Avatar billede elmoe Juniormester
26. august 2018 - 11:14 Der er 3 kommentarer

Løn i enkeltmandsvirksomhed - Hvor meget må man trække ud løbende?

Min kæreste har startet en personligejet virksomhed. Hun skal til at betale løn til sig selv. Det foregår ved at lave en bankoverførsel til sin private bankkonto. Hendes revisor siger, at hun skal regne med at lade ca. 50% af det indtjente stå på bankkontoen til skat efter momsen er blevet betalt. Men samtidig har hun sit personfradrag, som skal fratrækkes, før overskuddet beskattes. De første par gange var det let nok at regne ud, men det bliver hurtigt uoverskueligt hvor meget hun skal lade blive på firmakontoen og hvor meget hun må udbetale til løn. Til at starte med var der jo kun nogle få salgsfakturaer, men nu har hun både købt og solgt og trukket penge til løn til sig selv ud af virksomheden et par gange.

Mine spørgsmål til jer er derfor:

1)
Findes der en god måde at regne ud hvad man må udbetale i løn til sig selv løbende? F.eks. vha. et Excel-ark eller lignende. Jeg er programmør og kan sagtens flette noget smart sammen til hende. I skal endelig ikke holde jer tilbage med eksempler :-)

Eller alternativt:
2)
Hendes revisor bruger e-conomics som regnskabsprogram. Kan man på en eller anden smart måde trække information om hvor meget man må udbetale i løn til sig selv ud af e-conomics? Hendes revisor har jo skrevet alle informationerne ind i regnskabsprogrammet, så jeg tænker at programmet må kunne fortælle hvor meget der er i overskud til løn. Hvordan får vi i så fald denne oplysning ud af e-conomics?

Jeg håber at en af jer eksperter kan forklare det på en ikke alt for regnskabsteknisk måde, for ingen af os er særlig stærke når det gælder regnskab.
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2018 - 11:21 #1
efter loven må du tage så meget i løn du vil :)
Avatar billede elmoe Juniormester
26. august 2018 - 11:38 #2
Ja sidwave, men det er ikke det jeg spørger om.

Hun kan ikke bare trække ud som det passer hende. Staten skal jo også have sin del.

Jeg spørger ikke om hvor meget hun må udbetale i løn men om hvordan man regner det ud løbende og samtidig tager højde for skat mv.?
Avatar billede moddi100 Seniormester
26. august 2018 - 11:55 #3
Det kan laves sådan, at du opretter en ekstra konto i banken/e-conomic. Kald den Skattekonto. Hver gang der skal laves en lønoverførsel, sættes halvdelen af beløbet ind på hendes egen konto, og den anden halvdel på Skattekontoen. Så burde der altid være nok til når året er omme, og skat beder om sin del.

Som en sidenote antager jeg, at der er styr på forskudsopgørelsen? Det er jo også en måde løbende at betale skat på, så det hele ikke opkræves samtidigt.