Avatar billede bas Forsker
30. januar 2020 - 16:46 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Problem med VGA signal

Hej

Vi har en PC, hvortil der skal tilsluttes to skærme.
Skærmene skal i Windows 10 sættes op til at duplikere,
så de viser det samme.
PC'en har en DisplayPort indgang og en HDMI indgang.
Den ene skærm har en DisplayPort indgang, så den skærm
er der styr på. Den anden skærm har kun en VGA indgang,
og vi har ikke umiddelbart mulighede for at udskifte skærmen.
Vi har sat en HDMI til VGA adapter i PC'en, og umiddelbart
virker det, når vi sætter VGA kablet fra skærmen til
PC'en vha. HDMI til VGA adapteren.
Sagen er, at der er sat et VGA forlænger-kabel til det oprindelige
VGA kabel, fordi kablet ikke i sig selv er langt nok.
VGA forlænger-kablet har en ferrit spole i hver ende.
Når forlænger-kablet er sluttet til, kan vi ikke få forbindelse til skærmen.
Det skal siges, at det virker med VGA forlænger-kablet, når det
er sluttet til en PC der har en VGA indgang.
Der er nok samlet set omkring 6 meter VGA kabel.
Vi har desværre ikke umiddelbart mulighed for at skifte det oprindelige
VGA kabel.

Kan problemet skyldes, at VGA forlænger-kablet har en ferrit spole i hver
ende - altså vil det mon hjælpe noget at bruge et VGA forlænger-kabel
uden ferrit spoler? Skal vi i så fald gå efter en bestemt type VGA forlænger-kabel?
Kan der være noget med, at VGA kablet ikke får strøm nok, eller at signalet ikke bliver konverteret korrekt, og kan man i så fad købe
en form for aktiv VGA boks der får strøm via en stikkontakt?

Vil en boks f.eks. som en af nedenstående mon kunne løse problemet?
Vi har dog ikke behov for at få lyd med ud.

Aktiv HDMI til VGA Converter:
https://www.avxperten.dk/hdmi-til-vga-converter/aktiv-hdmi-vga-converter-lyd-nedis.asp

Microconnect Adapter:
https://www.dustin.dk/product/5010504872/adapter

Vi har desværre ikke rettigheder til at installere noget på PC'en (driver eller lign.).

Jeg håber, at ovenstående giver mening.

På forhånd tak.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
30. januar 2020 - 16:58 #1
Ferritkernerne på forlængeren har i hvert fald ikke noget med problemet at gøre.
Jeg mistænker nok mere et af kablerne for at have en defekt, så første skridt vil være at teste hvert led i kæden for sig, og derefter koble tingene sammen indtil "noget" går galt igen.
Avatar billede bas Forsker
30. januar 2020 - 17:20 #2
Tak for dine kommentarer.
Som sagt virker det med VGA forlænger-kablet, når vi prøver med en PC der har en indbygget VGA port. Derfor tænker jeg ikke umiddelbart, at der er noget galt med VGA kablerne i sig selv.
På den PC der ikke har en indbygget VGA port, bruger vi en HDMI til VGA adapter mage til nedenstående.
Jeg tænker på, om adapteren ikke konverterer korrekt, eller om PC'ens indbyggede HDMI port ikke leverer strøm nok.

Lenovo (0B47069) - HDMI til VGA Adapter kabel - 0.20 cm:
https://www.av-cables.dk/hdmi-til-vga-kabel/lenovo-0b47069-hdmi-til-vga-adapter-kabel-0-20-cm.html?gclid=EAIaIQobChMIoZPy0dur5wIV2Od3Ch2Spg5zEAQYASABEgKrZfD_BwE
Avatar billede CRKrogh Ekspert
30. januar 2020 - 17:26 #3
Med lange kabler kan det bestemt ikke skade at have en "buffer" imellem din HDMI-port og kablet, som f.eks. den aktive converter, du har fundet øverst.
Jeg har kørt relativt lange VGA-kabler uden problemer, men kan bestemt ikke afvise, at en HDMI-port laver noget underligt, hvis der kommer en (passiv) converter imellem.
Avatar billede bas Forsker
30. januar 2020 - 18:47 #4
Tak, jeg må nok lige prøve at kigge nærmere på
en aktiv HDMI til VGA converter som den fra
avxperten jf. ovenstående.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
30. januar 2020 - 20:12 #6
Det må den skulle. Hvis HDCP-handshake ikke kommer med igennem, ender du netop med sort skærm; det sker ind imellem med WAOO's fine 4K-boks og min AV-forstærker....
Avatar billede bas Forsker
14. marts 2020 - 09:15 #7
Vi har fået det til at virke ved at bruge en aktiv* HDMI til VGA converter. :-)

* Aktiv som i at converteren har sin egen strømforsyning der skal have strøm fra en stikkontakt.