Avatar billede mort1 Ekspert
26. december 2019 - 14:57 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hjemmebrændt DVD "hakker" på DVD afspiller

Jeg har lavet en DVD med billeder og film. Filmen kører fint på min pc, men når jeg afspiller den på DVD afspilleren på mit TV, hakker den efter 6-7 minutter -  Der er Ingen problemer med at afspille købe DVD'er (film osv.).
Nogen som kender tricket, der får det til at fungere.
Avatar billede eurositi Ekspert
26. december 2019 - 19:34 #1
Jeg ved ikke, om der findes et "trick". Man kan afspritte data-siden og aftørre den med en meget blød klud, hvis der bare er tale om fedtpletter.

Min erfaring er, at optiske drev kan være mere eller mindre tolerante overfor små ridser, skidt eller såkaldte "amøber" på undersiden af disken. Hjemmebrændte DVD'er har stærkt begrænset levetid sammenlignet med kommercielle, så hvis indholdet ikke findes andre steder, vil jeg kraftigt råde dig til at få taget en backup af indholdet på en harddisk.

Hvis det er lagret som alm. DVD video, er det nemmest og hurtigst at gøre med programmet MakeMKV (http://makemkv.com/download/)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
26. december 2019 - 19:44 #2
Har din brændersoftware mulighed for at brænde med nedsat hastighed?
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. december 2019 - 20:03 #3
#1 Jeg har selv en stor samling DVD´er. Der er omkring 200 DVD i min samling der er brændt over fra VHS-bånd. Dette foregik fra omkring 2005 til 2007. Problemet med disse var at jeg brugt dertil indkøbte DVD-etiketter og satte på nogle disse DVD´er. Jeg optager også programmer fra TV, så samlingen er efterhånden temmelig stor.
Jeg undlod og at sætte DVD-etiketter på nogle. På DVD´erne med påsatte etiketter skete det efter hånden at der opstod problemer med afspilningen, i form at billedet pixellerede, frys og hakkede. Det skete oftest et stykke inde i en film f.eks. efter 3 kvarter eller mere. Der var ikke noget fysisk at se, men jeg har efterhånden mere eller mindre fået bekræftet min mistanke om at grunden var der at DVD´en kom i ubalance. Dette skete nemlig ikke med DVD´er uden påsat etiket. I stedet har jeg nu i over ti år brugt DVD´er med printbar overflade, og der er problemet ikke til stede.
Dette kræver naturligvis, at man har en printer der er  i stand til at printer på DVD´er. Man kan også generelt sige at DVD/HDD i den dyrere ende af kendte mærker, paradoksalt nok er mere følsomme over for fejl, end det er tilfældet med discount mærker.
Jeg har selv en DVD-afspiller af mærket "Kennex" som jeg engang købte for kun 150 kr. i DBA. Den kan afspille de DVD´er min dyre Panasonic HDD/DVD optager ikke kan. Yderligere kan denne maskine afspille både DVD´er med PAL og NTSC og er sidst men ikke mindst kodefri. De 150 kr. var  i hvert fald givet godt ud :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2019 - 20:45 #4
Ja jeg har også prøvet etiketter på skiverne. Jeg havde det problem at skiverne når de blev varme begyndte at bule opad som en skål (groft sagt) og så mister laser forbindelse til skiven. Skiven bliver en smule større når den opvarmes, og det gør label ikke. Derfor den buer.
og enig med FinnRasmussen. Lad være med at brænde med stor hastighed. Man kan risikere at bufferen er ved at løbe tør når men brænder, og så får men en dårlig brænding. I øvrigt så sparer men ikke meget tid ved at køre på fuld speed når men brænder :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. december 2019 - 21:53 #5
Det er helt rigtigt - hellere lidt langsommere brændingsproces, der virker første gang, frem for en hurtig der ender med en fejlbrænding. Der er hverken sparet tid eller penge. Og så meget længere tid tager det ikke at gøre tingene ordentligt første gang.
Ordsproget "hastværk er lastværk" gælder i høj grad her.
Avatar billede mort1 Ekspert
27. december 2019 - 09:13 #6
Tak for jeres input, som stort set alle angriber problemet ud fra, at der er noget galt med brændingen, eller etiketteringen - Skiven er lige brændt (med lav hastighed) på en printbar DVD, så det skulle ikke blive et problem, selv om skiven bliver varm, når den afspilles.
Tror måske, at #3 er inde på noget - en "gammel" DVD afspiller er nok ikke så følsom, som de nye, men jeg har ikke en gammel DVD afspiller, så jeg kan prøve - Men tilsyneladende har jeg løst mit problem med programmet VinX HD Video Converter, som navnet siger, et konverteringsprogram, hvor der er mulighed for at tilpasse DVD'en i forhold til, om den skal brændes til brug på en PC eller et TV (også til mobiltelefon m.m.) Samtidig ser jeg, at størrelsen på de data der skal brændes bliver væsentligt mindre, når det er konverteret, men med mine øjne, og på mit TV er der ikke forskel at se.
Så det bliver min løsning - Alligevel tak for jeres ideer, som man jo på alle måder også kan blive klogere af.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2019 - 09:17 #7
#6 Super du fik løst dit problem. Og med din erfaring med VinX HD Video Converter kan andre måske også bruge :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. december 2019 - 10:49 #8
#6 Det er ikke så meget de ældre DVD-afspillere, der bedre er i stand til afspille DVD´ere med fejl, det er generelt at de billigere mærker bedre kan, set i forhold til de dyrere mærker.
Jeg har som nævnt en Panasonic (DMR BCT84) digital kabel tuner til 4300 kr, samt en ældre SONY RDR HX910 med analog tuner jeg i sin tid købte for 5000 kr.
Disse accepterer ikke i ret høj grad skrivefejl og/eller ridser på DVD´en, men min Kennex afspiller, den tager de fleste uden problemer.
Jeg har i nogle tilfælde kunnet redde en film ved at lægge DVD´en i drevet på min pc, og derefter brænde den over på en ny DVD. Dette ved hjælp af NERO 12.