Avatar billede Mortilfire Praktikant
09. september 2018 - 21:57 Der er 14 kommentarer

Bærbar pc til skolebrug

Hej,

Jeg skal købe 2 bærbare til mine drenge, der går i 4. Og 6. Klasse.
De skal ikke bruges til gaming men kun til skolebrug og skal helst ikke veje for meget. Den ene vil virkelig gerne have touchscreen. Budget er omkring 3000-4000. Hvad skal jeg kigge efter?

Mh ifa
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
09. september 2018 - 22:22 #1
Du skal checke cpu hastighed på denne her side
https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php
den skal helst vær 3-4000 i "Passmark" eller gerne mere

Vælg 14" i stedet for 15,6" det er nemmere til skolebrug

Det er ikke nødvendigt med kraftigt grafikkort, hvis der ikke skal games, det bruger bare ekstra strøm.

Tag lidt tid til at købe ind, kig løbende efter ugen tilbud på Power, Elgiganten mv. Køb ikke til normalprisen. De gode tilbud tjener butikkerne ikke på og vil forsøge at sælge op. Lad dig ikke overtale til "bedre" og dyrere pc´er i butikken.

Kig efter at selv plastic-kvalteten mv. ikke er for ussel
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
09. september 2018 - 22:26 #2
Fx denne
https://www.elgiganten.dk/product/ASA411UEB684T/?intcid=INT_IPAPER_BUTTON
3333,- i næste uge
CPU benchmark 5049
14" ikke touchscreen
Avatar billede posten Ekspert
09. september 2018 - 23:48 #3
jeg vil en tus mere op og købe denne model : https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/LE81BN000NMX/lenovo-ideapad-320s-14-barbar-computer-mineral-gra 4998.- nu når det er den nyeste i5 så holder denne pc til MANGE  skoleår
Avatar billede puren Ekspert
11. september 2018 - 01:11 #5
hey Mor til fire

jeg ville snakke med skolens (forhåbentlig kompetente)IT-person og høre og de kan "nøjes" med en chromebook
Avatar billede Carnac Forsker
11. september 2018 - 11:54 #6
Hold dig fra Chromebooks.

Alt for dyre og alt for lidt funktionelle.

Desuden er 4 GB RAM nok til skolebrug, hvis ikke der skal games på den.
8 GB er nice to have, men ikke need to have.
Avatar billede puren Ekspert
11. september 2018 - 20:47 #7
Carnac >> hvad savner du af funktioner i en chromebook til skole brug??
Avatar billede Carnac Forsker
11. september 2018 - 20:53 #8
https://www.howtogeek.com/173353/how-to-run-windows-software-on-a-chromebook/

Hvis man har bare lidt hjerne, gider man ikke alt det bøvl.

Og som sagt, så er de alt for dyre ift de specifikationer de tilbyder.
Avatar billede puren Ekspert
11. september 2018 - 21:01 #9
Carnac >> du har jo komplet misset pointen af en chromebook
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
11. september 2018 - 22:08 #10
Jeg bryder mig heller ikke om Chromebooks, hvis prisen var 1000 kr. så måske ja. Men de har ofte en meget svag CPU og svag CPU er det samme som at man fortryder købet. Hvorfor undvære en rigtig Windows hvis man ikke sparer penge.
Fx denne Chromebook er en slap fætter
https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/HP14CA080NO/hp-chromebook-14-ca080no-14-barbar-computer-gra
CPU benchmark = 1111

Denne her Windows pc giver meget for pengene
https://www.elgiganten.dk/product/ASA411UEB684T/?intcid=INT_IPAPER_BUTTON
til 3333 kr. i denne uge
har en CPU benchmark på 5049

Det kan ikke siges tit nok, man skal google CPU´en og kigge efter hjemmesiden https://www.cpubenchmark.net og kigge efter et resultat, der mindst svarer til pc´ens pris i kr. gerne 50% højere. Desuden skal man gå efter de nedsatte tilbud.
Undgå at lade sig overtale til andre modeller i butikken, man kommer bare ud med en slap model de tjener kassen på og gerne vil af med.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
12. september 2018 - 23:13 #12
#12 Det virker mystisk med denne begejstring for de slappe Chromebooks, som også rent softwaremæssigt er et meget lukket system. Det fremgår her at en motivation for skolerne er at de simple Chromebooks sparer support "Firmaet IDC har lavet en undersøgelse, der viser, at Chromebook i forhold til iPads og traditionelle pc'er reducerer arbejdet med opsætning af maskiner med 70 procent og reducerer supportbehovet med op til 92 procent."
https://www.folkeskolen.dk/549482/rapport-skoler-kan-spare-store-summer-med-chromebooks

De omtalte eksempler er nogle hvor alle i klassen har en Chromebook, det er ikke tilfældet her. I dette tilfælde hvor pc´en måske skal bruges i en klasse med blandet Windows og Apple pc´er er det næppe nogen fordel at sidde med den eneste Chromebook.

Igen Chromebooks er udmærkede, men ikke når prisen er den samme som "rigtige" pc er. Pris/ydelse er simpelthen ringe.

"If you're comfortable living in the cloud and you want to get stuff done in a secure yet simple environment, a Chromebook will suit you nicely. However, if you need power and versatility, Windows 10 reigns supreme."
https://www.laptopmag.com/articles/chromebooks-vs-windows
Avatar billede puren Ekspert
13. september 2018 - 20:17 #13
J. Nielsen >> vi er enig en chromebook er ikke særlig stærk men hvis man bare skal sæde i chromebrowseren hvor meget juice skal du så bruge i en cpuen?

et plus er at ved den er så blodfattig så kan den også køre en hel dag på en opladning..
Avatar billede puren Ekspert
14. september 2018 - 00:20 #14
Carnac >>

hvorfor ikke chromebrowseren??

lukket googleøkosystem, ?? ja kildekoden er lukket men google docs slides sheets drive kan køre på de mest alm. browser og crossplatfor så om du køre windows, unix, en afart af unix(linux,macOS,BSD), Ios eller android så man bruge det.

deling af filer eller mapper kan næmt gøres man kan vægle at
dele file/mappe i med et link så alle kan finde det
dele file/mappe i med et link ikke søgebart (alle der har linket kan finde det)
dele file/mappe i med et link til hele ens Organisation kan finde det
dele file/mappe med bestemte personer
alle delinger kan styres til om man se det, rediger det eller kommeter det

så hvad er et åbent system??

Chromebooks noget overpriced - ja når vi når 4000 for en chromebook så er de.