Avatar billede Marie Mester
24. oktober 2019 - 16:50 Der er 4 løsninger

hvis ens filer bliver låst af hacker

Hvis en hacker låser ens filer på computeren, vil filerne på en USB-nøgle, der sidder i computerens usb-port så også blive låst?
Avatar billede Peter Forsker
24. oktober 2019 - 16:58 #1
Ja desværre, og også alt andet der er tilsluttet, som f.eks google drev m.m.
Jeg taler desværre af bitter erfaring
Avatar billede Peter Forsker
24. oktober 2019 - 17:01 #2
Der er vist kun at slette filerne og starte forfra, det gjorde jeg.
dog kunne man vælge a betale sig fra det, og få en oplåsningsnøgle, men jeg tror man skal holde sig LANGT væk fra det
Avatar billede claes57 Ekspert
24. oktober 2019 - 17:08 #3
kun, hvis usb bruges på samme pc.
Tag fra en anden pc og ret adgangskoder til alt cloud og sociale medier osv. Indfør to-trins bekræftelse, så du modtager en kode på din telefon som også skal bruges (lidt som pap-kort til nemid)
Derefter bare formater din pc og indlæs din backup - windows selv skal også have ny adgangskode, start med at sætte den op offline, ret din online konto. Derefter skift til online-login. Stol ikke 100% på din backup - der kan være software med, der giver andre adgang, så før andet, så viruskontrol og malwarekontrol og rens alt der foreslås. Kør evt en rep af windows, så vigtige systemfiler tjekkes og gendannes. Derefter er den klar til brug.
Avatar billede michael_stim Ekspert
24. oktober 2019 - 17:09 #4
Er du heldig er lige præcis den kryptering som du har fået dine filer krypteret med, blevet hacket og kan så findes på nettet.