Avatar billede leander Nybegynder
26. august 2001 - 00:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Dual/Single Processor, m.m.?

Hej,

Jeg står overfor at skulle opgradere mit system, og her heromkring lavet nogle overvejelser omkring at køre med 2 processorer. Jeg håber at i kan give mig et råd om hvilke af følgende 2 konfigurationer vil give den bedste performance (det er et enkeltbruger system, hvor der primært køres IIS, SQL Server, Photoshop og Lightwave (3D)):

DUAL PROCESSOR SYSTEM:
=========
Motherboard: Abit VP6-RAID
Processor: 2x Pentium III EB 866 MHz
RAM: 1Gb
Harddisk: 2 Stk. Maxtor DiamondMax Plus 60 40GB

SINGLE PROCESSOR SYSTEM:
=========
Motherboard: Abit KG7-RAID ATX
Processor: AMD Athlon Thunderbird 1400MHz
RAM: 512 Mb
Harddisk: 2 Stk. Maxtor DiamondMax Plus 60 40GB

Prisen for de to systemer er ca. det samme... omkring 8000.
Avatar billede djeclemen Nybegynder
26. august 2001 - 00:47 #1
jeg havde valgt tbirden
Avatar billede jgk Nybegynder
26. august 2001 - 01:31 #2
For at få glæde af Dual-boot skal du have et OS der understøtter 2 cpu.

Tag også strømforbrug i betragtning hvis denne skal være tændt hele tiden.
Avatar billede bbs Nybegynder
26. august 2001 - 12:54 #3
Hmm, find et motherboard der understøtter \"MP\" processoren fra AMD. MP er AMD\'s Server processor, og Xeon er Intels.

Jeg ville klart vælge Dual systemet, selvom jeg er imod intel.

Da der er meget stor forskel fra ½ gb - 1 gb ram.

Forresten, så lad være med at købe en 512 mb pc133 klods, da den snart ikke kan betale sig at købe.
Brug istedet flere penge på en 512 m pc2100 klods, du kan virkelig mærke forskellen!

Ang. harddisk, så er IBM harddiske både hurtigere, mere stabile og faktisk bedre generelt.

80 gb er meget til en server, hvis der ikke skal køres fil-server.

Hvis du vælger ThunderBird\'en så husk en køler, tjeck evt. køler-guiden på www.tweakup.dk.
Avatar billede leander Nybegynder
26. august 2001 - 14:09 #4
Ok... det eneste problem er bare pengene - et MP Dual motherboard koster svjv omking 5000.

RAM priser på PC2100 er også 4 gange så høje..

(Det er et hjemmesystem)
Avatar billede bbs Nybegynder
26. august 2001 - 14:32 #5
Hvis det er til hjemmebrug, og ikke til server, så er en processor mere end rigeligt.
Tag 1400 mhz\'en, den er billig.

Det skal lige siges, at et godt Dual board koster knapt 6.000 kr., du skal så også regne med ca. 4000 for 2 processorer, og ca. 2000 for ram.

dvs. ca. 12.000 for et godt setup, med dual ..

Ups, vi manglede kølere, der skal lige en lille plovmand på.

Til Singleprocessor og ddr-ram foretrækker jeg Soltek 75DRv boardet, da det er ideelt til overclocking, og understøtter ddr-ram bedre end nogen andre boards.
Avatar billede janomel Nybegynder
26. august 2001 - 16:35 #6
Hvad med TYAN de har et dual både til AMD og INTEL og er samtidiget fornuftig i prisen og har meget høj kvalitet
Avatar billede leander Nybegynder
26. august 2001 - 17:23 #7
De to konfigurationer jeg listede i toppen koster det samme.

Med 2cpu konfigurationen kan jeg dog få dobbelt så meget ram (1 Gb) - dog er det så 133 SDRAM istedet for PC2100, samt kommer den samlede CPU mængde op på 1730 Mhz (jeg ved godt at de ikke bliver udnyttet helt, men med 1.4 gange forøgelse giver det 1200 Mhz - ved ikke om man kan regne det ud på den måde dog :-)
Avatar billede janomel Nybegynder
26. august 2001 - 17:28 #8
Med tyan kan du komme op på 1500 mb