Avatar billede luffe1955 Seniormester
30. januar 2019 - 11:24 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Primary Master Drive - ATAPI Incompatible

har skiftet Harddisk på en ældre maskine
det er en sata
hver gang jeg har  genstartet får jeg denne besked
Primary Master Drive - ATAPI Incompatible
Tryk på F1 eller F2 for at komme ind i opsætningen
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2019 - 12:52 #1
ja det vil sige at disken er for ny til sata controlleren.
du må finde en ældre disk at bruge
Avatar billede luffe1955 Seniormester
30. januar 2019 - 12:57 #2
måske jeg er dum, mener du Harddisk
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. januar 2019 - 13:13 #3
Harddisk = disk = drev... - masser af navne for det samme :-)

Dit bundkort understøtter ikke harddisken. Du kan gøre to ting, før du bytter den ud:

* Tjek i BIOS, hvilken status SATA controlleren har. For mange år siden satte man den ofte i "kompatibilitet" tilstand. Hvis den er det, skal du skifte til AHCI mode (eller hvad det nu kaldes - prøv forskellige indstillinger, hvis du har muligheden).
* Tjek om der er kommet en opdatering til din BIOS - det tjekker du hos producenten af dit bundkort.

Hvis ingen af tingene virker, må du ud og finde en "ældre" harddisk.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
30. januar 2019 - 13:25 #4
jeg kan ikke skifte til AHCI den mulighed står der ikke i bios
men jeg får nok svært ved at opdatere bios da windows er holdt op med at starte op
selv om jeg prøver at trykke f1
Avatar billede luffe1955 Seniormester
30. januar 2019 - 13:32 #5
Sata  Konfiguration
kan kun Disable
compatibel
Enhanced

Sådan står det i bios NU
En står til                  Compatibel
configure SATA as      IDE
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. januar 2019 - 13:47 #6
De skal nok alle stå til "Enhanced". IDE er rimelig gammeldags :-)
Avatar billede luffe1955 Seniormester
30. januar 2019 - 13:53 #7
det har jeg sat den til nu, men Windows Aromatiske reparation dur ikke
så den starter ikke i øvrigt da jeg installerede Windows i går var jeg nød til at bruge en ekstern USB CDROM , da pc ikke ville med den der sider i ?
Avatar billede luffe1955 Seniormester
30. januar 2019 - 13:54 #8
den gamle Hd har beskadige sektorer og virker ikke mere
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. januar 2019 - 15:05 #9
Du er nok nødt til at installere windows forfra på den ny harddisk.

Hvis et eksternt USB drev har virket, så brug endelig det. Det interne burde også virke, men kan være undladt som boot-medie fra BIOS.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
30. januar 2019 - 15:08 #10
ok det prøver jeg
lige nu prøver jeg at nulstille og se om det hjælper
men ellers mange tak for hjælpen
Mvh. luffe1955
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. januar 2019 - 15:22 #11
Hvis den gamle disk er defekt, nytter det ikke noget at nulstille. Den er fysisk defekt, så en nulstilling vil bare ødelægge den mere end den er.
Avatar billede luffe1955 Seniormester
30. januar 2019 - 15:25 #12
den gamle har jeg pillet ud, det er den nye jeg prøver at nulstille
hvis det ikke virker prøver jeg at installere forfra
Avatar billede luffe1955 Seniormester
30. januar 2019 - 15:26 #13
samt prøve at se om der er findes en ny bios version til den
Avatar billede luffe1955 Seniormester
31. januar 2019 - 10:57 #14
hej jeg har fundet en nyer Bios version på ASUS hjemmeside der passer med Bundkort
har hentet den det er en ROM fil ?
der er ingen forklaring til hvordan man behandler denne fil