Avatar billede Jepouls Juniormester
01. november 2019 - 18:07 Der er 8 kommentarer og
10 løsninger

Gratis opgradering fra WIN7 til WIN10

Jeg har hørt rygter om, at Microsoft har åbnet for gratis opgradering fra WIN7 til WIN10 resten af året, men har ikke kunnet finde noget der bekræfter dette.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. november 2019 - 18:51 #2
Der har været åbnet længe for det. Mener det er et år disen da 1809 blev lanceret at der blev åbnet igen. Har selv opgraderet en bærbar her i foråret.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. november 2019 - 18:52 #3
disen skulle være siden :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
01. november 2019 - 19:31 #4
Skal lige tilføje her at jeg valgte en ren installation og indtastede win 7 nøglen da der blev spurgt ind til det. Den pc jeg lagde win 10 på var en gammel Duka pc, og jeg var i tvivl om jeg ville få en opgradering til at virke.
Avatar billede hjolsen Ekspert
02. november 2019 - 07:07 #5
Du har lige siden Win10 kom frem kunne opgradere fra 7 til 10 ganske gratis .
Og som 220661 skriver kan du i dag bruge win7 nøgler til at aktivere win 10 med.
(har ny installeret 2 så sent som i går)
Du bør dog ikke indtaste nøglen før du har installeret alle drivere /opdateringer
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2019 - 08:11 #6
#5 Du brugte også en ren installation?
Har hørt om at hvis man vælger at opgradere kan det tage rigtig lang tid før men kommer igennem med det og at i nogle tilfælde der får man en fejl meddelelse når men forsøger opgradering.
Har du erfaringer der?
Med hensyn til nøgle der mener jeg at jeg tastede den ind da jeg blev spurgt, men jeg kan jo tage fejl. Den blev dog aktiveret uden nogen form for bøvl med licens :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2019 - 08:12 #7
undskyld for tastefejl. Kommer til at skive men i stedet for man :-)
Avatar billede hjolsen Ekspert
02. november 2019 - 08:26 #8
#7 Ja ren installation ny HDD

Når jeg opgradere en ældre PC fra win 7 til 10 bruger jeg ikke altid den nyeste build (men opdaterer til den senere) - det er min erfaring at det så nemmere lykkes .

Med hensyn til nøgler taster jeg aldrig ind under installation  (hvis nu noget skulle gå galt) , men det kræver så at du vælger den rigtige win10 version at installere
- Win10 har engang fortalt mig at den nøgle de havde virkede til en an anden version !
PS.: bruger altid lokal konto ved installation !
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2019 - 08:32 #9
Lokal konto Tjek :-) Har altid brugt dette :-)
På den pc jeg lagde Windows 10 ind på der hentede jeg installation fra samme pc og valgte at den skulle bruges på denne pc.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2019 - 08:41 #10
Hentede den her https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Downloadede og kørte værktøjet og valgte at den skulle bruges til samme pc.
Herefter start af installation hvor når jeg nåede hertil https://help.lizengo.com/hc/article_attachments/360002325231/W10_DK_4.jpg valgte jeg brugerdefineret, og når man kom frem til hvor den skulle installeres, der nedlagde jeg alle partitioner og oprettede ny partition til Windows. Resten af disken blev oprettet i et par logiske drev når Win 10 var oppe at køre.
Har men en pc med HDD kan det være i samme arbejdsgang måske være en fordel at opgradere til en SSD der generelt vil give pc et løft.
Man skal dog lige være obs på at nogle specielt bærbare computere har så ringe en processor at opgradering på hdd måske ikke kommer til at betyde det store.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2019 - 08:41 #11
Oprettede medie på 8 GB usb pind.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2019 - 08:43 #12
Husk hvis man genbruger disken at tage backup af private filer og evt nøgler hvis man skal installere programmer på den nye Win 10.
Avatar billede Jepouls Juniormester
02. november 2019 - 09:56 #13
Med andre ord. Man skal lave en grundinstallation, med hvad deraf følger med drivere e.tc.
Ikke som da WIN10 kom, hvor man lavede en opgradering fra WIN7 til WIN10.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2019 - 12:09 #14
Det var det valg jeg tog da den kørte en Duks brugerflade som jeg tvivlede ville virke i Windows 10.
Du kan muligvis opgradere men jeg vil på det kraftigste anbefale du har backup på alt du vil passe på.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2019 - 12:22 #15
Kører din pc Win 7 vil du formodentligt ikke få problemer med drivere da der følger en masse med Win 10
Avatar billede hjolsen Ekspert
02. november 2019 - 15:52 #16
En ren installation er at foretrække og den kan man lave på en anden HDD -så er backup klaret  automatisk :-)  , men der er tilfælde hvor en opgradering er nødvendig (feks specielle programmer uden installations filer /medie) , her laver jeg altid et image af disken først !

#15  har faktisk opgraderet en pc fra vista til win10 ( med 7 som mellem station) engang uden problemer !
Avatar billede Jepouls Juniormester
12. november 2019 - 18:08 #17
Nu er opgraderingen gennemført med succes.
Fik maskinen opdateret med sidste nye opdateringer. Kørte diskfragmentering, og derefter downloade jeg media creation tool fra Microsoft.
Kørte en opgradering af pc'en og beholdte programmer og filer. Så tog det en god times tid, så kørte den WIN10 perfekt, og den registrer selv licensen fra WIN7 digitalt, så meget enkelt.
Der var dog lavet et image af HD inden start.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2019 - 18:10 #18
Godt du kom i mål :-)