Avatar billede sune18 Novice
12. januar 2020 - 12:38 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Min computer fryser vilkårligt

Hej alle sammen

Jeg har gennem en længere periode (ca 3 år) haft udfordringer med, at min computer lige pludseligt fryser helt vilkårligt. Herfra er den eneste mulighed at lave en hård reboot. Det kan ske efter 30 min eller med flere dages mellemrum. Jeg er ikke stolt af at indrømme det, men den har faktisk gjort det lige siden jeg købte den fra ny. Dengang troede jeg det var en softwarefejl fordi jeg kørte med et uorginalt windows. Jeg har derfor aldrig fået reklameret over fejlen, og nu er det som bekendt for sent :/

Jeg bruger primært min PC til at spille Starcraft 2, så det er i den sammenhæng jeg oftest oplever det, men det kan også godt ske når jeg surfer eller arbejder på computeren (jeg har dog kun oplevet det ske 2 gange).

Jeg er efterhånden helt på bar bund ift. at få det fixet.
Jeg har prøvet at køre med kun en ramblok, og efterfølgende skifte til den anden. Den fryser alligevel.
Jeg har opdateret alle drivers og givet den en seriøs rengøring, men lige lidt hjælper det. Jeg håber derfor meget, at der er et par kloge sjæle der kan guide / hjælpe mig, så jeg kan få glæden tilbage ved at spille et spil uforstyrret Stracraft 2 :)

Mine PC specs er som følger:
Win 10 Home 64 bit
Asus B150M pro gaming bundkort
Intel I5-6402P @2,80 GHz
GeForce GTX 960
16 GB ram

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig på vej med en holdbar løsning for jeg ved efterhånden ikke hvor jeg skal fortsætte :/
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. januar 2020 - 13:15 #1
Du skriver at der var/er tale om et uoriginalt Windows. Du skriver også at du købte computeren fra ny. Jeg kan ikke forestille mig, at en forhandler vil sælge en computer med en uoriginal installation af Windows, for så er vedkommende forhandler ikke seriøs.Er den uoriginale Windows 10 installation siden blevet udskiftet med en original?
Hvis ikke der er filer der ikke må slettes (dokumenter, billeder, musik) så formater harddisken eller SSD´en, og installer Windows 10 på ny (original/ægte) Windows.
Avatar billede sune18 Novice
12. januar 2020 - 18:31 #2
Hej Erik

Jeg kan godt se at det er blevet lidt indforstået.
Jeg købte den uden software og installerede en uoriginal version af windows.
For ca. 1,5 år siden købte jeg en original udgave som jeg installerede, så nu kører computeren med den version.

Det har desværre ikke afhjulpet problematikken
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2020 - 18:59 #3
Har du kigget i din logbog for systemet. Hvilke fejl får du derinde?
Højreklik start og gå i logbog under Windows logger. Kan du herfra fastsætte et mønster?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2020 - 19:00 #4
Har du tjekket disken for fejl?
Avatar billede sune18 Novice
12. januar 2020 - 19:30 #5
Jeg har tjekket min SSD for fejl med det værktøj som er integreret i Windows. Jeg har ikke forsøgt mig med andet. Vil du anbefale at jeg forsøger mig med mere?

Jeg har ikke brugt eller set nærmere på "logbog-funktionen" tidligere. Bør jeg kunne aflæse en fejl derinde efter at have genstartet når den fryser næste gang?
Jeg vil prøve at være opmærksom på hvad der står i den
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2020 - 19:43 #6
Hvilken SSD har du? Hvis det er Samsung har de jo deres eget program til tjek på diske. Her kan firmwaren også opdateres fra.
Med hensyn til logbog, prøv at liste de fejl du ser derinde
Distribueted.com fejl er jeg ligeglad med
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2020 - 20:12 #7
Hvis alt andet er sørget for, eksempel sat nyt kølepaste på CPU og har sørget for at programmer man benytter er det seneste opdaterede udgave.

3 ting kan være faktor:
1. Manglende seneste version af Windows 10.
- Windows 10 version skifter oftere end man tror, fordi man gerne vil komme til livs med udnyttelse mv., sørg for at den har den seneste udgave ved at installere om ved hjælpe af Microsoft hjælpeværktæj herfra:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
- tryk på Download værktøj, og opgrader til den seneste Win 10 Home 64 bit, er det Dansk, så tilsvarende.

2. Manglende BIOS opdatering.as
3. Installere ASUS bundkort drivers.
- Hent og ind indstaller rette BIOS opdatering som din CPU model. HUSK, ikke at standse processen af BIOS opdatering så snart det er startet.

https://www.asus.com/Motherboards/B150M-PRO-GAMING/HelpDesk_CPU/
- Begge BIOS og drivers kan hentes her.
Avatar billede sune18 Novice
12. januar 2020 - 21:21 #8
Jeg har en SanDisk SSD. Tjekker lige om der måtte være et program på deres website til kontrol af funktion.

@Jørgen
Jeg var overbevidst om at jeg havde den nyeste version af win 10 via den almindelige windows update, men jeg kan se på siden du har linket til, at jeg er et par versioner bagud. Jeg får opdateret nu :)

Kan kølepasten på CPU'en være et problem selv hvis jeg ikke døjer med en overophedet cpu?
CPU'en er "vandkølet" og kommer aldrig over 35 grader.

Jeg har aldrig opdateret min bios. Jeg har forsøgt at komme igang, men er aldrig startet. Jeg er egentlig lidt usikker på fremgangsmåden, og jeg er ikke lykkedes med en tilstrækkelig guide - heller ikke på Asus website.
Er du faldet over en guide eller lign. der kan hjælpe mig på rette vej?
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2020 - 22:47 #9
Når problemet har været der fra start, så er cpu næppe problemet.
Trim er formodentlig aktiveret af Windows, Men se hellere efter.
Aktiver Trim i cmd:

fsutil behavior set disabledeletenotify 0

Og noget fra Sandisk,
https://kb.sandisk.com/app/answers/detail/a_id/15108/~/sandisk-ssd-dashboard-support-information
Avatar billede 220661 Ekspert
13. januar 2020 - 15:59 #10
Jeg ville opdatere på alt andet før jeg rodede med bios update.
Windows helt op to date først.
Så alle drivere til hardwaren.
Får du stadig fejl, tjek logbog med hvad den skriver.
Melder den en fejl vi kan sende tilbage til et program, så fjern program  eller den opdaterings tjeneste der måske er skyld i det.
Først herefter komme bios i min optik.
Avatar billede sune18 Novice
13. januar 2020 - 18:57 #11
Tak alle sammen. Windows og drivere er nu helt opdateret og harddisken er scannet for fejl (uden nogle er fundet).

Hvis den fryser ser jeg nærmere på loggen og ser, om der tegner sig et mønster :)

Jeg lukker denne tråd idet jeg håber, at jeg nu er kommet i mål.
"220661" har været den mest aktive, så han får "løsningen". I skal alle sammen have tak for jeres hjælp - den er meget værdsat!

Jeg vender frygteligt tilbage hvis det fortsætter