Avatar billede madswp Novice
04. august 2018 - 23:23 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

SSD security locked

Hej Eksperter.
skærmen på min gamle bærbar døde her den anden dag og jeg bestilte derfor en ny bærbar. Jeg har så monteret SSDen fra den gamle i den nye. Men den kan ikke boote med denne. Jeg får en besked med det samme om at den er "security locked" og at jeg skal skrive "user" eller "master" passwordet. Jeg har aldrig haft nogen passwords på den, eller har haft kryptering aktiveret. Jeg kan ikke engang komme ind i BIOS når disken er monteret.
Jeg hentede så det officielle værktøj fra Crucials hjemmeside (ssd er en Crucial MX300 525GB) og monterede SSDen som en ekstern usb disk. Men ingen funktioner i programmet er tilgængelige da den er "security locked" som der står.
Klikker jeg på computer administration så har jeg en "ukendt disk" med 500gb ikke-allokeret plads. Prøver jeg at aktivere den får jeg redundansfejl.
Det skal lige siges at sætter jeg den i den gamle computer sammen med en HDMI skærm så kører det hele fint, uden problemer. Jeg har selv monteret den i den gamle computer da jeg købte den. Men nu er jeg på bar bund!.
Er der nogen af jer der har en guide/forklaring på hvad jeg kan gøre for at få denne  SSD "factory reset" eller lign. så jeg kan sætte den i den nye computer og installere windows?

På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2018 - 23:43 #1
Den ny bærbar kører sandsynligvis UEFI mode, og kræver så, at disken er formateret til GPT. Hvis din gamle computer kører med MBR formatering, kan disken ikke læses af den nye computer.
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2018 - 23:52 #2
Nå ja, og så løsningen, hvis ovenstående formodning er rigtig.
Sæt den til som ekstern disk, til en anden computer og hent dine data ud på et andet medie. Gå derefter ind i Windows Diskhåndtering, slet disken, så den står som ikke allokeret. Marker disken, og gå helt ud til venstre. Højreklik oh vælg "Koverter til GTP.
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. august 2018 - 06:27 #3
Hvis det er en EFI/UEFI. PC. Behøver du ikke  du ikke vælge GTP den  skal bare være Uallokeret du skal blot Starte op fra UEFI.USB. Så ordner installationen resten selv
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. august 2018 - 06:54 #4
Hvis din nye PC: er leveret med Windows 10 Skal du markere Jeg har ingen Produktnøgle! Den er da bundet til nøglen på Bundkortet.
https://ibb.co/eOmNfe
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. august 2018 - 07:35 #5
Du kunne også overveje at Klone dit Windows til en ny Harddisk.
AOMEI- Clone værktøj!
Du kan uden problemer Klone dit system til en Ekstern USB-Harddisk

Trin 1. Download denne freeware,
installer og starte det.
Klik på Clon i venstre rude. For at klone harddisk til SSD vælger du Disk Clone.

Trin 2. Vælg derefter harddisken som kildeparti. Klik på Næste. Den Kørende Windows Disk

Trin 3. Vælg derefter SSD som destinationspartiet. Klik på Næste. Den Nye SSD Disk
Step4. Her kan du bekræfte operationen, hvis det ikke er noget problem, skal du klikke på Start klon for at starte fremskridt.  Når fremskridtene er gjort, skal du klikke på Udfør for at afslutte derefter slukke PC:
Herefter Skal du skifte Harddiskene ud!

https://ibb.co/cH7W6K
https://ibb.co/mOoFYz
https://ibb.co/imDM6K
https://ibb.co/iJ1kYz
Avatar billede madswp Novice
05. august 2018 - 07:47 #6
Jeg takker meget for svarene. Men jeg har ikke mulighed for at formatere den overhovedet. Som skrevet så er den låst. Denne besked kommer med det samme jeg tænder computeren. allerede inden jeg har mulighed for at komme i bios. Den efterspørger her et user password eller master password til harddisken.
Kobler jeg den til usb som ekstern harddisk så kan jeg se den i Windows diskhåndtering. når jeg sætter den i usben kommen der er vindue "initialiserer disk". Her kan jeg vælge MBR eller GPT. Men uanset hvad jeg vælger så kommer fejlen "datafejl (cyklisk redundanstjek). Den står som "disk 1 489Gb, Ikke initialiseret, Ikke-allokeret". højreklikker jeg så er ALLE funktioner grå, dvs jeg kan ikke trykke på "ny simpel diskenhed" osv. den eneste er egenskaber. men der kan jeg ikke gøre til eller fra.
Den aboslut eneste måde jeg kan læse/skrive data på den er at sætte den i den gamle pc. Kan jeg formatere den herfra på en måde så den burde virke på andre computere? Har prøvet 2 computere nu. Den virker kun i den gamle og spørger efter password ved opstart i de andre

mvh
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. august 2018 - 07:59 #7
Når du på den gamle Pc: Åbner BIOS og kigger på security er den så enabled? Hvis ja skal du kende koden eller have den fra forgængeren eller den som har sat koden.
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. august 2018 - 08:03 #8
Eller hvis det er selve HDD så se om du finder noget her!
http://kortlink.dk/google/ugxs
Avatar billede madswp Novice
05. august 2018 - 08:20 #9
Der var sat password på bios indstillingerne. Jeg har nu fjernet alle passwords i bios for begge computere og et eller andet godt har det gjort.
sættes den til den nye computer som USB harddisk kan Windows nu genkende den rigtigt under diskinstilliinger. Men - harddisken er skrivebeskyttet som den skriver nu. Jeg kan ikke formatere eller noget pga dette. Hvordan fjerner man skrivebeskyttelsen?
Mvh
Avatar billede madswp Novice
05. august 2018 - 08:25 #10
Så - Jeg kunne nu fjerne skrivebeskyttelsen via diskpart.
Jeg Takker mange gange for hjælpen fra jer alle!
God dag :-D
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. august 2018 - 11:13 #11
Glemte link hvis du vil Klone.
Download denne
https://www.filecluster.com/download-link-8/194962.html
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2018 - 11:53 #12
#5 Hvis man kloner en MBR disk,  bliver klonen også MBR, og så vidt jeg har læst, kan en EFI maskine kun boote på en GPT.
Avatar billede Poko1 Ekspert
06. august 2018 - 13:47 #13
Jeg er ikke rigtigt med i hvad du mener? Hvis det er billederne så er det kun for at illustrere!
https://ibb.co/mrT0Le
Og hvis du starter en UEFI Installation på en Uallokeret Harddisk såå ordner den selv at det bliver GPT.
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2018 - 17:13 #14
Nej det er din kommentar i #5:
"Du kunne også overveje at Klone dit Windows til en ny Harddisk."
Hvis det er en MBR disk som klones, kan den jo ikke bruges i den nye EFI PC.
Men det var måske heller ikke meningen?