Avatar billede magtens Praktikant
06. september 2018 - 20:23 Der er 9 kommentarer

Windows 10 oem

Hej
Kan man godt installere Windows 10 oem på en selvbyg pc uden nogen form for forinstalleret software? Der står på pakken at man skal bruge "oem tools"
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2018 - 20:26 #1
OEM betyder bare, at koden til windows følger den computer, som den først er installeret på. Så har den allere været installeret på en anden computer, skal du købe en ny kode.
Avatar billede puren Ekspert
06. september 2018 - 20:33 #2
med en OEM licens skal man ændre på computerens hardware.. i gamle dage var det nok at tilslutte en ny mus og det stadig er nok ved jeg ikke
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
06. september 2018 - 20:38 #3
Det er bundkortet, der registreret hos Microsoft.
Al anden hardware kan skiftes, og man har stadig licensen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. september 2018 - 20:38 #4
Jeg tror ikke det vil gå godt - du skal ganske rigtigt have OEM forhandler rettigheder, og bruge OEM tools til at programmere windows produktnøglen i UEFI bios´en.

Hvis der følger en OEM licens med bundkortet, er det formentlig allerede gjort, men hvis ikke, er du nok ude i at skulle købe en win10.
Avatar billede magtens Praktikant
06. september 2018 - 22:42 #5
Altså spørgsmålet er om jeg kan installere Windows på en helt nysamlet maskine med den dvd hvor Windows ligger på selvom det er en oem eller om det kun kan lade sig gøre med retail versionen?
Avatar billede posten Ekspert
06. september 2018 - 22:44 #6
magtens du kan da ALTID bruge en win 10 du skal  bare sikre dig den boote enten fra dit usb-drev eller dvd efter hvor du nu har den
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2018 - 22:53 #7
Ja vist kan det lade sig gøre. De fleste kører med OEM.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. september 2018 - 23:00 #8
Jeg tror simpelthen ikke folk her er klar over præcis hvordan licensering foregår i dag (jeg er selv kun delvis inde i spillet).

Men for at kunne køre en windows 10 OEM ind, kræver det en licens. Den licens er normalt programmeret ind i BIOS (det har den været fast de sidste 6-7 år), og det glemmer folk nok, fordi alt så ellers foregår automatisk.

HVIS din bios er programmeret med en OEM licens, kan du bare bruge et OEM installationsmedie, og alt vil gå godt.
HVIS IKKE dit bundkort/bios har licensen, vil du ende med en ikke-aktiveret version af Windows, der bliver ubrugelig efter 30 dage.
For at programmere bios´en, kræver det OEM-Tools, som er et værktøj forhandlere får stillet til rådighed - det er ikke noget almindelige mennesker får udleveret.

En Retail udgave af Windows 10 aktiveres med en fysisk produktnøgle - den kan under alle omstændigheder installeres. Har du en gammel gyldig Win7 nøgle, vil denne faktisk også kunne bruges til at aktivere en Win10 installation.

OEM/Retail - begge dele installeres ved samme medie. Det er kun aktiveringen der skiller sig ud.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. september 2018 - 09:00 #9
Med Windows 10 kan man springe over med at skrive koden ind og få systemet installeret. Når man har installeret har man nogle dage til at aktivere Windows. Må ikke hænge mig op på det men jeg tror det er 3 dage man har til at få aktiveret.