Avatar billede plok Forsker
27. juli 2018 - 16:23 Der er 7 kommentarer

Der står på mit mobil display at Anonymous ringer til mig?

Hej.

Jeg har lige fået et opkald fra "Anonymous", der står i hvert fald Anonymous i displayet?

Jeg har self. ikke taget tlf. men er det noget man skal være nervøs for?

God aften
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. juli 2018 - 16:44 #1
Jeg ville lade være med at tage den, men i stedet slette opkaldet.
Hvis vedkommende ikke vil give sig til kende virker det mistænkeligt.
Der er så meget plat og svindel i omløb og det bedste er at bruge sin sunde fornuft - det skader aldrig.
Avatar billede mort1 Ekspert
27. juli 2018 - 17:30 #2
I "gamle dage" stod der altid hemmeligt nummer, det gør der ikke altid mere. Feks de nyeste udgaver af Android indeholder et program, som kan kontrollere, hvem der ringer, her bruges "Anonym... " bl.a. for hemmeligt nummer - Ofte, men ikke altid, nogle som vil sælge noget til dig.
Avatar billede store-morten Ekspert
27. juli 2018 - 17:43 #3
Hvis det er et opkald fra et firma med eget system/lokal-nr. vises nr. heller ikke og det kan være en der har ringet forkert :-)
Avatar billede plok Forsker
28. juli 2018 - 08:19 #4
Tak for svar.

Jeg har en iPhone og der plejer nemlig at stå "Privat" når det er hemmelig?

Jeg tager den naturligvis aldrig når det er denne slags opkald/SMS!

Det er bare super irreterende :)
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. juli 2018 - 11:42 #5
Nu du skriver SMS så pas også på, sms´er med tilknyttet link.

Disse skal man aldrig åbne fordi dette er et meget brugt trick af svindlere, til at komme ind og se dine data.

Jeg har selv flere gang modtaget en sådan sms, der skulle forestille at komme fra PostNord, men Postnord sender aldrig links.
Så endnu en gang: man skal altid bruge sine sunde fornuft inden man klikker på noget hvor man er i tvivl.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. juli 2018 - 13:16 #6
og, bare til info: jeg har en gang taget et skærmdump af en sms med link, og ville lægge den på facebook for at advare andre.
Facebook laver altså ocr på billeder, og nægter at viser billedet, da der var link til noget slemt. Så lidt styr på noget sikkerhed er der da.
Avatar billede plok Forsker
30. juli 2018 - 07:29 #7
Jeg blev ekstra bare nervøs da der stod "Anonymous" og ikke "privat" som der plejer?

Jeg kender godt til alle disse "farlige" SMS og benytter naturligvis aldrig linket :)

Men kan der ske noget ved at tage en telefon hvor der står som ovennævnte?

Tak for jeres svar indtil videre :D