Avatar billede Nojsa Juniormester
24. august 2019 - 00:43 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Ekstern SSD til macOS

Hej.

Jeg overvejer at købe en ekstern SSD, måske en samsung T5 1TB eller endnu bedre en samsung X5 som er en thunderbolt 3 SSD 500 GB. Lige nu er jeg faldet i den fælde at komme til at købe en mac med Fusion Drive HDD 1TB og har nu fundet ud af hvor langsom den er.

Er det en god ide købe sådan en ekstern SSD og lægge macOS på den og bruge den som en main SSD? Jeg har læst mig at Thunderbolt tilslutningen faktisk ikke er så tosset som man kunne tro?

Eller er det bedre alt jeg bare har en ekstern SSD som jeg lægger programmer, filer og spil på og bruger den interne HDD til kun macOS?

Har endnu ikke fundet den helt rigtige løsning da jeg gerne vil have det billigst muligt eftersom at det er ret kostbart at få en til at lægge en intern SSD i maskinen og da jeg ikke selv har mod på at gøre det.

Håber i kan hjælpe mig.

Hilsen Jonas
Avatar billede stjans Guru
24. august 2019 - 09:44 #1
Du får en noget hurtigere maskine ved at montere SSD og bruge den som primær disk.

Jeg havde samme setup - og fik monteret en 500GB Samsung SSD disk.

Der er markant forskel at mærke..

Hvis du bare bruger SSD som lagerplads, får du slet ikke udnyttet dens potentiale. Her kan du så rigeligt nøjes med en "almindelig" disk
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. august 2019 - 14:24 #2
Jeg har både en stationær med hjemmebygget Windows 7 64 bit og en bærbar HP med Windows 10 64 bit. Jeg har skiftet fra HDD til SSD i begge maskiner, og der er altså en mærkbar forskel i hastigheden fra HDD til SSD. Der er tale om Samsung EVO 500 GB i begge maskiner. Jeg kender ikke noget til Mac, da jeg aldrig har haft en maskine med dette styresystem.
Avatar billede Nojsa Juniormester
24. august 2019 - 17:23 #3
Men hvis jeg nu finder en hurtig thunderbolt ssd med nvme ssd i. Er det ikke meget hurtigere end hvis jeg går ind og skifter sata3 ssd i maskinen. De kan trods alt flytte med 2.800 mb læs og 2.300 skriv. En sata3 ssd kan "kun" skrive læse med 550 mb og skrive med 520 mb. Har set et par youtube klip hvor folk netop installerer macOS på en ekstern ssd og booter den derfra. Men har bare ikke fundet en kommentar hvori om det kan blive et problem på den lange bane... Jeg aner ikke ren hardware mæssig om der er nogle problemer med den løsning.
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. august 2019 - 18:55 #4
Jeg ville gerne råde dig hvis jeg kunne, men jeg vil ikke komme med nogle råd, der måske viser sig ikke at være så gode alligevel. Der er med stor sikkerhed andre her på eksperten, der kan give dig nogle gode råd.
Avatar billede Nojsa Juniormester
24. august 2019 - 19:26 #5
Det er helt i orden! Kan være at jeg køber en billig Samsung T5 500GB eller 1TB og ser hvordan det fungerer. Så kan jeg komme med et svar på om det er noget der overhovedet kan svare sig. Hvis ikke det virker efter hensigten så kan jeg bare bruge den til min iPad som endelig får ekstern disk support her til efteråret! :D