Avatar billede TKDemming Praktikant
29. november 2019 - 14:35 Der er 1 kommentar

Genvejstast til brug af Fill in felter i Word 2016

Hej Eksperter,

Jeg forsøger at oprette en skabelon hvori der er flere felter der skal udfyldes. Nogle af disse felter er alene {navn}, hvorfor jeg har brugt MacroButton til dette formål. Andre felter indeholder valgmuligheder f.eks. {Der var enighed om}, {Et flertal var enige om} hvorfor jeg har brugt Fill in felter. Jeg kunne tidligere navigere mellem felterne ved brug af henholdsvis F11 og shift+F11 men når jeg forsøger dette nu, så er det alene de felter jeg har oprettet som MacroButtons der bliver navigeret imellem.

Hvordan får jeg Fill in felterne med?

Er der et bedre alternativ end Fill in felter?

Mvh. Thomas
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. december 2019 - 16:18 #1
F11 og Shift+F11 går til henholdsvis næste og forrige felt i det aktive dokument. Når Word ikke stopper ved dine fill-in-felter, skyldes det muligvis/sandsynligvis, at de ikke er lavet som rigtige felter. Hvis du opretter felter manuelt, skal du taste Ctrl+F9 for at indsætte feltklammer. De kan ikke skrives som almindelige tegn.

Du skriver, at du har brugt fill-In felter og viser f.eks. dette eksempel:  {Der var enighed om}

Et fill-in-felt har syntaks som her:
{ FILLIN  "Tekst, som vises i prompt" }
Dvs. at selve felttypenavnet, FILLIN, skal være i starten af feltet. Brugen af små og store bogstaver har ingen betydning.

Hvordan har du lavet felterne?

Jeg ved ikke, hvor mange felter, du har, men jeg vil foreslå dig at overveje andre muligheder, som måske kan være lettere og hurtigere for brugerne at arbejde med. Jeg vil typisk bruge brugerdefinerede dokumentegenskaber og DocProperty-felter til data som dem, du har brug for. Du kan finde en introduktion i min artikel https://www.thedoctools.com/wordtips/gentage-tekst-i-word/. I artiklen er der også en video, hvori jeg viser, hvordan det virker.