Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2019 - 15:37 Der er 11 kommentarer

Bluetooth HC-05 problem.

Hej.
Jeg faldt over en HC-05 som skulle kunne erstatte et seriel kabel sammen med f. eks. en HC-05 mere.
Men man skal jo starte et sted, så jeg har brugt en masse tid på at finde noget der kan få kommunikation til at virke mellem computer eller Arduino UNO eller MEGA. Det er næsten det samme.
Men ikke tale om der vil komme noget fornuftigt ud af det. Jeg har forsøgt med flere HC-05 og Arduino UNO.
Der er masser af opskrifter på nettet, men det er ikke lykkedes mig at få én eneste til at virke, og det synes jeg er underligt, så derfor er jeg her nu :-)

I det lille program på Arduino sjak den skrive: Enter AT commands:
og det gør den også. Jeg taster AT og trykker send/eller retur.
Så skriver den bare noget volapyk som jeg ikke kan kopiere her til, når jeg prøver kommer der bare et: x
Har lavet et lille billede af det, men det kan jeg ikke putte ind her, ser det ud til.
Mon her er en der kan hjælpe mig med at komme videre med mit legetøj ?
På forhånd tak.
NB! Er alt det med point afskaffet ?
Mvh. Ole.
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2019 - 17:01 #1
jeg tror du skal prøve at følge denne guide
https://dotslashnotes.wordpress.com/2013/09/21/how-to-setup-a-bluetooth-connection-between-arduino-and-a-pcmac/

dine AT kommandoer er gamle modemkommandoer.
du kan vise dem ved at uploade et screenshot til imgur.com og poste link her
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2019 - 17:21 #2
Ok, den har jeg ikke prøvet før. Andre steder kan man bare sætte det ind som tekst. Men her er den så, hvis den vil virke:  https://imgur.com/a/9PW2QgtOg så vil jeg se på den link du lagde ind. Tak indtil videre. I'll be back :-D
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2019 - 17:24 #3
Tænkte nok det heller ikke virker. Murphy er godt nok  efter mig.
Jeg prøver igen, med et nyt link.

https://i.imgur.com/9mnhYyO.png

Ole.
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2019 - 18:15 #4
Nu har jeg set på den link og det virker meget stort og uoverskueligt. Der skal også bruges software jeg ikke kender til.
Det jeg vil er kort erstatte en seriel ledning med 2 HC-05. Det virker ret simpelt. Men man skal bruge de der AT kommandoer for at sætte dem op til det.
Det er det jeg er kommet frem til indtil nu. Lige nu har jeg en kort ledning på, og så har jeg hørt om at man kunne erstatte den med Bluetooth, og regnede det for en bagatel. Men indtil videre er jeg blevet meget klogere, det er nærmest umuligt at få til at virker, og jeg forstår slet ikke der ikke er en masse andre der har problemer med det. Jeg kan jo bare have været uheldig at have fået ene defekte parts.
Men der er nye på vej, så må jeg jo se om det bliver det samme med dem.

Ole.
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2019 - 18:21 #5
kære ven, du skal bruge den software der findes, ellers kan du ikke gøre noget
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2019 - 18:25 #6
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2019 - 18:29 #7
Det tror jeg ikke. <<den stod og snurrede og snurrede og så stoppede min tålmodighed :)
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2019 - 19:37 #8
Der er en Windows64 version så det burde vel virke. Min tålmodighed er bare meget lille.
Når man følger opskriften når man til Processing (som jeg aldrig har hør om før) og skal kopiere koden over i den.
Da man skal tilslutte Arduino til en extern Power, og ikke computeren, forstår jeg ikke hvordan man kan tilrette COMx
- Men det skriver man at der skal gøres. Hvordan finder man så den ?
På mig virker det fuldstændig unødvendigt, alt det der.

Jeg skal bare have to HC-05 til at snakke sammen. Den ene skal forbindes til en USB til TTL converter. Den skal sidde i en Raspberry Pi og den anden ende skal så sættes til et lille display.

Men det er åbenbart for simpelt til, at jeg kan finde ud af det :-)

Og det kræver så at man kan sende kommandoer (AT) for at sætte det op og parre dem. Jeg er helt rundtosset af det her.
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2019 - 00:31 #9
du kan jo også bare bruge usb kablet
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2019 - 19:24 #10
Ja, det kunne jeg jo. Men så var der jo ingen grund til at stille spørgsmålet her.
Men jeg i mellemtiden fundet ud af at der er rigtig man med samme problem, og nogen skriver de har løsningen, men den virker bare ikke.
Så det er ikke bare lige "et for sjov" problem.
Jeg oprettede spørgsmålet her fordi jeg troede at nogen kendte løsningen.

Nå, men det var der så ikke. Systemet er lavet om siden jeg var i gang her sidst, og jeg kan ikke se hvordan man lukker. Kun en knap til løsning, og det er der jo ikke, men tak for forsøget.
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2019 - 16:40 #11
Hvis nogen skulle være nysgerrig, så man man se et eksempel på det jeg gerne vil her:
https://www.instructables.com/id/Modify-The-HC-05-Bluetooth-Module-Defaults-Using-A/
Og dem er der masser af. Og der er masser der stadig ikke har fået det til at virke.

Ole.