Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
07. januar 2019 - 18:28 Der er 55 kommentarer

Blæser problemer

Hej, jeg har et problem med min bærbar. Mine blæsere kører alt hvad de kan lige når jeg starter computeren og de holder ikke op. når jeg kigger på min jobliste kan jeg se min cpu kører på 90-100%

der burde ikke være dette problem da jeg lige har købt computeren

jeg har en lenovo ideapad 320.

jeg håber du vil hjælpe mig med mit problem.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2019 - 18:33 #1
Hej og velkommen til.
Kan du se hvor den bruger resurserne i joblisten under tjenesterne?
Kan det være opdateringer den arbejder med?
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
07. januar 2019 - 18:36 #2
Jeg har ingen programmer åbne og den kører på 90-100%

Og jeg har været inde under opdateringer og der er ingen.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2019 - 18:38 #3
Hvilken tjenester bruger resurserne.
Kan du lige liste disse?
Avatar billede milter Ekspert
07. januar 2019 - 18:42 #4
Hvor har du købt computeren?

Hvis den er ny, skal du ikke røre ved noget som helst. Du skal straks klage til sælgeren, for ellers risikere du, at al garanti forsvinder.
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
07. januar 2019 - 18:49 #5
Vi har haft den til reparation hos Elgiganten men det hjalp slet ikke
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
07. januar 2019 - 18:50 #6
Hvad mener du med hvilke resourcer tjenesterne bruger?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2019 - 18:51 #7
#5 Nå det kunne du jo have sagt i din indledning ;-)
Den skal tilbage igen da de ikke har løst problemet.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2019 - 18:53 #8
#6 Din cpu bruger 90% af alt det den kan trække. Kigger du nedad under processer kan du se hvor den suger kraften ud
Avatar billede milter Ekspert
07. januar 2019 - 19:00 #9
#5.

Hvornår er den købt, og hvornår fik du den tilbage fra Elgiganten? Og, hvad klagede du over dengang?
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
07. januar 2019 - 20:48 #10
den er købt lige før sommerferien. jeg fik den tilbage for reperation for cirka 3 uger siden. og jeg klagede over den larmede
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
07. januar 2019 - 21:14 #11
har set joblisten når den kører 100%

Google chrome 41,2%

jobliste 27%

system 8,9%

og nogle en masse som ligger melem 3-6%
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
07. januar 2019 - 21:15 #12
lille link til billede af cpu.

https://ibb.co/d6Kjm3V
Avatar billede milter Ekspert
07. januar 2019 - 21:45 #13
Google Chrome bør på ingen måde bruge så meget af CPU-kræfterne, hvis det altså er en aflæsning, som holder sig konstant over længere tid. Hvad siger CPU-aflæsningen, hvis du lukker Chrome? Og, går blæseren ned i omdrejninger, når du lukker Chrome?

Er problemet der lige fra start af computeren, eller er det noget, som bygger op?
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
08. januar 2019 - 06:44 #14
den larmer selvom chrome er lukket

og den begynder at larme lige fra start
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2019 - 08:42 #15
Prøv at afinstallere Crome og gå i jobliste og find start fanen. Deaktiver det der ikke har noget med Windows at gøre. Genstart pc. Er det så stadig det samme?
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
08. januar 2019 - 17:50 #16
ja det er der.
Avatar billede milter Ekspert
08. januar 2019 - 18:12 #17
Prøv at sende os et screenshot af så meget som muligt af den øverste del af Joblisten > Processer et minuts tid efter, du har tændt computeren, og før du starter noget som helst andet. Du kan uploade billedet her:

https://da.imgbb.com/
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
08. januar 2019 - 20:51 #18
Her er et billede af joblisten når jeg har startet Chrome

https://ibb.co/3vLMYyH
Avatar billede milter Ekspert
08. januar 2019 - 21:09 #19
Og hvordan ser den ud uden Chrome, og uden du selv åbner noget som helst andet?
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
08. januar 2019 - 21:27 #20
På dette billede har jeg lige startet den op

https://ibb.co/51m47zr
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2019 - 22:08 #21
Bryder mig ikke om den høje værdi på Microsoft Compatibility Telementry??
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2019 - 22:10 #22
Har her læst https://www.drivereasy.com/knowledge/windows-10-microsoft-compatibility-telemetry-high-disk-usage-solved/ at man kan deaktivere den under gruppe politikkerne.
De foreslår også man kigger systemdriverne igennem. Vil her anbefale at hente på producentens side.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2019 - 22:20 #23
Kan slet ikke se lige den tjeneste i min pc med Win 10 pro. Om den så kun forefindes i Home versionen måske??
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
09. januar 2019 - 17:39 #24
hvad ville der ske med min computer hvis jeg følger de steps du sendte og deaktiverer de ting?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2019 - 17:48 #25
Nu er det jo kun Microsoft Compatibility Telementry du deaktiverer.
Jeg håber dit cpu niveau falder til normalt niveau
PS Du kan jo altid gå ind og annullere ændringen igen.
Avatar billede milter Ekspert
09. januar 2019 - 17:51 #26
Uanset alt andet, et CPU-forbrug på 91% uden Chrome og 96% med Chrome, så er det alt for meget. CPU-forbrug på en sund computer, både med og uden Chrome startet, bør ikke ligge højere end et par procent.

Så der er noget helt andet galt med din computer et eller andet sted.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2019 - 18:20 #27
#26 Jeg er enig.
Men er problemet software så vil man formodentligt selv skulle betale hvis det kun er det der er galt med pc. Garanti omfatter som jeg forstår det kun hardware
Avatar billede milter Ekspert
09. januar 2019 - 18:32 #28
#27.

Også enig. Og det får mig til at spekulere på, om Magnus Stidsen har noget fildelingsprogram eller lignende kørende på computeren.

Har du det, Magnus?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2019 - 18:51 #29
#24 Ja jeg bad dig også at deaktivere programmer der starter med Windows.
Det synes jeg stadig du skal gøre.
Er der stadig problemer kan man også deaktivere nogle tjenester der starter med systemet.
Man går i søg og skriver msconfig og åbner systemkonfiguration.
Gå i tjenester og tjek af at microsoft tjenester skal skjules.
Deaktiver tjenesterne derinde på nær en tjeneste der måske har med antivirusprogrammet at gøre.
Genstart pc og fortæl hvordan den så kører.
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
10. januar 2019 - 13:08 #30
kan du skrive hvad for nogle jeg skal deaktiver fordi jeg er bange for at komme til at deaktivere de forkerte?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2019 - 15:22 #31
Så skal jeg have et billede af de to steder. Start og i msconfig tjenester (skjul microsoft tjenester)
Du kan uploade her i tråden som du har gjort før
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
10. januar 2019 - 16:00 #32
her er billede af joblisten https://ibb.co/8P4WTg6

her er billede af tjenester https://ibb.co/sHV90Kw
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2019 - 16:14 #33
Deaktiver Dolby tray ikon
Det andet billede der skal du sætte et tjektegn i at Microsoft bliver skjult og så uploade nyt billede
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
10. januar 2019 - 16:17 #34
skal jeg uploade billedet af joblisten når jeg genstarter?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2019 - 16:21 #35
Ja gør bare det
Og så den reviderede Tjeneste liste hvor microsoft tjenester er skjult fra msconfig- tjenester
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
10. januar 2019 - 16:24 #36
jobliste efter genstart https://ibb.co/mB5Vq4p

msconfig tjenester efter genstart https://ibb.co/Sc9L4t5

jeg synes ikke det har hjulpet, den larmer stadig helt vildt og chrome trækker stadig rigtig meget på cpuen
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2019 - 16:27 #37
Du gør jo ikke det jeg siger??
Sæt et hak i "skjul alle Microsoft tjenester" og upload nyt billede.
Vil kun se ikke Microsoft tjenester
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
10. januar 2019 - 16:31 #38
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2019 - 16:33 #39
Er der McAfee du har som antivirus på din pc eller er Microsoft Defender der også?
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
10. januar 2019 - 16:36 #40
jeg tror faktisk mit mcafee er udløbet :(
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2019 - 16:41 #41
Ok.
Deaktiver alt på nær:

AtherosSvc
System interface Foundation Service
Qualcom Atheros WLan driver
Realtech Audio Service
SynTPEnh Caller Service

Genstart pc.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2019 - 16:55 #42
Hvis det ikke bliver bedre så fjern Crome med Revo Uninstaller free:
https://www.revouninstaller.com/download-freeware-version.php

Er det lige så tosset med Internet Explorer eller Microsoft Edge?
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
10. januar 2019 - 16:57 #43
ja det synes jeg det er.

og det har ikke hjulpet
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2019 - 16:58 #44
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2019 - 17:00 #45
Har du deaktiveret Microsoft Compatibility Telementry som jeg beskrev tidligere (#22) ?
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
10. januar 2019 - 17:02 #46
nej
Avatar billede milter Ekspert
10. januar 2019 - 17:03 #47
#42.

Husk, at der stadig ifølge indlæg # 20 stadig er et CPU-forbrug på 91% uden Chrome.

Jeg tror efterhånden mere på en virus, dårlig driver, eller en eller anden form for fildelingstjeneste, som Magnus Stidsen ikke har fortalt om.
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
10. januar 2019 - 17:04 #48
hvordan kan jeg se om det er det som er galt?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2019 - 17:07 #49
#47 Det kan jeg godt tilslutte mig, og det anbefales også man tjekker drivere i #22.
Fildeling burde vel være synligt i endten start eller under tjenester i msconfig?
Her så jeg ikke noget fildeling.
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
10. januar 2019 - 17:14 #50
min bror har en computer magen til min og hans larmer også?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2019 - 17:24 #51
Hent Malwarebytes her:
https://www.malwarebytes.com/mwb-download/thankyou/
Scan hele din pc med den.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2019 - 17:26 #52
Inden du starter et scan, så prøv at se om du kan deaktivere at Microsoft Compatibility Telementry  kører i baggrunden fra joblisten.
Avatar billede milter Ekspert
10. januar 2019 - 17:28 #53
Der er én ting, jeg ikke forstår. Du skriver, at computeren har været til  "reparation hos Elgiganten men det hjalp slet ikke." Hvis det ikke hjalp, hvorfor accepterede du så tilsyneladende den reparation?

Virkede den ok til at begynde med, og installerede du så "noget" på den, hvorefter det begyndte at gå galt igen, eller ....?
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
10. januar 2019 - 17:55 #54
milter jeg fik den fra start også larmede den også sendte vi den til reparation men det hjalp ikke og nu vil vi sende den derind igen
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2019 - 18:13 #55
Ok så hopper jeg af her
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Alle kurser indenfor Microsoft 365 – både til begyndere og øvede.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester