Avatar billede jcr18 Professor
12. oktober 2019 - 14:17 Der er 3 kommentarer

automatisk strømafbrydelse?

Forleden oplevede jeg en pludselig strømafbrydelse på 5 minutter og deraf en muligvis ødelagt strømforsyning eller i værste fald bundkort?
Den ene af mine 2 pc`er kunne jeg herefter ikke starte op.
Mit spørgsmål går på om der findes noget hardware som kan sikre at pc`en ikke bliver udsat for disse pludselige strømudfald? Jeg vil nødig have min pc 2, harddiske osv. ødelagt.
Avatar billede Slater Ekspert
12. oktober 2019 - 14:25 #1
Det gør der, ja. Det hedder en UPS - eller Uninterruptible Power Supply.

https://www.pricerunner.dk/cl/710/El-Artikler?attr_58629205=60228114

Nogle af dem er meget dyre, men de er til rackskabe til servere - dem kan du bare ignorere.
Avatar billede jcr18 Professor
12. oktober 2019 - 14:38 #2
Tak for linket. Kan du kort forklare hvordan den egentlig fungerer? Hvordan "fanger" den , rent teknisk, problemet i tide?
Avatar billede Slater Ekspert
12. oktober 2019 - 15:20 #3
Det er egentlig bare en strømforsyning med et indbygget batteri. Så hvis den eksterne strøm fra stikkontakten ryger, fortsætter den med at levere strøm fra batteriet.
Naturligvis skal du så slukke computeren hurtigst muligt, når den aktiverer, da batteriet som regel ikke holder særlig længe - men det er nok til at der ikke sker skade på din hardware.

De fleste har også indbygget automatisk volt-regulering (AVR) som beskytter mod overbelastninger. Jeg ser dog at i den kategori findes der også nogle der kun er AVR - pas på med dem, da de ikke beskytter mod strømafbrydelser.