Avatar billede stuegnu Nybegynder
27. august 2001 - 11:59 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

importering af billeder i flash eller hvad man kalde det

Jeg er nybegynder i flash...

og har prøvet at lave en lille animation med nogen billeder der er lavet udenfor flash... men hvis jeg fx har en rund bold og den flyver forbi noget så optræder bolden som en hvid firkant med en bold indeni... og denne hvide firkant skærer så af omgivelserne...

kan det ikke undgås?

håber det er forståeligt ]:)
Avatar billede cluas Nybegynder
27. august 2001 - 12:12 #1
du skal huske at lave gennemsigtige gif billeder.....
Avatar billede hoejrup Nybegynder
27. august 2001 - 12:16 #2
Her er løsningen: http://www.eksperten.dk/spm/75902

/per
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
27. august 2001 - 12:17 #3
Du skal lave det vide rundt om bolden gennemsigtigt fra dit billedbehandlings program (fx Photoshop). Det gør du enten ved at lave at eksportere det til GIF89a Export, som du finder i File/Export, hvis altså du har det plugin installeret. Det er standard for Photoshop 5/5.5, men ikke i version 6. Jeg kan sende dig export pluginnet hvis du mangler den.

Du kan også vælge at gemme dit billede som PNG. Det er specielt brugbart hvis du har noget der skal være halv gennemsigtigt, det understøtter PNG. Til PNG skal du ikke bruge noget specielt plugin, det er en standard i Photoshop og mange andre programmer.
Avatar billede stuegnu Nybegynder
27. august 2001 - 12:48 #4
Jeg bruger psp...  før kopierede jeg bare billederne ind i flash...  nu prøvede  jeg så at gemme i png med transparent baggrund...  så sagde den at pga filformattet ville det blive til et merged layer istedet...  og der røg transparenten...

det siger den også ved gif og jpg...

andre muligheder? (andet end at skifte til photoshop)
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
27. august 2001 - 13:48 #5
der må være nogle indstillinger et sted?
Avatar billede stuegnu Nybegynder
27. august 2001 - 14:52 #6
Ja der var nogen indstillinger... og da jeg gik ind i dem og ændrede lidt virkede det og den blev transparent i flash...

og så pointene være dine pixelpaw ]:
Avatar billede hoejrup Nybegynder
27. august 2001 - 16:27 #7
Du må gerne lave en beskrivelse af forløbet, ellers bliver det meldt til admin. Dette gælder for jer begge to, for der skal være en klar løsning på problemet.

/per
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
27. august 2001 - 16:58 #8
huh?
ta\' lige en slapper Per
Avatar billede stuegnu Nybegynder
27. august 2001 - 19:08 #9
jamen jeg har ikke nogen klar løsning...  jeg gik bare ind og rodede lidt i options og så virkede det...  jeg aner ikke hvad jeg gjorde...

Avatar billede hoejrup Nybegynder
27. august 2001 - 23:50 #10
pixelpaw> Hvordan kan du ærligt og redeligt modtage point, når der ikke er en klar løsning. Det er der ingen af de andre på eksperten der har lyst til at modtage. Dette gælder især nikolajdu.

/per
Avatar billede stuegnu Nybegynder
28. august 2001 - 00:26 #11
jeg registrerede denneher konto på eksperten for 100 år siden...  og har faktisk søgt efter reglerne...  men de er ikke til at finde...  eller også er de bare et lusket sted...  men hvor?

i øvrigt kan jeg sige at efter at ha gloet lidt mere på psp fandt jeg ud af hvad jeg havde lavet...

jeg havde mit lille billede så trykkede jeg på gem! så valgte jeg .gif! så sagde jeg options og derefter run optimizer så gik jeg ind under et faneblad der hed transperancy og under punktet \"what areas of the image would you like to be transparent... og sagde at den skulle sige \"areas that match this colour\" og så hvid...  istedet for \"existing layer transparency\"

sådan! det er løsningen...  måske ikke soleklar...  men det klareste mine evner rækker... og hvis det ikke rækker må jeg hellere få taget et kursus i at forklare klart eller finde et andet sted at få svar på mine spørgsmål

i øvrigt mit første spørgsmål her...  deeeejlig velkomst!
Avatar billede hoejrup Nybegynder
29. august 2001 - 20:56 #12
pixelpaw> Du kender åbenbart ikke ekspertens regler! Alle løsninger skal være tilgængelige for alle på eksperten, ellers bliver de pågældende profiler slettet. Det påbud har du overtrådt i adskillige spørgsmål.

/per