Avatar billede Jakob nielsen Praktikant
19. december 2019 - 16:19 Der er 1 kommentar

Gæstenetværk

Hej eksperter

Jeg er en elektriker studerende på Aarhus Tech og har lavet en fysisk stand med router, switch, accespoint og diverse. Der skulle vise hvordan man ville installere det i virkeligheden.

Jeg har fået et spørgsmål, som jeg ikke rigtigt kan svarer på og håber så i km hjælpe mig. Det er et spørgsmål jeg skal dokumentere for i min rapport

"Kunden ønsker netværket segmenteres i
mindre netværk (Vlan) med et gæstenetværk med et konfigureret regelsæt."

Alt jeres hjælp vil være til nytte, tak på forhånd

Med venlig hilsen
Jakob
Avatar billede supportsiden Professor
17. februar 2020 - 07:17 #1
Forudsat at din router og AP kan håndtere det, kan du konfigurere et LAN 2 med et andet IP range. Er dit nuværende f.eks. 192.168.1.0 kan du lave et 192.168.2.0 netværk på en anden port på routeren. Dette vil så være isoleret fra det eksisterende (der skal også kigges på firewall regler) På AP laves gæstenet der kører på 192.168.2 nettet.
Ofte kan man også sætte et WiFi netværk i isolated mode som sørger for at klienter kun kan se sig selv og internettet