Avatar billede mort1 Ekspert
23. oktober 2019 - 13:56 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Skift fra IMAP/SMTP til POP/SMTP

Min e-mail konto hos YouSee er for nylig (uden min bevidste hjælp) blevet ændret fra POP3 til IMAP, hvilket jeg ikke er særligt begejstret for, og jeg vil helst vende tilbage til POP3.
Skiftet til IMAP har, efter min mening, allerede betydet problemer ved overflytningen af mails fra en gammel - til en ny computer, men det må løses senere.
Spørgsmålet er, om et skift tilbage til POP3 vil betyde, at jeg mister de mails jeg nu har liggende på serveren hos YouSee, eller om jeg senere kan hente dem ?
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. oktober 2019 - 17:02 #1
Jeg tror at du skal kontakte support hos YouSee, selvom jeg ikke har den store tillid til deres kompetence. Det siger jeg fordi, jeg af en medarbejder der, blev rådet til at opsætte min Samsung mobil til IMAP i stedet for POP3. Det gjorde jeg, men efter problemer (ikke med mail) på telefonen lavede jeg en såkaldt "hard reset" hvorved alt blev slettet. Derefter skulle mailprogrammet igen opsætte, hvilket voldte mig en del kvaler, derfor kontaktede jeg support, og blev nu rådet til at opsætte den i POP3. Så det tyder på at den ene ikke ved hvad den anden laver.
Jeg tør ikke svare på om dine mails forsvinder ved et evt. skift fra IMAP til POP3..
Avatar billede mort1 Ekspert
23. oktober 2019 - 17:34 #2
Tak - det er nok det jeg gør, der er nemlig ikke megen hjælp at hente på deres hjemmeside.
Desværre har jeg, lige som du, ikke specielt gode erfaringer med support, dog skal det siges, at da jeg sidst på sommeren havde problemer med mit modem, var der faktisk flere supportere som kunne hjælpe med at løse problemet (resætte modemmet) det havde jeg selvfølgelig selv prøvet, hver gang inden jeg ringede til support. Da jeg var blevet meget træt af det tilbagevendende problem, lykkedes det at få fat i en virkelig kompetent medarbejder, som vidste hvad det handlede om, og som løste problemet.
Jeg kan jo håbe, at det også bliver ham jeg får fat i denne gang.
Avatar billede mort1 Ekspert
23. oktober 2019 - 17:36 #3
#1 - Er din Samsung så sat op til POP3 ?
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. oktober 2019 - 18:27 #4
Ja det blev den efter jeg talte med den seneste medarbejder. Det var nogle måneder efter hvor den havde været opsat i IMAP. Den virkede godt nok i IMAP, men som sagt havde jeg resettet den, og den ende med efterfølgende kvaler.
På både min stationære og min bærbare er mailprogrammet opsat i POP3, og mailprogrammet er Outlook 2019 på den stationære og Outlook 2010 på den bærbare.
Begge kører med Windows 10. Det medfølgende mail-program i Windows 10 er noget skod synes jeg.
Avatar billede mort1 Ekspert
24. oktober 2019 - 08:47 #5
Har lige talt med YouSee om problemet - Det var meget nedslående, da den medarbejder jeg talte med, ikke kunne give et klart svar, men brugte vendingerne, "det tror jeg", "det mener jeg", "sådan må det være" og mange flere tilsvarende, så min tillid til YouSee Support  kan ligge på et meget lille sted.
Avatar billede falster Ekspert
24. oktober 2019 - 10:26 #6
Har ingen erfaring med YouSee, men emnet er interessant.

Jeg tror dog, at "de fleste" anbefaler imap. Et tilfældigt citat (fra one.com. Fremhævelserne er mine):

IMAP allows multiple clients to access the same mailbox, while keeping the email messages available on the server for later access via webmail.

    POP3 downloads the messages, while removing the messages from the server. The emails are then no longer accessible via webmail or a mail program.

We recommend that you use IMAP when setting up your email program.
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. oktober 2019 - 11:19 #7
#5 Jeg giver dig ret. Oftest ved supportmedarbejderne ikke hvad de egentlig sidder der for. Der er dog undtagelser, men når man endelig er så heldig at få fat i en kompetent supportmedarbejder, og er det desværre ikke muligt at få fat i denne samme næste gang, der opstår et problem.
Avatar billede mort1 Ekspert
02. november 2019 - 15:40 #8
#6 - "POP3 downloads the messages, …………………." er for så vidt rigtigt nok, men, i hvert fald hos YouSee, er der en mulighed for at man kan vælge, at en kopi af posten skal blive på serveren (op til 2000 mails er det vist nu", så det er ok for mig.
Lige nu har jeg valgt POP3, mest fordi jeg "kender systemet" - så har jeg tænkt mig, at studere mulighederne med IMAP, så jeg præcis ved hvad fordele og ulemper der måtte være - også fordi jeg har en mailkonto på One.com, som kører IMAP, og cocktailen med POP og IMAP kan tilsyneladende give problemer, hvis man vil geninstallerer en sikkerhedskopi.
Avatar billede falster Ekspert
02. november 2019 - 17:07 #9
Tak for info.

Det vidste jeg ikke. Men du har ret. Og det ser også ud til, at det er en mere almen POP3 indstilling:

https://support.office.com/en-us/article/read-pop3-email-messages-on-multiple-computers-cf375a53-a3df-47c8-b3b6-17f6139bd9d1

"Her i huset" har vi kun imap. Og det ser ud til at køre fint på tværs af konti, enheder og klienter. Vi har dog ikke erfaringer med YouSee.)
Avatar billede mort1 Ekspert
03. november 2019 - 12:24 #10
Jeg har taget chancen, og er gået tilbage til POP3, og kan se, at noget har jeg mistet, desværre uden at jeg kan se et mønster i det.
Den backup af mine mails, som jeg havde lavet inden "kampen" startede, har desværre kun været til delvis hjælp, idet den, i processen med at køre backuppen tilbage, kommer med denne meddelelse, som desværre ikke trigger noget hos mig
https://ibb.co/pnyv4Cf
Er der nogle af jer der er klogere på det felt ?
Avatar billede falster Ekspert
03. november 2019 - 12:48 #11
Et "Google-skud":

På engelsk er der nok tale om "IMAP server's hierarchy delimiter".

Og der er noget her, der måske ligner dit problem:

https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/all/file-folder-name-issue/4736beed-01c6-46e2-ab49-900954237dc4

Citat fra nederst: Of course you'll first need to rename the folder in the pst-file or create a new folder within your IMAP account first and then move/copy your items.

Held og lykke!
Avatar billede mort1 Ekspert
15. november 2023 - 15:48 #12
Lukkes på grund af alder ;-)