Avatar billede Lene Ø Novice
03. november 2019 - 15:08 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

dags dato + 7 dage, vist som eksempelvis 11. november 2019

Er der nogen som kan hjælpe mig med følgende udfordring. Jeg ønsker at vise en frist dato som er dags dato + 7 dage. Datoen skal vises som eksempelvis 10. november 2019.

{={CREATEDATE\@ "yyymmdd"\* mergeformat"}+7}
Den viser fint den beregnede dato + 7, men det bliver vist som 20191110, og jeg ønsker det vist som 10. november 2019. Hvad kan jeg sætte på formlen ovenfor, så den vises om dansk dato?
03. november 2019 - 15:23 #1
Det er ikke helt trivielt i Word... men kig engang her http://www.gmayor.com/downloads.htm#Third_party og næsten nederst kig på DateCalc.zip
Avatar billede Jan K Ekspert
03. november 2019 - 15:29 #2
Prøb at ændre formateringskoden til "d. MMMM yyyy"
Avatar billede Lene Ø Novice
03. november 2019 - 16:06 #3
Udfordringen er, at de 7 dage skal lægges til først. Regnestykket virker kun, ved benyttelse af den engelske måde at skrive datoen på. Resultatet, skal så konverteres til den danske udgave. Jeg har kigget på forslagene, men synes ikke at det kan virke? Der er først et regnestykke og resultatet skal konverteres til dansk dato.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
03. november 2019 - 23:56 #4
Du skriver, at feltet skal vise dags dato + 7 dage. Bemærk, at feltet CREATEDATE ikke viser dags dato men i stedet den dato, dokumentet blev oprettet. Feltet DATE viser derimod dags dato. Det betyder, at datoen vil ændres, hvis et dokument åbnes på en senere dag end oprettelsesdagen. I praksis er det oftest CREATEDATE, man ønsker at bruge. For flere detaljer, se min artikel ”Problemløsning – datoen ændres, når jeg åbner et eksisterende Word-dokument”, https://www.thedoctools.com/wordtips/dato-aendres-naar-word-dokument-aabnes/.

Du kan ikke bruge en metode med blot at lægge 7 til et alm. datofelt. Så enkle er datoer ikke.

Se evt. mere forklaring i denne artikel: http://www.gmayor.com/insert_a_date_other_than_today.htm.

Hvis du henter DateCalc.zip fra den side, Flemming linkede til i #1 (på samme website som linket ovenfor), kan du lave en feltkonstruktion med det ønskede resultat. Gør sådan:

1) Gem og udpak DateCalc.zip. Åbn Word-dokumentet deri.

2) Gå til overskriften ”Calculate a day, date, month and year, using n days delay”. Kopier det felt (rettere: en omfattende feltkonstruktion), der findes under den overskrift og indsæt det kopierede i dit dokument.

3) Slå feltkoder til, og du vil se en masse felter. Desuden er der en hele 14 bogmærker i feltkonstruktionen.

4) I linje 2, hvor der står ”Dalay 14”: erstat 14 med 7.

5) I sidste linje i feltkonstruktionen, erstat
"dddd, d MMMM yyyy"
med
”d. MMMM yyyy”

NB Hvis dag skal have foranstillet 0 ved datoer fra 1.-9., dvs. 01., 02., skal der stå ”dd.” i stedet for ”d.”

Hvis du vil bruge CREATEDATE i stedet for DATE, så udskift DATE i felterne med CREATEDATE.

Slå feltkoder fra igen og opdater feltet. Så har du dags dato + 7 dage.

BEMÆRK: Det er sprogindstillingen på det sted, hvor feltkonstruktionen er indsat, der afgør sproget i månedsnavnet. Sprogindstillingen skal være dansk for at få danske månedsnavne.
Resultatet i dag, 3. november 2019, vil være 10. november 2019.
Avatar billede Jan K Ekspert
03. november 2019 - 23:57 #5
Du har helt ret. Den vil ikke regne på de danske formater. En mulighed er at bruge e makro til at indsætte datoen.

Denne makro indsætter dags dato + 7 i det ønskede format på markørens plads.

Sub DatoInd()
    dato = Format(Date + 7, "d. mmmm yyyy")
    Selection.TypeText dato
End Sub
Avatar billede Lene Ø Novice
04. november 2019 - 09:40 #6
Hej Lene-Fredborg
1000 tak for dit råd, jeg har fulgt vejledningen og kan se det til dels virker. Jeg har ændret 14 til 7 og DATE til CREATEDATE. Jeg har passet til her til morgen, men den giver mig datoen 7. november 2019, hvor jeg havde forventet 7 dage + til 4. november, så jeg tænker, der er et sted mere i koden jeg skal erstatte et tal? har du et bud på, hvor jeg skal starte?
Avatar billede Lene Ø Novice
04. november 2019 - 09:53 #7
Hej Lene
prøvede at skrive dagene ned med delay 11, så bliver det til 7 dage, så den kører jeg med. 1000 tak hjælpen:-)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
04. november 2019 - 10:00 #8
Der er ikke mere, der skal rettes, end hvad jeg har beskrevet.

Når du har ændret DATE til CREATEDATE, er det dokumentets oprettelsesdato, der bruges til beregningen. Hvornår er dit dokument oprettet? For at få datoen til at vise 11. november nu, skal CREATEDATE være i dag, 4. november. Hvis feltet er i et dokument, du har oprettet for flere dage siden, vil CREATEDATE give en tidligere dato.

Hvis du i et eksisterende dokument vælger Gem som (F12) og gemmer med samme navn, ændres oprettelsesdatoen til dags dato. Så vil feltet ændres tilsvarende, når det bliver opdateret.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
04. november 2019 - 10:02 #9
Din post #7 krydsede min #8. Hvis du bruger +11, er det en forkert beregning. Se mit svar #8.
Avatar billede Lene Ø Novice
04. november 2019 - 10:46 #10
Dokumentet er oprettet i dag - med 4. november - og jeg har fået det til at virke med rigtig frist dato. Det er bare super godt.