Avatar billede Kasper Novice
04. september 2019 - 10:34 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

GDPR: Hjælp til at finde gamle mails/kalender elementer med cpr-numre

Min arbejdsplads indfører snart automatiserede sletteprocedurer i Outlook, så vi kun bevarer mails i 6 måneder i indbakken (undermapper og gamle kalenderelementer forbliver uslettede).

Jeg og mine kolleger har ofte mails eller kalenderelementer, hvor et cpr-nummer indgår. Det forventes at vi allesammen gennemgår vores kalendere og undermapper for elementer, der indeholder cpr-numre. Problemet er, at mange har arbejdet her længe og skal 10-15 år tilbage for at finde alt :(

Hvordan gør man det smart? Kan man lave en avanceret søgestreng et sted, hvor man søger alle elementer og mails der indeholder f.eks. 10 eller 11 karakterer:

XXXXXX-XXXX (cpr med bindestreg)
XXXXXXXXXX  (cpr uden bindestreg)

Jeg ved at det kan være en lidt langhåret opgave - nogle gode råd? :)
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2019 - 11:02 #1
har du brug for mails som er 10-15 år gamle?
Du kunne starte med at slette alt som er... ældre end 3 år? - det er i hvert fald en start.

Ellers kan du læse denne tråd her - det er noget i den retning (der var det så 8 tal): https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1018924
Avatar billede Kasper Novice
04. september 2019 - 18:10 #2
Tak for svaret - jeg har konstateret, at min it-afdeling har desabled makroer på vores maskiner, så jeg kommer desværre ikke videre med denne metode. Men mange tak for svaret!
Avatar billede CRKrogh Ekspert
04. september 2019 - 19:34 #3
Hvis jeres GDPR-politik under alle omstændigheder rydder alt ældre end 6 måneder ud, begrænser det jo scope en del.
Med det sagt, så vil det da ALDRIG blive jer som brugere, der skal ind og rydde op i det; det er under alle omstændigheder en opgave, jeres DPO skal drive sammen med IT-afdelingen. Kan de ikke det, var det måske på tide også at få ryddet lidt op der...
Avatar billede CRKrogh Ekspert
04. september 2019 - 19:39 #4
Nu overså jeg selvfølgelig, at I kan bevare ældre data i undermapper, men facit er det samme: Det er DPO og IT-afd. der skal drive opgaven - ikke brugerne!
Avatar billede acore Ekspert
04. september 2019 - 20:18 #5
@CRKrogh: Selvfølgelig er det Kasper, der skal foretage oprydningen, når ham - som han skriver - er blevet bedt om det af sin arbejdsgiver. Om der så er mere hensigtsmæssige løsninger er en anden snak.

Kasper: Du kunne foreslå it at åbne op for makroner og evt stille løsningen til rådighed for alle - evt bare i en periode.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
04. september 2019 - 20:23 #6
@acore: Husk lige på, at det er virksomhedens DPO, der i første omgang er ansvarlig i forhold til GDPR, dernæst virksomheden som entitet - ikke den enkelte bruger i organisationen.
I øvrigt en ret underholdende indstilling, at foreslå enabling af makroer til brugerne; det åbner så for en helt ny dynge problematikker, DPO og Co. skal forholde sig til...
Avatar billede acore Ekspert
04. september 2019 - 20:51 #7
@CRKrogh: Der er masser af virksomheder, der på forskellig vis åbner for makroer. At indikere, at overholdelse af GDPR og disabling af makroer hænger sammen, er noget sludder.

Det er langtfra lovpligtigt for alle virksomheder at have en DPO, og juridisk set er det virksomhedens ledelse og bestyrelse, og ikke DPO'en, der er endelig ansvarlig for overholdelse af lovgivning.

Hvis man som ansat ikke følger de instrukser, man får fra sin ledelse, så risikerer man afskedigelse eller i værste fald bortvisning. Derfor er dit forslag om bare at ignorere en instruks, et rigtigt dårligt råd.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
04. september 2019 - 20:54 #8
@acore: Okay, så stopper vi diskussionen. Du griber en masse antagelser ud af luften her, jeg ikke vil spilde plads på at kommentere i en tråd, hvor vi er på vej ud af en tangent, der ikke har nogen relevans for spørger.
Fortsat god aften.
05. september 2019 - 09:45 #9
Hej
Hvis du klikker i søgefeltet (det felt hvor der står <Søg i alle mail elementer>) vises fanen Søg.
På Fanen <Søg> kan du vælge menuen <Søgeværktøjer> --> knappen <Avanceret søgning>. Her er rigtig mange muligheder for at præciserer dig søgning.

Hvis du i Google søger efter <outlook avanceret søgning> så får du en del hits med vejledning til hvordan du søger.

Bl.a. denne her om hvordan du skriver søgestrenge: https://www.it-blogger.dk/saadan-soeger-du-i-microsoft-outlook/
og denne her om avanceret søgning: https://da.phhsnews.com/search-outlook-email-sender

Som andre skriver så vil jeg også anbefale at i gemmer informationerne i et kodeordsbeskyttet "system" og sletter de gamle mails og aftaler. Min ærlige mening er at det er nogo at have Cprnr i Outlook. Ukrypteret Mails og kalenderaftaler kan alt for let aflæses af hackere. (Jeg mener også at det nu er forbudt at sende cpr ukrypteret - jeg ville i al fald få et hysterisk tilfælde hvis det var mit).

Outlook er beregnet til at åbne mange steder også i browsere på fremmede PC'er så det er meget bøvlet at beskytte ordentligt. Ligeledes ved i heller ikke hvor modtagerne åbner deres Outlook og hvordan den er beskyttet.

Med venlig hilsen
Birthe Lauridsen
Avatar billede Kasper Novice
05. september 2019 - 10:07 #10
Mange tak for det - jeg går videre med det :)