Avatar billede Slettet bruger
30. august 2019 - 22:13 Der er 20 kommentarer

Ny skolecomputer

Hej Computerworld
Jeg står i den situation at jeg skal bruge en ny skole PC. Den jeg har nu er ALT for langsom, og ikke særlig stabil. Det duer selvfølgelig ikke, da den skal bruges meget. Har i noget som i kan anbefale?
Max 4000 - 4500 kr, i5 quad core, min. 128 gb ssd, min 4 GB ram.
Smid gerne nogle links, så tjekker jeg dem med glæde ud :)
Tak på forhånd
Avatar billede eurositi Ekspert
31. august 2019 - 00:44 #1
Der burde kunne findes noget på denne indsnævrede Pricerunner-liste: https://bit.ly/2LbVahZ (DIsse har dedikeret grafikkort og minimum 256 gb SSD - CPU er minimum Ryzen 5 eller Intel Core i5)
... Men jeg ville nok vælge Acer Nitro'en: https://www.pricerunner.dk/pl/27-4556202/Baerbar/Acer-Nitro-5-AN515-52-%28NH.Q3ZED.003%29-15.6-Sammenlign-Priser

En overvejelse: 17 tommer skærm er måske lige i overkanten til skoletasken - en stor skærm gør heller ikke noget godt for hverken vægten eller batterilevetiden, så 15 tommer er nok mest passende. Læs altid bruger- og ekspertanmeldelser ved at google mærke og modelnavn (f.eks. acer nitro 5 an515 review). Der kan være bemærkninger til f.eks. skærmens kvalitet eller andre fysiske komponenter, som også bør med i overvejelserne.
Avatar billede Poko1 Ekspert
31. august 2019 - 11:02 #2
Som eurositi  anbefaler så er du godt kørende med Acer nitro5-an515-52
01. september 2019 - 05:57 #3
Jeg er uenig :)

Den fede, lækre løsning:
https://www.komplett.dk/product/1130802/gaming/gaming-pc/baerbar/asus-tuf-gaming-fx505dd-156-fhd#productinfo

SUPER FED maskine med overskud til alle opgaver! På tilbud til 4495,- med mindste SSD (256)

Den oplagte, praktiske løsning:
https://www.komplett.dk/product/1125820/pc-tablets/pc-baerbar-laptop/alle-baerbare/lenovo-v155-156-fhd-mat

Perfekt skole/arbejde- slæbe rundt maskine. Lækker, let og elegant. Veludstyret og utrolig hårdfør.
jeg har brugt lenovo til alle vore mobile dataløsninger i min virksomhed i mere end 10 år og ville alle vælge andet!!
01. september 2019 - 06:00 #4
Jeg vil ikke anbefale Acers nitro serie. Jeg uddyber med glæde dette udsagn, hvis nogen ønsker det :)
Eneste pro ved den maskine er et 144 hz neddroslet IPS panel du sandsynligvis aldrig vil få brug for.
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2019 - 09:26 #5
Hvorfor vil du ikke anbefale Acer Nitro serie til skolebrug?

Altså jeg er ikke personligt så vild med AMD, da jeg har prøvet en af mine venners computer, han har en AMD Ryzen 3 og den er sat til 3,5 ghz som standart, og med boost op til 4,1. Den bærbar var langsommere end min HP med 1,6 ghz og uden boost.
01. september 2019 - 09:41 #6
Det er skam ikke skolebrug jeg ikke vil anbefale Acer til-  det er helt generelt !
Der har været store problemer en masse problemer med TDP levels væsentlig over angivet, TJ points der var sat urimeligt højt hvilket forårsagede cpu´er der kørte alt for høje volt og blev alt for varme. Samlekvaliteten er ringe og de er generelt ikke robuste. Acer ligger 3. højst på listen over maskiner der har flest fabrikationsfejl... forventer de rammer 2. pladsen næste gang! :)
Hm... dine personlige præferencer kan jeg selvfølgelig ikke gøre meget ved. Jeg vil dog sige, at de tal du nævner lyder helt hen i vejret! Ghz er en variabel og alene langt fra et udtryk for den totale ydelse under hvilken en PC opererer.
Hvad har det været for 2 cpu´er henholdsvis du refererer til ?

jeg vil gerne kort prøve at forklare dig hvorfor jeg så absolut mener, at AMD er et godt sats - men jeg gider ikke, hvis du er helt  stået af på forhånd :)
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2019 - 10:06 #7
Okay tak :)
Altså jeg er ikke fuldstændigt stået af på AMD. Jeg foretrækker bare Intel, på grund af det med min vens computer. Jeg har selv lige siddet og kigget lidt her til morgen, og har fundet en computer.  Hvis du idag lige har tid, kunne jeg godt tænke mig at du (eller nogen andre her inde) lige tjekkede den ud. Så vidt jeg kan se kan den vel alt det den skal kunne? Er der noget jeg overser, så må i mget gerne råbe højt. Så jeg denne gang får købt mig den rigtige computer.
Tak på forhånd :)
Link :
https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/32306/lenovo-ideapad-s145-14-barbar-computer-sort
01. september 2019 - 10:29 #8
sagtens.
NEJ! :)

Du er inde på noget af det rigtige :) modellen er outdated og kører med et chipset der egentlig burde være opdateret en tak for at matche en ellers glimrende CPU.
Skærmen er et centralt - dårligt - punkt. Gammeldags, langsomt TN panel der mere opskalerer pixeltæthed en reelt genererer den opgivne Full HD opløsning.
Desuden, så er 4gb. sgu i underkanten efterhånden. Til de cpu´er du skal matche, så bliver du altså ked af, ikke at kunne banke noget mere hukommelse bag... gå efter 8!
01. september 2019 - 10:38 #9
https://www.komplett.dk/product/1131393/pc-tablets/pc-baerbar-laptop/ultraportable/lenovo-ideapad-330s-14-fhd-mat#productinfo

på tilbud til 4400 vist. Sat en tusse ned OG oven i købet specket ekstra up med en 512gb disc - en M2-pci disc endda! Stærkt argument i sig selv!
Stærkt 14" IPS display med lækre farver der kører hurtigt og stabilt.
8 gb. ram OG du får din 8. generations intel CPU du selv kiggede på.

har lidt travlt lige nu, så jeg skriver en smule hastigt, men det er mit bedste bud på stående fod.
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2019 - 10:39 #10
Okay, har du noget du kan anbefale enten i Elgiganten eller Power?
01. september 2019 - 10:41 #11
hm... det skal simpelthen være de to ?
01. september 2019 - 10:44 #13
m2. 512 gb drev igen.
fordel ved at have dedikeret gfx, omend det ikke er et kæmpe gain over 620uhd chipsettet giver det dog noget. Alene at komponenterne er adskilte er en god ting.
Skærmen slår til, men er ikke prangende... og ellers de samme specs ca..

weekend tilbud hæftede jeg mig ved! :)
01. september 2019 - 10:52 #14
okay. Nu har jeg været hele Elgigantens online udvalg igennem stort set.

Dette her er simpelthen det ypperligste du kan opdrive for under 4500,-

https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/32170/lenovo-ideapad-l340-15-6-gaming-computer-sort

intel cpu, splinterny model fra 9. gen coffee lake. Den er kommet på markedet for 2-3 måneder siden. 8gb, ram - m2 drev - 256gb. - glimrende IPS panel - og fandme et dedikeret mid range grafikkort der rent faktisk yder som et dedikeret 3d kort... synes det er en perfekt pakke må jeg indrømme!
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2019 - 11:19 #15
Okay :)
Tak for hjælpen, jeg er blevet en hel del klogere.
Fortsat god dag til dig
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2019 - 13:52 #16
Lige et sidste spørgsmål, jeg har fundet 3 computere som jeg godt kunne tænke mig.
Hvilken en skal jeg vælge? Efter jeg har lavet lidt research, så er jeg lidt ligeglad med om det er en Intel eller AMD.
https://www.komplett.dk/product/1125820/pc-tablets/pc-baerbar-laptop/alle-baerbare/lenovo-v155-156-fhd-mat#productinfo

https://www.komplett.dk/product/1066639/pc-tablets/pc-baerbar-laptop/alle-baerbare/lenovo-v130-156-full-hd#

https://www.komplett.dk/product/1131393/pc-tablets/pc-baerbar-laptop/ultraportable/lenovo-ideapad-330s-14-fhd-mat#technical-details

Hvilken en ville i anbefale, og hvorfor? Gerne en forklaring på ikke computer sprog, da jeg ikke rigtigt forstår det...
01. september 2019 - 14:57 #17
så nu er AMD og også Komplett på bordet? Du minder mig lidt om min datter på 8 lige nu! Hehe :)
Du er klar over, at det første af dine links, var mit umiddelbare forslag, ikke? :)

Nå nok om det.

Så plain som muligt;
Glem nummer 2. Ingen grund til at gå en generation intel cpu tilbage fra 8. til 7. hvilket er forskellen på 2. og 3. stort set.

1. kører Ryzen og er 15.6"
3. kører Intel og er 14"

De yder næsten fuldstændig ens cpu´erne. Lige mange ram og stort set alt andet.
Forskellen er helt stramt: 3. bruger et nyere, bedre IPS panel hvilket giver bedre farvegengivelse, kontrast og en mere flydende overgang!
Desuden er 3. udstyret med en nyere slags SSD, et pci slot drev som er en nyere generation af SSD kaldet M2. Det er desuden dobbelt så stort.

Jeg ville vælge nummer 3.
- Bedre skærm.
- Større og nyere hdd.

Der er ingen nævneværdige fordele ved 1. i stedet.

Håber det gav mening.
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2019 - 15:49 #18
Okay mange tak :)
Jeg har aldrig sagt at jeg ikke havde noget mod Komplett?
Det gav fint mening, men hvad hastigheds forskellen på den AMD Ryzen 7 og Intel I5? AMD'en har jo 2,1 uden boost, og 3,7 med boost. Hvorimod Intel'en har "kun" 1,6 uden boost, og 3,4 med boost. Er det noget der kommer til at kunne mærkes i hverdagen?
01. september 2019 - 16:05 #19
Det korte svar, nej. De performer næsten identisk, så der vil ingen reel forskel være- og du vil aldrig mærke noget til nogen forskel de to imellem. Lad være med at tænke så meget i "rene" clocks. Altså kun hvor mange MHz en cpu kan præstere. Det var i gamle dage det var mere essentielt. I dag er arkitekturen bag cpu´er så kompleks, at rigtig mange ting spiller ind på den samlede ydelse!

Hvis du vil kigge nærmere, så har jeg samlet stort set alle tænkelige benchmarks og sat de to op imod hinanden. Du kan kigge det hele igennem her.

https://imgur.com/a/q3GwARk
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2019 - 16:25 #20
Ja okay, det kan jeg godt se. Tak for hjælpen!