Avatar billede Onkel I Seniormester
01. januar 2020 - 18:31 Der er 9 kommentarer

kopiere Windows over til en anden Windows

Jeg har et spørgsmål jeg fik i hovedet ud af det blå. Nu kan man jo sikkerhedskopiere mobiltelefoner eksempel Iphone ved hjælp af sikkerhedskopiering. Kan man overhovedet gøre noget lignende ved PC. Altså mit spørgsmål er, hvis jeg nu en dag skulle have lyst til, at opgradere min PC til en lidt mere powerful, men har brug indholdet på min nuværende PC eller bare noget af det i hvert fald er det muligt?
:)))))
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. januar 2020 - 19:37 #1
Ved hjælp af AOMEI disk backupper kan det godt lade sig gøre.

https://www.ubackup.com/help/disk-clone.html

Jeg mener at kunne udlede af det du skriver, at der er tale om en stationær. Men hvad er styresystemet. Window 7, 8/8,1 eller 10? Der kan blive problemer hvis Windows udgave på din pc, er en OEM version. Er det en rail version (dvs. købt separat)
Skifter du f.eks. bundkortet, så risikerer du at få problemer med aktiveringen - så vidt jeg ved.
Jeg har selv købt en brugt bærbare HP, med en harddisk. Jeg købte en SSD og klonede indholdet fra HDD´en til SSD´en uden problemer, men der var det også drevet der blev skiftet, og ikke bundkortet.
Der er sikkert nogle her på eksperten der ved mere om disse ting end jeg :-) og de er også villige til at hjælpe.
Avatar billede Onkel I Seniormester
01. januar 2020 - 19:43 #2
Det er Windows 10 og ja, det er en stationær, men som også er blevet købt brugt. Windows var klar installeret da jeg købte den.

Tak for hjælpen :)))
Avatar billede milter Ekspert
01. januar 2020 - 21:29 #3
Hvis du tænker på at købe en helt ny computer og flytte alt fra den gamle, inklusive programmer, over på den ny, så prøv at læse linkene herunder:

https://www.easeus.com/disk-copy/clone-resource/how-to-copy-hard-drive-to-new-computer.html

https://www.easeus.com/backup-utility/transfer-data.html

https://www.howtogeek.com/239815/why-cant-you-move-a-windows-installation-to-another-computer/

Hvis jeg skulle rådgive en god ven, ville jeg sige: Glem det!  Somme tider lykkes det, andre gange ikke.
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. januar 2020 - 21:46 #4
Det er lidt som at spille russisk roulette at gå i gang med. At skifte en HDD ud med en SSD i samme maskine er ikke det store problem, men dette er lidt risikabelt.
Avatar billede Onkel I Seniormester
01. januar 2020 - 22:50 #5
#3-4
så I anbefaler at bare geninstallere alt fra bund? Det skal bare forstås korrekt?
Havde ellers ønsket, at det kunne gøres nemt, men tusind tak, det var en øjenåbner.🙏🙏 :)))))))
Avatar billede milter Ekspert
01. januar 2020 - 23:13 #6
#5.

Velbekom, og ja, ved køb af en ny computer er en geninstallation af alt fra bunden helt klart det mest fornuftige. Du kan selvfølgelig gemme alle dine dokumenter (dvs. videoer, billeder, PDF-filer, tekstfiler og andet), fra den gamle harddisk/SSD og senere flytte dem til den nye computer, men styresystem, drivere og programmer skal geninstalleres, hvis du vil være sikker på at få en velfungerende computer.
Avatar billede Onkel I Seniormester
01. januar 2020 - 23:23 #7
#6

Fantastisk, Mange tak.😁😁
Avatar billede milter Ekspert
01. januar 2020 - 23:26 #8
Velbekom :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2020 - 07:00 #9
Ny pc ny hardware, hvor et Image (klon) ikke vil fungere korrekt alligevel.
Laver man mindre opgraderinger kan man med Aomei lave det der kaldes et "systembackup" hvor styresystemet kan gemmes på en anden dsetination. Har man ikke SSD i systemet kan dette systembackup rulles over på denne SSD når den tilføjes computeren i stedet for den gamle HDD.
Men det virker kun ved mindre opgraderinger. Skiftes bundkort ram og gpu er der ingen mening med disse systembackup. Du kan risikere de ikke kommer til at virke og du vil få et hav af blue screens på grund af drivere der ikke fungerer.