Avatar billede Kent Hansen Novice
29. september 2018 - 21:36 Der er 2 kommentarer

Filtere på flere værdier på samme tid i samme kolonne

Jeg har en database i excel med flere tusinde ordre linjer. Hver linje indeholde oplysninger om vare nr, beskrivelse, antal, kunde etc.
Jeg ønsker at kunne filtere på kunder ud fra en liste hvor udvalgte kunder er beskrevet - typisk 30-40 kunder.
Kan dette gøres med filterknappen eller kan det programmeres?
Avatar billede kim1a Ekspert
30. september 2018 - 00:25 #1
Filteret vil kræve manuel afkrydsning så det bør nok programmeres.

Jeg har i går deltaget i et spørgsmål hvor der indgik det at skulle sortere på flere ting:
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1025429

Hvis du i stedet for at angive enkelte variabler der skal søges på, skaber det array den skal sortere på - noget i stil med dette:
https://www.excel-easy.com/vba/array.html

Jeg hjælper gerne hvis du enten uploader eller er meget specifik med hvad der skal sættes ind i et array - er det en dynamisk liste?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
30. september 2018 - 09:21 #2
Hvis du har din liste i ark 2, så giv kunden et sorteringsnr i kolonne B

I ark tilføjer du en kolonne eks A som bruger  kundebeskrivelsen og laver et loopslag over i ark 2 og henter sorteringsnr eks =LOPSLAG(B2;Ark2!A2:B200;2;FALSK)

evt =HVIS.FEJL(LOPSLAG(B2;Ark2!A2:B200;2;FALSK);0)
0 brugt til dem der ikke har et sorterings nr

nu kan du filtere på A-kolonnen