Avatar billede Malou Praktikant
14. februar 2019 - 09:27 Der er 1 løsning

Prioritering i fjern dubletter

Hej,
Jeg sidder pt med et meget langt Excel dokument med små 28.000 linjer kundedata, hvor jeg skal fjerne dubletter. Udfordringen er blot at disse kunder skal sorteres efter hvilken produkt de har købt, så vi kan sende et målrettet følgebrev med det nye sæsonprogram. Det vil sige at alle der har købt abonnement skal have et brev (direct mail) der er aktuelt for dem, mens kunder der har købt ungdomsbillet skal have et andet og igen dem der har købt til normalpris et tredje. Desværre har de fleste købt flere typer billetter, og det er her vi prioritere, hvilken kategori de skal i. Dvs. Har de både købt en abonnements billet og en ungdomsbillet, så har abonnementsbilletten højre prioritering end ungdomsbilletten (der så bliver slettet)
Lige nu sidder jeg og gør det manuelt, da jeg ikke har fundet en funktion der tillader systemet at fjerne dubletter på navn, adresse og kundenummer, men hvor der er lavet en prioritering af hvilken linje (altså hvilket produkt) der står tilbage når dubletterne er fjernet. Er der nogen der har en smart løsning, der kan gøre min opgave lettere?
Avatar billede finb Ekspert
14. februar 2019 - 09:52 #1
Efter kunde-data-kolonnerne
lægger du først vigtigste billet-kolonne, så næst-vigtigste billet-kolonne, osv.
Hvis >1 billet-kolonne <> ""
så vælg indholdet i mindste kolonne-nr.