Avatar billede Tjalde Novice
20. juni 2019 - 10:24 Der er 6 kommentarer

Bærbar til statistisk arbejde

Hej.

Jeg skal i gang med et ph.d.-projekt til efteråret. Derfor vil jeg gerne erhverve mig en ny computer til formålet. Der bliver en del basalt arbejde, som alle computere kan håndtere, men der kommer også nogle tunge statistiske analyser (i Stata), som gerne må kunne køre så hurtigt som muligt.

Hvilke parametre/komponenter er særligt vigtige at kigge efter, når jeg skal på jagt efter en ny computer?

Jeg vil foretrække en mindre og handy computer på omkring 14". Men det er måske svært at forene med god performance.
Avatar billede Slettet bruger
20. juni 2019 - 13:30 #1
Så vidt jeg husker indlæser stata næsten alle variabler ind i Ram (og derefter swapfilen) - så du skal i hvert fald have så meget hukommelse som muligt - om du også skal have en god cpu (processor), kan jeg desværre ikke huske...kunne dog godt forstille mig at cpuen kører selve beregningen.
Avatar billede Tjalde Novice
20. juni 2019 - 13:33 #2
Så det er ikke helt skævt at gå efter 12-16 GB RAM og en i7 8. generations processor overordnet set?
Avatar billede puren Ekspert
20. juni 2019 - 14:36 #3
Tjalde >> nej en I 7-9 med 16-32 GB ram køb en bærbar som er lavet til erhvervslivet som en hp elitebook eller lenovo thinkpad
Avatar billede Tjalde Novice
20. juni 2019 - 14:50 #4
Jeg prøver at steppe en smule op. Jeg har svært ved at se, hvor meget jeg ydelsesmæssigt får for pengene. Jeg skal nok betale 10.000-20.000 kroner mere for en erhvervscomputer som Thinkpad, hvor jeg kunne supplere en billigere computer med flere RAM og nå 32GB.
Avatar billede puren Ekspert
20. juni 2019 - 17:10 #5
Fordi de er cpu er lidt lige som en motor i en bil og hvis du ikke kan flytte kræfterne fra motoren til asfalten hjælpe det ikke uanset hvilken motor du har
Avatar billede Tjalde Novice
21. juni 2019 - 09:21 #6
Tak for input. Jeg prøver at lede videre.