Avatar billede eskeman Nybegynder
28. august 2001 - 08:17 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Min PC vil ikke starte op!!!

Hjælp!!!

Jeg har lige skiftet kabinet, og har flået al indmaden fra mit gamle over i det nye. Efter en lille kamp, var jeg klar til at starte min computer op, men når jeg trykker på powerknappen starter blæser + cpu køler med at rotere, men så efter 5-10 sek. dør den helt, og det virker som om, at der ikke er strøm på længere...

Hvad sker der?!? Har jeg brændt bundkortet af?
Avatar billede milo Nybegynder
28. august 2001 - 08:22 #1
måske en løs forbindelse eller et kabel der ikke sidder ordentligt i? check det
Avatar billede eskeman Nybegynder
28. august 2001 - 08:28 #2
Har tjekket alle kabler. De sidder alle korrekt i. Ram sidder også ordentligt i...
Avatar billede zero-hero Nybegynder
28. august 2001 - 08:30 #3
MÅSKE STRØM FORSYNINGEN STÅR STRØMMEN PÅ DET RIGTIGE OM BAG PÅ KABINETTET=??!! har brænd en af ved ast skubbe den over på 110w DUM IDE!!!
Avatar billede eskeman Nybegynder
28. august 2001 - 08:34 #4
Det har jeg ikke tjekket, men det har jeg ikke pillet ved. Hvis den står på 110 W, skal det være fra fabrikkens side, mon det er sandsynligt?

Det drejer sig om et NoiseControl, Big ATX, 300 W strømforsyning.
Avatar billede makse Nybegynder
28. august 2001 - 09:07 #5
Har du checket KEYLOCK?
Avatar billede arlu Nybegynder
28. august 2001 - 09:43 #6
Hvilken CPU?
Er den sat ordentligt ned i slot/sokkel?
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. august 2001 - 10:40 #7
eskeman> Der står ikke 110 Watt på den lille omskifter, men 110/220 Volt. Din PSU går i Stanby efter 1 kvarter, det er den sat til i bios under Powermanagement!
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. august 2001 - 10:44 #8
Når du nu har prøvet alle ovennævnte ting, vil jeg foreslå dig, at du stille og roligt piller alle ting ud igen og samler den lige så stille og roligt igen, dobbeltchecker hver en stump når du monterer det.
Pas på at bundkortet ikke er kortsluttet af en eller flere skruer, brug så vidt muligt neylon afstandsstykker til bundkortet.
Brug din manual når du sætter ledninger på bundkortet til lamper, afbryder og hvad der ellers måtte være af ledninger.
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. august 2001 - 10:46 #9
Sørg for at ledninger til floppy, harddiske og CD-drev er vendt rigtigt. Start med kun at sætte C: drev på, alle dine ram, og dit grafikkort og prøv at starte dyret med de ting alene, så skulle du gerne kunne høre et bip og se en POST komme op på monitoren.
Avatar billede eskeman Nybegynder
28. august 2001 - 11:17 #10
makse> Hvad er KEYLOCK?

arlu> CPU\'en sidder fint nok (jeg afmonterede den slet ikke).

retaxes> Jeg er lidt bange for, at du fat i noget af det rigtige. Jeg har ikke monteret neylon afstandsstykker, fordi det sad der ikke i det gamle kabinet, så det vidste jeg ikke at jeg skulle! Derfor kan jeg ikke garantere, at bundkortet ikke har rørt metallet. Hvis det er tilfældet, kan det så have påvirket andre enheder (CPU, harddisk osv)? Kan jeg tjekke om bundkortet er stået af?
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. august 2001 - 11:24 #11
Hvis man tænker sig at der er en ren kortslutning af en spænding fra PSU, så sker der som regel kun det at PSU stopper, værre er det hvis der ligger en lille modstand imellem kortslutningen og PSU, så kan modstanden være brændt af.
Skift skruerne ud med nylonafstandsstykker, så tror jeg at den kører igen.
Hvis du vil checke om dit mobo er stået af, bruger du den opstilling jeg skrev kl. 10:46:56
Avatar billede eskeman Nybegynder
28. august 2001 - 11:27 #12
retaxes> Det prøver jeg, når jeg kommer hjem. Vender tilbage senere!
Avatar billede makse Nybegynder
28. august 2001 - 11:29 #13
KEYLOCK er den ledning der går til låsen på kabinettet. (Hvis den har sådan en)
Fjern evt. alle ledninger der går til fronten, og sæt kun POWER SWITCH på.

Og check også at CPU\'en sidder ordentligt, som arlu forslår.
Avatar billede red_dwarf Nybegynder
28. august 2001 - 11:29 #14
Præcis hvornår slukker den?
Mens den er ved at tælle rammene op? eller..
Kan du nå at komme ind i BIOS?
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
28. august 2001 - 21:27 #15
Havde samme problem med min pcér da jeg samlede den. Fejlen bestod i at jeg havde sat cpu køleren på FAN2 på bundkortet. Meeeennnn den skulle side på FAN1!!!! Min starde også op og slukkede igen efter 5-10 sek. Problemet bestod i at FAN2 IKKE \"måler\" rpm på køleren, computeren troede så ikke der var een køler, og slukkede for at beskytte CPU´en!!!
Avatar billede kamikaze2 Nybegynder
28. august 2001 - 21:31 #16
Damn..... det kostede timer... ( og smøger) ; (
Avatar billede james_t_dk Juniormester
28. august 2001 - 21:31 #17
First of all det er 110Volt ikke 110Watt.

Bundkortet må godt røre ved kabinettet, hvis det kun gør det på stel punkterne under motherboardet.

Spinder harddiskene op, hvis de gør det er din power ok.

Min første blæser gav bare et spjæt og stoppede så, det viste sig at være en ombytter.

Mål spændingerne når blæseren er stoppet. Er der lys i dioden på motherboardet, så er der liv i strømforsyningen, det kan så være at der ikke er effekt nok bag ved til at trække alt dit udstyr. Hvilke typer drev har du? Og hvor mange? Hvor mange Watt er din strømforsyning på?
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. august 2001 - 21:53 #18
Takker for pointene ;o)

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede eskeman Nybegynder
29. august 2001 - 08:07 #19
Jeg fik slet ikke sat en kommentar på...

retaxes> Det viste sig at være det med afstandsstykkerne. Da jeg monterede dem virkede det, så det viste sig, at dit svar var mere end guld værd. Derfor mange tak for hjælpen, også til jer andre!!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. august 2001 - 10:53 #20
eskeman> Det var godt at der ikke var brændt noget af.

Jeg bruger faktisk selv så mange skruer jeg kan, men ved man ikke hvor de skal sidde synes jeg det er sikrest at bruge nylonstykker.

Skruerne gør jo at bundkortet ikke \"svømmer\".