Avatar billede lucashunt Praktikant
06. oktober 2018 - 13:16 Der er 12 kommentarer

Computer død, brug for hjælp!

Hej eksperter

Har lavet den dumme fejl at jeg for et års tid siden mistede min originale asus oplader og købte derfor en anden oplader der virkede. Fejlen jeg lavede skete da opladeren er universel og endestikket kan derfor tages af og på. Det skete så at jeg ved et uheld fik hevet laderen fra endestikket der går i computeren og da jeg satte de 2 sammen igen har jeg åbebart vendt dem modsat af hinanden så plus og minus ikke passede sammen, og da jeg så satte den i computeren gik computeren ud.

Når jeg så prøver at tænde computeren nu, så tænder den hurtigt, når lige at se asus logo og går derefter død igen, eller kun at lyset ved powerknappen på tastaturet lyser også går død igen.

Når jeg sætter opladeren i nu så viser computeren på siden af den at den oplader, har også prøvet med en original oplader og se om jeg kunne få den til at virke ved at oplade med den, men uden held

Mit spørgsmål er så om jeg kan redde batteriet eller om det er helt færdigt, og om jeg kan finde ud af om det kun er batteriet der er gået i stykker eller om der også er andre dele?

Modellen er: UX305F Notebook pc

På forhånd tak! :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
06. oktober 2018 - 14:04 #1
lige der, hvor stikket går ind i pc, så er det sikkert til lidt elektronik på motherboardet, som så fordeler strøm til sig og opladning af batteri. Mit gæt er, at det er styringen på motherboard, der er i udu (dvs nyt motherboard).
1) tag harddisk ud, sæt den i en usb-holder, og tag en sikkerhedskopi af dine data
2) indlever den samlede pc til rep hos en professionel
Avatar billede lucashunt Praktikant
06. oktober 2018 - 15:16 #2
Hej Claes

Hvad koster det er få repereret fordi der er jo ikke ny mere så det er mere om det er det værd? Den er ca. 3 år gammel og kostede kun 6000 i sin tid?
Avatar billede claes57 Ekspert
06. oktober 2018 - 15:33 #3
dyrt...
https://www.ebay.com/itm/Asus-Zenbook-UX305FA-Laptop-Motherboard-8G-w-Core-M-5Y10-CPU-60NB06X0-MB4030/132202070657?epid=1652235130&hash=item1ec7db8281:g:CbkAAOSwZKBZJfqD
står til ca 2500 + evt told + en pro til at skifte (og det er ikke sikkert, at det er mobo - igen, tjek med en pro, der kan se på maskinen)
Avatar billede lucashunt Praktikant
06. oktober 2018 - 16:33 #4
Hej igen

Da det skete døde computeren, og kunne ike tænde igen, men efter 5 min kunne jeg tænde den igen? Derefter virkede den indtil der ikke var mere strøm på. Betyder det så som du siger at det er motherboardet?
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. oktober 2018 - 16:54 #5
Prøv at tage Batteriet ud og sæt kun strømforsyningen til Hvad sker der så?
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. oktober 2018 - 16:54 #6
Det lyder som om der er sket noget mellem indgangen fra strømforsyningen, og til batteriet, hvis den tænder med batteriet isat.
Det kan godt tænkes at motherboardet ikke har det så godt efter den tur som du beskriver.
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. oktober 2018 - 16:58 #7
I Asus  og de fleste andre PC er der normalt en diode der forhindrer forkert poling.
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2018 - 17:54 #8
Afprøv dette følgende ...

1. Sluk for den bærbare computer.
2. Tænd for den bærbare computer.
3. Når skærmen bliver sort, skal du trykke F10 og ALT gentagne gange, indtil computeren slukker.
4. Du skal for at reparere computeren skal du vælge den anden mulighed, der er angivet.
5. Når den næste skærm belastes, skal du vælge indstillingen "Nulstil enheden".
6. Vælg nu hvilken type nulstilling du ønsker.
7. Din komputer skal nu gendanne sig til "Fabriksindstillinger".

BEMÆRK: Hvis du får en besked, der siger "Fejlgenstande enhed", skal du have computeren kigget af producenten (hvis den stadig er under garanti) eller af en professionelt ved it-forhandlere.
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. oktober 2018 - 18:40 #9
#8
Jeg tror ikke garantien længere dækker, da computeren efter hvad jeg kan udlede er over to år. For det andet vil forhandleren henholde sig til, at der er anvendt en uoriginal strømforsyning.
Avatar billede lucashunt Praktikant
06. oktober 2018 - 19:11 #10
Tror det er motherboardet har taget batteriet ud og når jeg trykker på start med steømforsyning til sker der ingenting :( Ved i om man kan sælge en ødelagt computer noget sted eller skal man bare smide den ud?
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. oktober 2018 - 20:17 #11
Når der er tale om en bærbar er der ikke meget der kan genbruges. Harddisken/SSD´en og evt. RAM-blokke kan genbruges, men heller ikke meget andet. Hvis der derimod er tale om en stationær, er det nemmere. Der kan man i realiteten bare udskifte motherboardet med et nyt (hvor CPU´en RAM-blokkene passer).
Så det vil nok være en god ide at finde en anden computer.

https://www.datamarked.dk/find-computer_3501.html?__ref=ComputerSearch
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. oktober 2018 - 21:06 #12
#4 Når den kører til der ikke er mere strøm på Er det så ikke blot fordi Batteriet er tomt og Laderen er død? derfor forsøget med batteriet ude i #5