan få tid til at kontakte dig og prøve om jeg kan afhjælpe problemet ved at fjernstyre din pc. Jeg kan ikke garantere noget, men jeg mener ikke, at alle muligheder er forsøgt endnu. For at skrive en privat mail, skal du trykke på mit navn, så får du  muligheden.
Avatar billede milter Ekspert
01. marts 2020 - 23:29 #37
Du kan også åbne dxdiag.exe således: Klik på "Start" > I vinduet skriver du dxdiag  > Klik på dxdiag.exe > Send os screenshots af "System" og "Skærm". Det vil give os lidt mere at arbejde med, selv om der allerede er noget.
Avatar billede eurodont Juniormester
02. marts 2020 - 23:26 #38
Her er Screenshot for System: https://ibb.co/m6FyDms

Og her fra skærm: https://ibb.co/3cG6H06

Mvh Sirus
Avatar billede milter Ekspert
03. marts 2020 - 20:35 #39
Jeg ved ikke, om du nu har fået løst dit problem med hjælp fra kurtba, men her er min kommentar.

Dint screenshot fra "System" tyder på, at din Windows 10 er ok, og at den nok er en opgraderet version fra Windows 7,  men også, at din hardware formentligt er 8-10 år gammelt. Når du når op i den alder for en PC, så er ordet "bæredygtighed" ved at være et ukendt ord :-) Dit screenshot fra "Skærm" viser, at driveren er fra 2006!

Opdateringer af hardware med den alder skaber tit problemer. Mit råd vil være først at fjerne alt på computeren, som har med dit Geforce GT420 at gøre. En god vejledning til det finder du i linket herunder:

https://www.drivereasy.com/knowledge/uninstall-nvidia-drivers/

Derefter downloader du den nyeste driver fra Nvidea herfra:

https://www.nvidia.com/Download/index.aspx

Check, at dit GT420 er blandt de kort, der kan bruge driveren.  Installer driveren og genstart. Hvis det stadig ikke virker, så kan det i nogle tilfælde hjælpe at finde en ældre version af driveren.
Avatar billede eurodont Juniormester
03. marts 2020 - 20:56 #40
Tak for det, Milter :)

Jeg forsøger løsningen

Mvh Sirus
Avatar billede kurtba Ekspert
03. marts 2020 - 22:23 #41
Til orientering er vi desværre ikke nået i mål.
En kort status er, at vi på forskellig måde har forsøgt at  få opdateret grafik driveren uden held. Den ender hele tiden fejl, uden at den skriver præcis hvad problemet er.
Driveren er uden problemer afinstalleret via kontrolpanelet, men man kan stadig ikke installere en ny driver efterfølgende.
Dernæst har vi forsøgt at gendanne computeren ud fra flere forskellige systemgendannelsespunkter, men de ender altid i en fejl, med noget om at en fil ikke kunne pakkes ud fra gendannelsespunktet fordi at gendannelsespunktet er beskadiget eller gendannelsespunktet er blevet slettet under gendannelsen. Fejlen kommer først langt inde i processen. Der er også forsøgt med et gendannelsespunkt som er lavet før problemet opstod. Det er ikke den samme fil det drejer sig om hver gang. Fejlen ser ud som denne.
https://ibb.co/wsq596M
Jeg har også forsøgt at fjerne de sidste opdateringer uden held.
Det jeg bemærkede i den forbindelse var, at selv om computeren viser, at den kører med version 1909, så viser den under opdatering, at denne opdatering ligger og venter på download og opdatering.
Det viser jo så umiddelbart, at noget er gået galt under opdateringen, således at noget af den er lykkedes og andet er ikke.
Meget tyder derfor på, at noget/en hel del er blevet ødelagt under denne opdatering, og nu blokerer for at få tingene til at fungere igen.
Umiddelbart tænker jeg, at der er noget fejl i en eller flere sektorer på harddisken eller at filtabellen er defekt eller noget i den stil. Samtidig er der umiddelbart også nogle fejl i registreringsdatabasen.
Så mit umiddelbare bud nu er, at der skal forsøges en total gendannelse af windows, efter at der er blevet taget backup af de data, der skal reddes.
Det har så været det næste problem, idet den ikke har villet genkende usb stik  på usb portene. Et enkelt stik blev genkendt, men det fremstod ikke som et drev, som kan kunne gøre noget med.
Det sidste jeg  har hørt fra eurodont er så, at han efter geninstallering af mass storage driveren, nu har fået kontakt med det ene usb stik og fået kopieret nogle af dataene over på denne, men der var ikke plads til det hele, så der skal lige skabes kontakt til andre lagerenheder til resterende data, før der vil blive forsøgt en total geninstallation.
Avatar billede eurodont Juniormester
03. marts 2020 - 23:17 #42
Kurtba - du har virkelig været en fantastisk hjælp og
støtte under denne proces - uanset om det kommer
til at virke eller ej.

Jeg får købt en ny USB-nøgle imorgen til at lægge de
resterende filer over på, som jeg ville være ked af at
miste.

Mvh Sirus
Avatar billede milter Ekspert
04. marts 2020 - 18:44 #43
Jeg har lavet nogen søgninger på fejlmeddelelsen i kurtbas billede i #41, og for mig ser det ud til, at det kræver kendskab til det allerinderste af Windows for at løse det. Det har jeg absolut ikke :-)

Bortset fra det, så vil jeg stadig, ud fra screenshots  i #38 fra eurodont, mene, at Windows 10 fungerer ok. Jeg tror, at problemet ligger i gamle efterladenskaber fra drivere til det GT420-kort.

Prøv at downloade, og evt. udpakke hvis nødvendigt, seneste Geforce-driver til dit GT 420 til en mappe på skrivebordet, så den ligger klar til senere brug. Genstart computeren i fejlsikret stand:

https://support.microsoft.com/da-dk/help/12376/windows-10-start-your-pc-in-safe-mode

... og fjern derefter alt, som har med din grafikdriver at gøre via Kontrolpanel eller vha. andet som beskrevet i #39. Derefter installerer du den downloadede driver på Skrivebordet, og det skal også gøres i i fejlsikret tilstand
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. marts 2020 - 17:17 #44
Kan du overhovedet køre nogen af disse 16 X 9 Indstillinger?
Som er standard for de fleste nyere Skærme.
https://ibb.co/GM35BMh
Hvis ikke så vil jeg foreslå en  in-place upgrade installering!
Avatar billede eurodont Juniormester
05. marts 2020 - 17:32 #45
Jeg kan kun køre to indstillinger; hhv 1024x768 samt 800x600

Så umiddelbart ville jeg svare 'Ja' på baggrund af dit screen-shot

Hvad er en in-place upgrade installering?

Mvh Sirus
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. marts 2020 - 18:21 #46
Her en forklaring på  "Hvad en
in-place upgrade install"er?
En på stedet-opgraderings installation betyder at du bruger Windows OS -
installationens program til at erstatte alle operativsystemfiler til Windows på din computer.

Grundlæggende bruger du setup.exe - programmet til at geninstallere det samme eller et andet operativsystem oven på sig selv.

Dette efterlader, brugerfiler og installerede Programmer intakte, og du beholder mange indstillinger og præferencer og bedst af alt du beholder dine installerede apps og applikationer uændrede.

Men det overskriver det Aktuelle Operativsystem fuldstændig så det på den måde Erstatter det gamle eller,
”det nuværende Windows hvor fejl vil blive overskrevet og repareret”
Hvor det ofte,
Havde været nødvendigt med tidskrævende reparationer for at vende tilbage til en funktionsdygtig tilstand. Denne manøvre kræver heller ikke meget efterfølgende Driver installationer. Eller opfølgende justeringer.
`Åben Download siden.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Du skal vælge Download værktøjet nu
https://ibb.co/3r46TJ4
Avatar billede eurodont Juniormester
05. marts 2020 - 23:25 #47
Hej Poko1 og Kurtba,

Ved forsøg på in-place upgrade får jeg følgende fejlmeddelese tilsidst i processen: https://ibb.co/0KzGRF0

... desværre

Mvh Sirus
Avatar billede eurodont Juniormester
20. marts 2020 - 19:08 #48
Min computer fungerer upåklageligt igen og kan nu endeligt vælge ønsket skærmopløsning …. blandt seriøst mange andre ting der var helt galt med computeren

En kæmpe stor tak skal lyde til Kurtba som har været SÅ utrolig flink og hjælpsom igennem hele processen, og har lyttet til min uvidenhed og vejledt og guidet mig igennem en proces, som jeg aldrig havde fundet ud af selv

Det endte med en reinstallation af Win10 via Boot-Menuen og en total backup af mit c-drev

Nu ser jeg frem til at kunne bruge weekenden til at lægge lidt af filerne tilbage igen

Tusind tak igen Kurtba … helt uvurderlig hjælp :)

Mvh Sirus