Avatar billede Hardy Novice
14. december 2019 - 12:55 Der er 13 kommentarer

Pc skærm

Hej.
Jeg har et problem med min Pc. Den starter og kører fint. Men den vil ikke starte skærmen. Skærmen siger " No Signal " og slukker. Det er kommet efter en windows 10 opdatering. Jeg ved ikke om det er derfor. Men ved sort skærm , kan jeg ikke gøre noget. Er det muligt at køre den ind til en anden PC som virker. Jeg har prøver alt med skærmkort og forskellige stik. Men det hjælper ikke.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. december 2019 - 13:11 #1
når den er startet, og sort skærm, så
windows-tast og P (og slip igen - det er en genvej til Projicer skærm)
så pil-ned tasten tre gange og så Enter.
hvis det virker, så har din windows en anden skærm som primær, og vi har forklaret win, at du kun vil køre på skærm #2
du kan nu bruge windows, og gå ind og rette opsætning til, så denne skærm er den primære.
Hvis du ikke får rettet opsætning, så er det denne øvelse hver gang efter start...
Avatar billede wise Seniormester
14. december 2019 - 13:13 #2
Første step er vel at gennemskue om det er pc, skærm eller kabel der laver ballade (eller står skærmen bare til et input, men er sat til på et andet?

Nemmest hvis du har adgang til en anden pc og kan bytte skræm og ledninger rundt til du ved hvilken af de 3 der laver ballade.
Avatar billede Hardy Novice
14. december 2019 - 15:56 #3
Desværre, det virker ikke. Jeg har prøvet forskellige skærmkort og forskellige ledninger. men den vil ikke.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. december 2019 - 16:15 #4
på min skærm (philips) kan jeg i skærm-menu (små knapper på undersiden) vælge bla input-signal - det skal stå til hdmi (hvis det ikke er det gamle vga, der bruges fra pc) - min har kun de to muligheder.
Se, om der er tilsvarende setup-menu på din (du glimrer jo ved at give absolut ingen data om dine enheder, så det er rent gæt - hint: vi vil godt vide, hvilket udstyr det er, så vi evt kan fejlsøge på nettet)
Avatar billede Hardy Novice
14. december 2019 - 16:45 #5
Hej
Bundkortet er en : Asus A88XM-A.  Der er HDMI , DVI og VGA fra bundkortet. jeg har også et skærmkort , som jeg hat prøvet. Skærmen er en : AOC med de samme stik..
Jeg har prøvet at sætte Harddisken, skærmen  og kablerne i en anden Pc. Så kører det hele fint. Så fejlen er på bundkortet.
14. december 2019 - 19:29 #6
Hej Havde selv dette problem for en del år tilbage.

Det belv løst ved at RESETTE skærmen. De  fleste moderne skærme "husker" hvad de er blevet sat til, og du skal (for at resette), sætte den tilbage til almindelig VGA-modus.  Hvordan du gør det afhænger lidt af hvad skærm-du har.

KR
Avatar billede Hardy Novice
15. december 2019 - 16:16 #7
Hej.
Hvis jeg sætter en anden skærm til. Er det det samme. problemet er ikke skærmen, men det er bundkortet. Jeg ved ikke hvad der er galt.
15. december 2019 - 17:40 #8
Hej,
Er din PC en LAPTOP, eller en STATIONÆR ?

KR
15. december 2019 - 17:48 #9
Ok var idt for hurtig.  Scannede spørgsmålene, og så at dit bundkort er et  Asus A88XM-A. Altså er det en STATIONÆR.  Har du prøvet at skifte skærmkort  eller er
video-controller-delen EMBEDDED (monteret på selve moderkortet). ..

Nå du starter maskinen er den da også helt sort... ?

Hvis NEJ, har du prøvet at starte WINDOZE i fejlsikret modus (ved ikke hvordan dette gøres i WINDOZE 10), men der er andre som også følger med, og de ved det måske ??? )

Fik pludselig en ide, har du en BOOT-ABLE CD ?    Prøv at sætte den i maskinen (- IKKE ACCEPTER AT DEN STARTER), men for at se  responsen fra maskinen...
KR

Avatar billede claes57 Ekspert
15. december 2019 - 18:03 #10
vedr #9 - en bootable cd behøver ikke at være windows - det kan være linux live-cd, som også kan laves på usb. Det primære er at teste, om der så kommer liv i skærm.
https://www.linuxliveusb.com/
Avatar billede Hardy Novice
16. december 2019 - 12:37 #11
Hej.
Har prøvet bootable cd og Linux . Men det virker ikke.
Det ser ud som om det ikke kan løses.
16. december 2019 - 18:04 #12
Hej,

At du ikke får nogen som helst på skærmen, selv ved kold-boot, virker bekymringsfuldt.  På mig virker det nu mere som om dine signaler fra video-kortet IKKE bliver sendt til din skærm. (Retfærdigvis har jeg dog oplevet at et bundkort blev brændt af da processoren blev overklokket med en faktor 16. ), men at en Windows 10 upgrade kan brænde et video-kort af - (selvfølgeig ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre)  - virker skummelt på mig.  Prøv at tage dit video-kort UD af maskinen, udersøg stik omhyggeligt , de små ben i stikket kan meget nemt bøjes og så er du bare  død - video-mæssigt.  Check stik på skærm, check stik på video-kort og check stik på kabel, Har du mulighed for at checke om kablet er OK ??, jeg mener om der er "hul igennem" .  altså forbindelser.  Snus til v-kortet  lugter det brændt ?  ETC. Synlige skader , brudte printbaner ???

Du kan evt. mens kortet af ude, prøve at starte WINDOZe op.    (Selvfølgelig får du ikke billeder, men du sætter WINDOZE s video-standard til 0.  ) og Når du så - efter et grundigt check af V-kortet - sætter det tilbage - kan du se om der er bilde på.

Er der stadig ikke bilde, da er video-en kaput.....

(Og som en lille julehilsen, for ca. en uge siden, da jeg skulle starte min XP64 var der ikke bilde på skærmen, til gengæld var der en umiskendelig lugt af kattepis kommende fra maskinen.  Pillede låget af og ganske rigtigt,  udgangsdelen af video-koret sejlede i førnævnte fluidum.  Rensede kortet (Isopropylalkohol, ikke sprit, det indeholder formalin, som kan opløse noget på print..) og prøvede igen.
Kort fortalt . Nyt video-kort - havde et liggende - og da blev alle glade - sikkert også katten, som havde fået en skideballe af format - og besked om at den slags "julegaver" ikke var acceptable....  ---    Men dette er en anden historie ..)

HEHE

KR
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
02. januar 2020 - 03:22 #13
HDMI kabler, kan være være skrøbelige, ligeledes diverse adaptere. Start med at prøve et nyt kabel ....

Har selv haft 3 ubrugelige kabler i løbet af 2019 på kontoret.
Kun den første gang forsøgte vi alt muligt andet, bundkort, skærmkort osv.

Lærte os, tjek kablet først